728 x 90

با یاد مجاهد شهید یحیی (هاشم) مهری

مجاهد شهید یحیی (هاشم) مهری
مجاهد شهید یحیی (هاشم) مهری

محل تولد: زنجان
شغل: معلم
سن: 25
تحصیلات: دانشجو
محل شهادت: رشت
تاریخ شهادت: 16-2-1362
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مجاهد شهید یحیی مهری در اواخر سال۱۳۳۷ در خانواده‌ای محروم در شهر زنجان متولد شد و دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آن شهر به‌پایان رساند. او ضمن تحصیلات دبستان و دبیرستان برای کمک به تأمین معیشت خانواده‌اش همراه با پدرش به مسگری اشتغال داشت.

یحیی پس از ورود به دانشگاه علم و صنعت در ارتباط با تعدادی از دانشجویان مبارز و هوادار سازمان قرار گرفت و وارد مبارزات سیاسی دانشجویی شد. او همراه با مجاهدین شهید مسعود حریری و علی توتونچی، از عناصر فعال حرکتهای اعتراضی دانشجویان بود.

پس از انقلاب ضدسلطنتی و تشکیل انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه علم و صنعت، یحیی از اولین دانشجویانی بود که به انجمن پیوست. وی سپس به زنجان رفت و در ارتباط با ستادسازمان در آن شهر مشغول فعالیت شد.

جسارت انقلابی و روحیه استوار او در برخورد با مزدوران و اوباش رژیم به هنگام حمله آنها به میلیشیاها، مراکز فعالیت و مراسم سازمان، زبان‌زد یاران و همرزمانش بود.

پس از ۳۰خرداد سال۶۰مجاهد شهید یحیی مهری مسئولیتهای انقلابی خود را در این دوره ادامه داد.

او مدتی در شهرهای کرج، قزوین و تهران فعالیت کرد و سرانجام به شهرستان رشت منتقل گردید، و فرماندهی تعدادی از واحدهای رزمندگان مجاهد خلق را به‌عهده گرفت.

اوایل پاییز سال۶۱ به‌دنبال شهادت و دستگیری تعدادی از مسئولان و اعضای این واحدها در شهر رشت، ارتباط یحیی با سازمان قطع شد و تا وصل مجدد به سازمان در زمستان ۶۱، ضمن تلاش در جهت برقراری ارتباط با سازمان، توانست مجاهدین تحت مسئولیت خود را حفظ کند، و همراه آنها چند فعالیت انقلابی انجام داد.

او طی این مدت با احساس مسئولیت، پشتکار و فداکاری یکی از پربارترین فرازهای زندگی انقلابی‌اش را پشت سر گذاشت.

مجاهد شهید یحیی مهری سرانجام روز ۱۶فروردین۶۳ طی درگیری با پاسداران جنایتکار خمینی در شهر رشت به‌شهادت رسید، و پس از سالها فعالیت انقلابی در راه تحقق آرمانهای والای توحیدی، بر سر عهد و پیمان خود با خدا و خلق، جان باخت و به کاروان شهدای پر افتخار مجاهد خلق پیوست.

یادش گرامی باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dfcc293d-c481-4848-a17e-2005659750ee"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات