728 x 90

با یاد مجاهد شهید حسن مهدوی

مجاهد شهید حسن مهدوی
مجاهد شهید حسن مهدوی

محل تولد: گناباد
شغل: دبیر
سن: 31
تحصیلات: -
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 19-11-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مجاهد شهید حسن مهدوی در سال‌۱۳۲۹ در بخش بیدخت از توابع شهرستان گناباد متولد شد. او پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه در دانشکده ادبیات مشهد به‌ ادامه تحصیل پرداخت.

در این دوران همراه با دیگر دانشجویان مبارز دانشگاه به فعالیت‌های سیاسی و انقلابی روی آورد، پس از گرفتن لیسانس به‌استخدام آموزش و پرورش قوچان درآمد و به‌عنوان دبیر به‌تدریس در دبیرستانهای این شهر مشغول شد.

حسن چند بار از طرف ساواک شاه احضار گردید، اما هر بار با خام کردن مزدوران و به‌علت این‌که هیچگونه مدرکی از وی در دست مزدوران نبود، پس از چند ساعت آزاد شد.

وی یکی از محبوبترین و فعالترین چهره‌های سیاسی شناخته شدهٔ قوچان بود، او همزمان با شروع مبارزات مردم برعلیه دیکتاتوری شاه از فعالان و گردانندگان تظاهرات و درگیریها برعلیه رژیم شاه در قوچان بود.

در آغاز ساواک سعی کرد با تطمیع و وعدهٔ پست و مقام او را از کار باز دارد، اما پس از این‌که معلوم شد او هرگز از اهداف خود دست بردار نیست، خانه‌اش بارها مورد حملهٔ مزدوران و چماقدران شاه قرار گرفت و اتومبیلش به آتش کشیده شد اما او هرگز تسلیم نشد.

فعالیت‌های انقلابی حسن در دوران قیام موجب شد تا پس از پیروزی انقلاب ضدسلطنتی از طرف مردم قوچان به‌عنوان مسئول شورای شهر برگزیده شد.

حسن در اواخر سال‌۵۹ به‌مشهد منتقل شد و در انجمن معلمان هوادار مجاهدین به‌فعالیت‌های خود ادامه داد، مدتی بعد به تهران منتقل شد و در بخش حفاظت سازمان فعالیت کرد.

پس از ۳۰خرداد‌۶۰ وقتی جوخه‌های تیرباران خمینی ده‌ده و صد‌صد میلیشیای قهرمان و دانش‌آموزان انقلابی را اعدام می‌کرد، حسن با شنیدن خبر اعدام دانش‌آموزانش با خلوص انقلابی و با تأثر گفت: «دوست دارم به‌ملاقات بچه‌ها و دانش‌آموزانم بروم. آنهایی که دیگر من معلمشان نیستم بلکه شاگرد آنها هستم و باید در محضرشان درس فداکاری و ایثار و بزرگواری بیاموزم».

سرانجام در روز ۱۹بهمن سال۶۰ در یکی از پایگاههای سازمان در نبردی قهرمانانه در کنار یاران مجاهدش به‌دست د‌ژخیمان خمینی جنایتکار به‌شهادت رسید.

یادش گــرامی باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org


 
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/69d14dcb-e659-43d6-9ef1-bb8b6be61ea6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات