728 x 90

با یاد مجاهد شهید کاظم محدث زاده قمی

مجاهد شهید کاظم محدث زاده قمی
مجاهد شهید کاظم محدث زاده قمی

محل تولد: تهران
شغل: دانشجو
سن: 27
تحصیلات: دانشجوی دانشگاه تهران
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 29-9-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه : ۱۳۵۵ / ۲سال

نحوه شهادت  : تیر باران

کاظم در سال۱۳۳۳ در تهران متولد شد. وی که بعد از دوران ابتدایی و متوسطه به دانشکده حقوق دانشگاه تهران راه یافت، توانست با دوستانی که با گروههای سیاسی رابطه داشتند آشنا شده و با آنها برنامه‌های مطالعات سیاسی را دنبال کند.

کاظم در ادامه این مسیر در سال۵۲ به‌همراه مجاهد شهید صادق گلزاده غفوری و تعدادی دیگر از هواداران سازمان، گروهی را تشکیل دادند که کار آن تکثیر و پخش اعلامیه‌ها، جزوات و کتاب‌های سازمان بود. این گروه در ادامه‌ٔ فعالیت‌های خود در سال۵۵ ضربه خورد و کاظم و یارانش توسط ساواک دستگیر شدند.

کاظم بلافاصله زیر شکنجه‌های ساواک قرار گرفت. وی یکبار گفته بود که از بازجو شنیدم که می‌گفت: «اینها ته‌مانده‌های مقاومت و جنبش علیه نظام شاهنشاهی هستند، برای ریشه کنی‌شان باید به آنها فشار آورد و شکنجه کرد تا اطلاعاتشان را بدهند و ضربات نهایی را به آنها وارد کرد».

اما کاظم قهرمان که آثار شکنجه بسیار با کابل تا سال‌ها بعد روی پاهایش باقی بود، سربلند از این دوران عبور کرد و ساواک آریامهری را ناکام گذاشت. وی نهایتاً بعد از این دوران سخت در بیدادگاه نظامی شاه به حبس ابد محکوم شد و به زندان اوین منتقل گردید. او از همان ابتدا در ارتباط با تشکیلات مجاهدین در زندان قرار گرفت و به کسب آموزش‌های سازمانی پرداخت و به عضویت سازمان در آمد. انگیزه‌های عمیق انقلابی، پشتکار و جدیت، جذب بالای آموزش‌های سازمانی و درک مفهوم مناسبات انقلابی و تشکیلاتی و… از جمله ویژگی‌های برجسته وی بود.

در سال۵۷ وی همزمان با اوجگیری قیام خلق بر علیه رژیم شاه و گشوده شدن زندانها به‌دست توانای خلق، از زندان آزاد شد و به فعالیت‌های خود در صفوف مجاهدین ادامه داد.

پس از پیروزی انقلاب، در بخش تبلیغات ستاد مرکزی سازمان در تهران مشغول بکار شد و به‌همراه دیگر خواهران و برادران مجاهدش در این بخش، با تلاش پیگیر و مستمر موفق به چاپ هزاران نسخه از اعلامیه‌ها، جزوات و کتاب‌هایی شد که تا اقصی نقاط میهن توزیع می‌شد.

در پاییز ۵۸ کاظم به تبریز منتقل شد و مسئولیت تبلیغات و نشریه را در استان آذربایجان به‌عهده گرفت. پس از مدتی مسئولیت قسمت آموزش نیز به‌عهده‌ٔ وی واگذار شد.

از سال۵۹مجاهد شهید کاظم محدث مسئولیت کل شهرستانهای آذربایجان‌غربی و شرقی را به‌عهده گرفت. سازماندهی و آموزش انبوه نیروهای هوادار در شهرهای متعدد این استانها و حل مسائل متعدد سیاسی، تشکیلاتی و…، مسئولیتی حساس و سنگین بود که کاظم به‌خوبی از عهده‌ٔ انجام بر آمد. سپس از پاییز ۵۹ مسئولیت استان زنجان و شهرستانهای قزوین و کرج را به‌عهده گرفت. در این دوران محل استقرار او در تهران بود. پشتکار و سخت‌کوشی و تحرک بارزترین ویژگی‌های کاظم بود که در انجام مسئولیتهایش در شهرهای مختلف خود را نشان می‌داد.

کاظم قهرمان در اواسط تابستان سال۱۳۶۰ در شهر قزوین هنگامی‌که برای مأموریتی قصد مسافرت داشت توسط مزدوران خمینی دستگیر شده و برای شناسایی و بازجویی به زندان اوین منتقل گردید. در اوین، کاظم توسط مزدوران شناسایی شد و به‌دلیل سوابق او که با سازمان داشت، تحت شکنجه و بازجویی قرار گرفت. مقاومت کاظم در زیر شکنجه‌ها و روحیه‌ٔ قوی و استوار او در زندان، مایه‌ٔ شور و امید سایر اسیران بود. هنگامی‌که او را برای اعدام می‌بردند، شاداب و پرنشاط با سایر هم‌بندی‌های خود خداحافظی نموده و ساعت و پولی را که نزد خود داشت، به یاران مجاهدش داده و می‌گوید: «من می‌روم، اما شما برای سازمان، باقی خواهید ماند. ».

هم‌چنین در لحظات قبل از اعدام طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش با روحیه‌ای بالا و سرشار از امید و مقاومت؛ با آنها وداع کرده و پیام ایستادگی تا به آخر را در برابر دژخیمان خمینی به آنها رساند.

نهایتا کاظم قهرمان در آخرین روزهای پاییز۶۰ همراه جمعی از خواهران و برادران مجاهدش در زندان اوین تیرباران شد و به‌شهادت رسید.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

 

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3c1e53d4-c20c-4c75-8f25-ed4bcbfa0114"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات