728 x 90

با یاد مجاهد شهید حسن معزی

مجاهد شهید حسن معزی
مجاهد شهید حسن معزی

محل تولد: خوی
شغل: دانش آموز
سن: 23
تحصیلات: دبیرستان
محل شهادت: تبریز
تاریخ شهادت: 0-5-1367
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مجاهد شهید حسن معزی - الگوی مقاومت در زندان ارومیه
مجاهد شهید حسن معزی در سال ۱۳۴۴ در شهر خوی به‌دنیا آمد، آشنایی او با سازمان به آغاز مقابله میلیشیا با چماقداران برمی‌گردد.
حسن تا مقطع شروع مقاومت مسلحانه در بخش دانش‌آموزی شهر خوی فعال بود، و  رژیم ضدبشری که از میزان فعالیتش خبر داشت، پس‌از سی‌خرداد او را دستگیر کرد و به زندان ارومیه انتقال داد.
او پس از تحمل ماهها شکنجه  در یک بیدادگاه رژیم به اعدام محکوم شد، اما مدتی بعد با یک درجه تخفیف حکم او به حبس ابد تبدیل شد.
 
زندان برای حسن صحنه جدیدی از مبارزه با آخوندهای جنایتکار بود، او به‌خاطر روحیه جمعی و مقاومت بی‌امانش در‌ برابر دژخیمان،  از  ابتدای ورود به زندان عمومی در‌ شمار اعضای شورای تشکیلات زندان درآمد، و تا لحظه شهادت تمام توان خود را برای مقابله با دشمن به‌کار گرفت.
او را بارها به زندان انفرادی بردند و وحشیانه شکنجه کردند، مزدوران قصد داشتند حسن را با شکنجه‌های مستمر و طولانی خسته و منفعل کنند، تا تأثیر مقاومت او را را در بالا بردن روحیه زندانیان خنثی کنند.
حسن  به‌الگوی مقاومت در زندان تبدیل شده بود، و دژخیمان در ارزیابی مقاومت این مجاهد پرشور اشتباه می‌کردند.
 
این موضوع را می‌توان از فضای عمومی زندانیان، وقتی که حسن را به شکنجه‌گاه یا انفرادی می‌بردند، دریافت.
همه این احساس را داشتند که گویا بار‌دیگر حسن به مزدوران تهاجم کرده و آنها هستند که در حالت تدافع به سبعانه‌ترین شکنجه‌ها متوسل می‌شوند. هیچ‌کس شک نداشت که حسن همواره از این مقابله رو‌در‌رو پیروزمند بیرون خواهد آمد.

خاطرات


 

در سال ۶۲تشکیلات زندان لو رفت. حسن به‌عنوان یکی از عناصر تعیین‌کننده تشکیلات و کسی که روحیه مقاومت را در زندان افزایش می‌دهد، شناخته شد.
دشمن هار این‌بار بیش‌از هر‌ زمان دیگر او را به‌زیر شکنجه‌های وحشیانه برد، اما حسن قهرمان بار‌ دیگر حماسه آفرید و دشمن را مأیوس کرد.
حاکم ضدشرع ارومیه پس‌از جریان لو‌ رفتن تشکیلات  به زندان آمد، تا به قدرت‌نمایی در‌ برابر زندانیان بپردازد. او در سخنان خود به حسن اشاره کرد و گفت: «حسن معزی کیست که این‌قدر می‌گویند کله‌شق است، بازجو حسن را نشان داد.
ایمانی  حاکم شرع  تعجب کرد و گفت: وقتی می‌گویند حسن معزی، فکر می‌کردم یک آدم پر‌سن‌و‌سال و هیکل‌دار است. یعنی این بچه کله‌شقی می‌کند؟! حسن زیر‌لب، در‌حالی که می‌خندید، آهسته گفت: به‌دست همین بچه‌ها گورتان کنده خواهد شد».
 
از‌ این پس حسن را بارها برای شکنجه و بازجویی به شکنجه‌گاه بردند، اما برای دژخیمان حاصلی جز شکست در‌ برابر اراده یک مجاهد خلق چیزی نداشت.‌
شکنجه‌های وحشیانه و فشارهای طاقت‌فرسا هیچ‌گاه نتوانست نشاط و شادابی و روحیه انقلابی او را تحت تأثیر قرار دهد، روحیه‌ای که دژخیمان را کلافه و خشمگین می‌کرد.
پس‌از لو‌رفتن تشکیلات زندان او را محاکمه و به اعدام محکوم کردند ولی مدتی بعد این حکم لغو گردید. حسن سرانجام در جریان قتل‌عام زندانیان سیاسی، به جوخه تیرباران سپرده شد و به پیمان مقدس خود وفا کرد.
خواهر مجاد او اشرف نیر درجریان قتل‌‌عام‌ها به شهادت رسید

تصاویر یادگاری

 

 

تصویر مزار شهید


یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d637e3e1-d2fe-48b9-91cd-5ce4ebae52a6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات