728 x 90

با یاد مجاهد شهید محمد منصوری (هادی رازی)

مجاهد شهید محمد منصوری
مجاهد شهید محمد منصوری

محل تولد: تربت حيدريه
شغل: دانشجوی اقتصاد
سن: 30
تحصیلات: دانشجوی اقتصاد
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 20-6-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه: ۵۲ تا ۵۶ به‌مدت ۴سال در زندان شاه بود

نحوه شهادت: بعد از شکنجه‌های زیاد تیرباران شد

مجاهد شهید فرمانده محمد منصوری در سال۱۳۳۰ در شهر تربت‌حیدریه متولد شد و در همانجا به تحصیل پرداخت. سال آخر دبیرستان را در شهر مشهد گذراند و سپس در سال۵۰ برای ادامه‌ی تحصیل در رشته اقتصاد وارد دانشگاه تهران شد.

محمد پس از ورود به دانشگاه، به‌دلیل آگاهی‌های سیاسی و مبارزاتی که در دوران دبیرستان پیدا کرده بود، از همان ابتدا درصدد آشنایی و برقراری ارتباط با دانشجویان مبارز برآمد و با علنی شدن سازمان مجاهدین پس از ضربه ۵۰ و شهادت بنیانگذاران و چند تن از اعضای مرکزیت آن، در جستجوی امکان تماس با سازمان مجاهدین خلق ایران برآمد.

در همین مسیر محمد پس از مدتی توانست هسته‌ٔ کوچکی از دانشجویان هوادار سازمان مجاهدین خلق در دانشکده اقتصاد تشکیل دهد. اعضای این هسته علاوه بر کارهای مطالعاتی و آموزشی، اعلامیه‌ها، کتابها و نشریات سازمان را تکثیر کرده و آنها را مخفیانه پخش می‌کردند.

در جریان یورش مزدوران گارد به خوابگاههای دانشجویی در سال۵۲، مدارک و ردهایی به‌دست مزدوران ساواک افتاد که منجر به دستگیری محمد منصوری و دیگر یاران مبارزش گردید.

محمد در دوران بازجوئی، علاوه بر مقاومت سرسختانه توانست با هوشیاری و ظرافت قابل تحسینی، بازجوهای ساواک را سردرگم کند و از این طریق وسیله‌ٔ «آزادی» یکی از هم پرونده‌یی‌هایش را فراهم سازد اما خود به‌شدت مورد شکنجه‌های ساواک شاه و بازجویان و دژخیمان زندانهای آریامهری قرار گرفت.

محمد در بیدادگاه شاه خائن به ۴سال زندان محکوم شد. وی طی دوران ۴سال محکومیت خود، در ارتباط نزدیک با تشکیلات مجاهدین در زندان قرار گرفت و طی این دوران توانست به‌خوبی از تعلیمات سازمانی بهره گیرد، به‌طوری‌که پس از مدتی خود مسئولیت آموزش تعداد دیگری از اعضاء و هواداران مجاهدین در زندان را به‌عهده گرفت.

محمد منصوری در سال۵۶ از زندان آزاد شد و به‌شدت مورد استقبال مردم زادگاهش یعنی تربت‌حیدریه قرار گرفت.

طی روزهای قیام بهمن‌ماه ۵۷، محمد فعالانه به همراه مردم در تسخیر پادگانها و مراکز نظامی رژیم شاه شرکت داشت.

پس از پیروزی قیام، محمد منصوری به‌عنوان یکی از مسئولان و فرماندهان سازمان بود که آموزش هواداران و میلیشیای مجاهد خلق را به عهده داشت، و مسئولیتهای متعددی را عهده‌دار گردید.

وی در جریان برگزاری اغلب میتینگها و تظاهراتی که از سوی سازمان برگزار می‌شد، فرماندهی صحنه برای مقابله با چماقداران خمینی و برگزاری مراسم را برعهده داشت. از جمله برگزاری سالگرد شهادت بنیانگذاران کبیر سازمان مجاهدین خلق در بهشت زهرا در خرداد ماه سال۵۹ و نیز مراسم برگزاری سخنرانی برادر مجاهد مسعود رجوی در امجدیه در ۲۲تیر ۱۳۵۹. در تمامی این مراسم فرمانده محمد منصوری با شایستگی تمام توانست مقاومت میلیشیای مجاهد خلق را در برابر تهاجم وحشیانه‌ی نیروهای بسیج شده‌ٔ چماقدار و پاسداران خمینی فرماندهی کند.

در جریان انتخابات مجلس شورا، محمد منصوری کاندیدای سازمان در شهر تربت‌حیدریه بود.

پس از آغاز جنگ ایران و عراق محمد منصوری فرماندهی نیروهای مجاهد خلق را در جبهه‌های جنگ برای دفاع از مردم و میهن به‌عهده داشت. وی پس از دستگیری و اخراج رسمی اعضاء و هواداران سازمان از جبهه‌های جنگ توسط رژیم خمینی، دوباره به تهران مراجعت کرد.

در اواخر پائیز سال۵۹ مجاهد شهید محمد منصوری در اتاق کوچکی در یکی از محلات جنوب تهران زندگی می‌کرد که صاحبخانه و فرزندانش به‌شدت تحت تأثیر ساده زیستی، تواضع، زودجوشی و ویژگیهای اخلاقی برجسته و مردمی محمد قرار گرفته بودند. محمد که خود نیز در خانواده‌ای محروم و زحمتکش تربیت یافته و عشق و علاقه‌ی خاصی نسبت به زحمتکشان و محرومان جامعه داشت به‌رغم تمامی مسئولیتها و وظائف سنگینی که به‌عهده داشت، تا آنجا که می‌توانست به آنها رسیدگی کرده و در حل مشکلات یاریشان می‌نمود.

پس از ۳۰ خرداد۶۰ و آغاز نبرد انقلابی مسلحانه بر علیه خمینی دجال، مسئولیتها و وظایف سنگین‌تری بر عهده‌ی فرمانده محمد منصوری قرار گرفت. او فرماندهی بخشی از تیم های ویژه عملیاتی را به‌عهده داشت. تیم‌های تحت فرماندهی او طی عملیات متعددی توانستند ضربات بسیاری بر پیکر رژیم خمینی وارد سازند.

از جمله عملیاتی که فرمانده منصوری مستقیماً در طراحی و فرماندهی آن شرکت داشت، باید به‌عملیات حمله به مینی‌بوس دادستانی ضدانقلاب اشاره کنیم که طی آن تعدادی از بازجوها، شکنجه‌گران و مزدوران جوخه‌های اعدام زندان اوین به کیفر جنایات خود رسیدند.

محمد قهرمان فرماندهی ارزنده و کارآمد و مجاهدی پرشور و خستگی‌ناپذیر بود که همواره با احساس مسئولیتی عمیق، به بهترین نحوی وظائف و مسئولیتهای خود را به انجام می‌رساند. او از روحیه‌ای شاداب و پرنشاط برخوردار بود و در سخت‌ترین شرایط، هرگز روحیه‌ی شاداب خود را از دست نمی‌داد و با رویی گشاده به استقبال مشکلات می‌رفت.

از اوایل شهریور ۶۰ فرماندهی نظامی و مسئولیت منطقه جنوب تهران برعهده فرمانده منصوری قرار گرفت. در روزهای آخر شهریورماه پایگاه محل استقرار وی و تنی چند از همرزمان مجاهدش مورد تهاجم پاسداران جنایتکار خمینی قرار گرفت. طی نبردی نا برابر مجاهد شهید محمد منصوری دستگیر و بلافاصله به زندان اوین انتقال یافت. او به مدت یک هفته تحت وحشیانه‌ترین شکنجه‌های جلادان خمینی ضدبشر قرار داشت و سرانجام در روز ۲۸ شهریورماه ۶۰ به‌شهادت می‌رسد و به‌خوبی آثار شکنجه بر روی بدن وی هویدا بود، به همراه اجساد دهها تن دیگر از شهدای دلیر مجاهد و مبارز به بهشت زهرا منتقل کردند.

یاد مجاهد شهید فرمانده محمد منصوری گرامی باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fdafa502-0482-423c-91e7-e290ed64d21c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات