728 x 90

با یاد مجاهد شهید محمد باقر (علی) محمدی

مجاهد شهید محمد باقر (علی) محمدی
مجاهد شهید محمد باقر (علی) محمدی

محل تولد: گرگان
شغل:
سن: 29
تحصیلات: دانشجوی سال اول دانشسرا
محل شهادت: آمل
تاریخ شهادت: 1-1-1362
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مجاهد شهید محمدباقر محمدی در سال۱۳۳۳ در گرگان در یک خانواده متوسط و مذهبی به دنیا آمد.

باقر دوران ابتدایی و متوسط را در همین شهر گذراند و سپس وارد دانشسرای معلم گرگان شد.

محمد باقر در همان سال اول در دانشگاه با مجاهدین آشنا شد و اوج فعالیت‌هایش در سالهای ۵۲-۵۳ بود. سالهایی که جنبش‌های مسلحانه علیه شاه از جمله سازمان مجاهدین خلق در اوج خودش قرار داشت.

مسیر زندگی محمد باقر در سال۵۴ با خواندن دفاعیات مجاهد شهید مهدی رضایی کاملاً دگرگون شد آن‌چنانکه درس و تحصیل را کنار گذاشت و راه مبارزه با دیکتاتوری شاه رو در پیش گرفت.

در همین مسیر محمدباقر با تعدادی از همفکرانش گروهی را تشکیل دادند که با تهیه وسایل چاپ استنسیل به تکثیر دفاعیات مجاهدین و اعلامیه‌های سازمان پرداخته و در سطح وسیعی در گرگان و اطراف آن پخش می‌کردند.

به‌دنبال این فعالیت‌ها محمد باقر در سال۵۴ در گرگان دستگیر شد. رئیس ساواک تلاش کرد او را به همکاری بکشاند که او از این کار سر باز زد و در نتیجه وی را به زندان کمیته مشترک تهران فرستادند.

محمد باقر در زندان کمیته زیر شکنجه‌های شدید ساواک شاه قرار گرفت به حدی که تا مدتها توان راه رفتن و ایستادن نداشت.

محمد باقر دوران بازجویی و شکنجه را سرفرازانه پشت سر گذاشت. وی در بیدادگاه شاه به سه سال زندان محکوم و به زندان قصر منتقل شد. در زندان با گرفتن آموزشهای سازمان در زمینه‌های مختلف ایدئولوژیکی، سیاسی و تشکیلاتی تبدیل به یک کادر همه‌جانبه گردید.

پس از آزادی از زندان در سال۵۷ که مصادف بود با تظاهرات علیه شاه خائن، مجاهد خلق محمد باقر و همرزمانش سازماندهی این تظاهرات را به دست گرفتند و نقش فعالی در این زمینه ایفا کردند.

محمد باقر قهرمان بلافاصله پس از پیروزی انقلاب به جنبش مجاهدین در گرگان پیوست. او مسئول بخش روستاها شد و هر هفته روزهای جمعه با تعدادی از خواهران و برادران هوادار برای کمک به روستاییان میرفت، رژیم خمینی که از محبوبیت مجاهدین در میان روستاییان بسیار واهمه داشت، مانع ادامهٔ این فعالیت‌های مردمی باقر شد.

محمدباقر در میان همرزمانش به پرکاری، شادابی و با انگیزه‌های بالای انقلابی شناخته می‌شد.

وی بعد از ۳۰خرداد و با شروع مقاومت مسلحانه به آمل منتقل شد. پایگاه آنها که یکی از پایگاههای فرماندهی تشکیلات آمل بود در سال۶۲مورد حمله پاسداران خمینی قرار می‌گیرد. مجاهدان مستقر در پایگاه از جمله محمدباقر قهرمان در این درگیری نابرابر تا آخرین گلوله با پاسداران تباهی می‌جنگد.

در این درگیری چند تن از مجاهدین از جمله مجاهد شهید فاضل کبیری به‌شهادت می‌رسند و محمدباقر دستگیر و بلافصله زیر شکنجه برده می‌شود. تمام دندانهای او را شکسته بودند و او را در یک سلول تکی و نمور زندانی کرده بودند که نهایتاً این مجاهد قهرمان در فروردین سال۶۲ توسط رژیم آخوندی تیرباران می‌شود.

یادش گرامی و راهش پررهرو باد


با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5f258b7b-9cd9-472c-920d-4d9adc56f4a1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات