728 x 90

با یاد مجاهد شهید ابوالقاسم مهریزی زاده

مجاهد شهید ابوالقاسم مهریزی زاده
مجاهد شهید ابوالقاسم مهریزی زاده

محل تولد: يزد
شغل: دانشجو
سن: 30
تحصیلات: دانشجو
محل شهادت: مشهد
تاریخ شهادت: 1-7-1360
محل زندان: زمان شاه در زندان وکیل‌آباد مشهد

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه: ۱۳۵۴ / زندان وکیل‌آباد مشهد / مجموعاً ۱سال

نحوه شهادت: تیرباران

مجاهد شهید قاسم مهریزی‌زاده در سال۱۳۳۴ در خانواده‌ای کارگری در شهر یزد متولد شد. وی از همان کودکی فقر و محرومیت توده‌های زحمتکش مردم را لمس کرده بود.

وی پس از پایان دوره دبیرستان در سال۵۳ وارد دانشگاه مشهد شد.

قاسم در دوران دانشجویی که جنبش انقلابی مسلحانه علیه شاه خائن می‌درخشید، یکی از دانشجویان فعال هوادار سازمان مجاهدین خلق ایران بود، و در راه‌اندازی اعتراضات صنفی و سیاسی دانشجویی علیه رژیم و ایادی مزدورش در دانشگاه مشهد نقش فعالی داشت.

وی هم‌چنین در راه‌اندازی کتابخانه در شهرهای مختلف، دور هم جمع کردن جوانان پرشور و مبارز و تشکیل هسته‌های کوچک مطالعاتی، راه‌اندازی برنامه‌های جمعی کوهنوردی، ترتیب دادن برنامه‌های سخنرانی، جمع‌آوری امکانات مالی و تدارکاتی در خدمت اشاعهٔ فرهنگ انقلابی سازمان (از طریق چاپ جزوات و کتاب‌های سازمان) و نیز سرپرستی و یاری رساندن به خانواده‌های شهدا و اسرا و. . فعال بود.

قاسم به‌دلیل همین فعالیت‌ها چند بار در سال۵۴ توسط ساواک دستگیر شد. و تحت شکنجه و بازجویی قرار گرفت، به‌رغم این‌که مدت کمی در زندان بود ولی نیمی از آن را در شکنجه‌گاههای ساواک در زندان وکیل‌آباد مشهد به‌سر برد. چند بار شکنجه‌گران آن‌چنان با چوب به جان این مجاهد پاکباز افتادند که تا چند روز توان حرکت نداشت.

وی پس از طی دوره بازجویی و شکنجه به بند زندانیان سیاسی در زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد، و با مجاهدین زندانی در آن زندان ارتباط تشکیلاتی برقرار کرد. به‌ویژه طی ۹ماه اسارت در زندان وکیل‌آباد مشهد در سال۵۴ تحت آموزش‌های مستقیم مجاهدین از جمله در رابطه با جریان خائنانه اپورتونیستی چپ‌نما قرار گرفت. در نتیجه پس از آزادی از زندان در سال۵۵ تا ۵۷ با برگزاری جلسات متعدد در دانشکده‌های دانشگاه مشهد نقش مهمی در افشای این جریان ضدانقلابی و شناساندن مواضع اصولی سازمان، نزد دانشجویان مبارز ایفا کرد.

قاسم و چند تن دیگر از همرزمانش در سال۵۶ با اوجگیری مبارزات خلق قهرمان ایران، تشکلی تحت عنوان ”انجمن کتاب“ در دانشکده‌های مختلف دانشگاه مشهد ایجاد کردند. این تشکل به‌ویژه انجمن کتاب دانشکدهٴ ادبیات که تحت نظارت مستقیم خود قاسم قرار داشت، کانون اصلی راه‌اندازی حرکت‌های اعتراضی و راهپیمایی چه در محیط دانشگاه و چه در خارج از آن بر علیه رژیم شاه خائن بود. هم‌چنین آنها در آستانهٔ قیام ۵۷، هفتهٔ بزرگداشت شهدای مجاهد خلق را در دانشگاه مشهد برگزار کردند که با استقبال گسترده‌یی مواجه شد.

وی از آنجا که در میان مردم یزد و مشهد محبوبیت زیادی داشت، سردمداران ارتجاع پس از پیروزی انقلاب پیوسته تلاش می‌کردند که وی تصدی برخی از پستها و مشاغل حکومتی را بپذیرد اما قاسم قاطعانه در برابر آنها ایستاد و خواسته آنها را نپذیرفت.

قاسم قهرمان پس از پیروزی انقلاب یکی از مسئولان ستاد مجاهدین در مشهد بود، و در دوران مبارزه سیاسی علیه رژیم خمینی مسئولیت‌های انقلابی متعددی از جمله مسئولیت بخش کارگری و محلات مشهد را برعهده گرفت

او به‌دلیل سوابق طولانی مبارزاتی و برخورداری از انگیزه‌های عمیق انقلابی و احساس مسئولیت و پشتکار و جدیت فراوان به‌خوبی شایستگی خود را در انجام مسئولیت‌های محوله نشان می‌داد.

قاسم در جریان تهاجم مزدوران خمینی به ستاد مجاهدین در مشهد که در جریان آن مجاهد شهید شکرالله مشکین‌فام به‌شهادت رسید، یکی از مسئولان ستاد بود که با نیروهای تحت مسئولیت خود در مقابل مزدوران خمینی جانانه دفاع کرد

قاسم قهرمان در مرداد ۱۳۶۰ حین یک تردد شناسایی و دستگیر شد و تحت وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها قرار گرفت. مقاومت قهرمانانهٴ او در برابر این شکنجه‌ها فراز شورانگیز دیگری از زندگی انقلابی این مجاهد دلیر بود.

طبسی جنایتکار چندین بار در زندان به‌سراغ او رفته و از او می‌خواهد که با نوشتن حتی ”یک جمله“ ابراز ندامت کرده و زندگی خود را نجات بخشد! اما قاسم با استواری بر مواضع مجاهدیش، بر این درخواست ملتمسانه و عاجزانهٴ طبسی لبخند تمسخر می‌زد.

سرانجام روز اول مهرماه ۱۳۶۰ مجاهد قهرمان شهید قاسم مهریزی‌زاده، توسط رژیم ددمنش خمینی در زندان مشهد به‌شهادت رسید و به کهکشان پرفروغ شهدای قهرمان مجاهد خلق پیوست و جاودانه شد.

مجاهد شهید ثریا شکرانه همسر قاسم نیز چندی پس از او دستگیر شد و تحت شکنجهٔ دژخیمان خمینی قرار گرفت. ثریای قهرمان پس از صدور حکم اعدام، دو ماه پس از شهادت قاسم، در آذرماه ۱۳۶۰ بشهادت رسید…

یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8025bccc-d93e-41e7-abf3-5495bc26e651"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات