728 x 90

با یاد مجاهد شهید خلیل مقدم طاهری

مجاهد شهید خلیل مقدم طاهری
مجاهد شهید خلیل مقدم طاهری

محل تولد: همدان
شغل: دانشجوی فیزیک
سن: 27
تحصیلات: -
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 12-11-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه : ۳سال، ازمسئولين و از اعضاي هيئت تحريريه نشريه نسل انقلاب بود  ازسال ۶۰ وي معاون مسئول نشريه نسل انقلاب شد. وي همچنين اشعار مي سرود و يك طنز نويس  وكاريكاتوريست بود

نحوه شهادت: درگیری

مجاهد شهید خلیل مقدم طاهری سال۱۳۳۳ در شهر همدان متولد شد و تحصیلات خود را پس از طی دوره ابتدایی و دبیرستان، در رشتهٔ فیزیک دانشگاه تربیت معلم تهران ادامه داد. خلیل به‌زودی با دیگر دانشجویان مبارز و انقلابی دانشگاه تربیت معلم آشنا شد و در فعالیت‌های صنفی –سیاسی دانشجویی مجدانه شرکت کرد. وی با تشکیل هسته‌های کوچک مطالعاتی و تکثیر و توزیع جزوات سازمان مجاهدین خلق، در جهت اشاعهٔ فرهنگ انقلابی مجاهدین تلاش می‌کرد. در رابطه با همین فعالیت‌ها بود که در اوایل بهار ۵۵ به‌عنوان یکی از فعالترین دانشجویان مبارز دانشگاه تربیت معلم توسط ساواک دستگیر شد. از بدو دستگیری تحت بازجویی و شکنجه‌های شدید دژخیمان ساواک قرار گرفت به حدی که تا مدتها چهار دست و پا راه می‌رفت و برای امورات ساده همبندیهایش کمکش می‌کردند ولی این مجاهد دلیر لب نگشود و با ایستادگی و دادن قیمت مبارزه، همین ارزش را به دیگران در عمل میاموخت.

خلیل قهرمان پس از پایان بازجویی و انتقال به زندان عمومی قصر در اردیبهشت‌ماه همان سال، موفق شد که در رابطه نزدیک با تشکیلات مجاهدین در زندان قرار گیرد. او در برخورد با جریان اپورتونیستی چپ‌نما در زندان، بر مواضع انقلابی و توحیدی مجاهدین خلق پای فشرد و قاطعانه در برابر جریان اپورتونیستی و هم‌چنین مرتجعین موضع‌گیری نمود.

خلیل که مطالعات وسیعی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی ادبی و… داشت، طی پروسه زندان توانست در پرتو آموزش‌های سازمان، سریعاً پروسهٔ رشد و ارتقاء را طی کرده و مبانی تئوریک لازم مبارزه در زمینه‌های مختلف را فراگیرد. سال۵۷ همزمان با گشوده شدن زندانهای شاه به دست خلق قهرمان ایران، خلیل نیز از زندان آزاد شد و مجدداً با مجاهدین– در بیرون از زندان – تماس برقرار نمود.

پس از پیروزی قیام، مجاهد شهید خلیل مقدم طاهری و چند تن دیگر از برادران مجاهدش از جمله مجاهد شهید مجید فرزانه‌سا و کاظم محمدی گیلانی، با تلاش پیگیر و شبانه‌روزی خود موفق شدند با گردآوری و سازمان‌دهی دانشجویان هوادار سازمان، انجمن دانشجویان مسلمان را در دانشگاه تربیت معلم تشکیل دهند. اوایل فروردین سال۵۸ خلیل فعالیت خود را در نهاد دانش‌آموزی ستاد مرکزی سازمان در تهران آغاز کرد. او برای دانش‌آموزان هوادار سازمان، در مدارس مختلف تهران برنامهٔ سخنرانی ترتیب می‌داد و به توضیح و تشریح آرمانها و اهداف مجاهدین می‌پرداخت. در تابستان ۵۸ خلیل به‌عنوان یکی از مسؤلان اردوی عمرانی برادران دانش‌آموز در گل‌تپهٔ زنجان، در این اردو شرکت کرد. پس از آن نیز او هم‌چنان فعالیت‌های انقلابی خود را در رابطه با نهاد دانش‌آموزی ادامه داد. از جمله مدتی مسئولیت سازماندهی دانش‌آموزان مدارس منطقهٔ شرق تهران را به عهده داشت و طی آن در تشکیل تیم‌ها و هسته‌های میلیشیایی در این مدارس، نقش مهمی ایفا کرد.

با گسترده‌تر شدن ابعاد فعالیت‌های میلیشیای دانش‌آموزی و افزایش چشمگیر تیم‌ها و هسته‌های میلیشیایی در سراسر کشور و نیز با توجه به شرایط سیاسی پیچیده و بسیار متحول آن دوران، ضرورت انتشار یک «ارگان دانش‌آموزی» به‌منظور ارائهٔ خطوط و رهنمودهای لازم به دانش‌آموزان انقلابی کاملاً به چشم می‌خورد. این ارگان هم‌چنین می‌بایست علاوه بر مسئولیت اصلی خود در زمینهٔ راهگشایی حرکت‌های دانش‌آموزی گوشه‌هایی از فعالیت گستردهٔ «پیکهای انقلابی» را نیز منعکس ساخته و به سؤالات و نیازهای آموزشی آنان پاسخ گوید. از این‌رو پس از پایان مبارزات انتخاباتی سازمان در رابطه با کاندیداتوری برادر مجاهد مسعود رجوی برای انتخابات ریاست‌جمهوری، مجاهد شهید خلیل مقدم طاهری و چند تن دیگر از خواهران و برادران مجاهدش از جمله شهید «سعید منبری» و «حسن معین‌فر» مسئولیت راه‌اندازی نشریهٔ «نسل انقلاب» را به عهده گرفتند. از سال۶۰ وی معاون مسئول نشریه نسل انقلاب شد. وی هم‌چنین اشعار می‌سرود و یک طنز نویس و کاریکاتوریست بود. نشریه‌ای که به‌سرعت در میان دانش‌آموزان پرشور و مبارز جای واقعی خود را پیدا کرد.

خلیل قهرمان علاوه بر آن‌که از همان ابتدا یکی از اعضای هیأت تحریریهٔ «نسل انقلاب» بود، پس از مدتی مسئولیت قسمت اجرایی نشریه را نیز به عهده گرفت و ضمن انجام این مسؤلیت‌ها، به‌خوبی کارآیی و توان بالای خود را در تقبل مسئولیت و حل تضادها و مشکلات مربوط به آن نشان داد.

خلیل در زمینه نویسندگی و سرودن شعر از استعداد خوبی برخوردار بود و قلم گیرا و شیرینی داشت. تیزبینی سیاسی و ذهن باز و فعالش، او را در نوشتن طنز و نکته‌های سیاسی به‌خوبی یاری می‌نمود. غالب طنزهایی که در نشریهٔ «نسل انقلاب» به چاپ می‌رسید به قلم مجاهد شهید خلیل مقدم طاهری بود. طنزهای گزنده‌ای که به‌زبان ساده و روان، چهرهٔ ارتجاع و جبهه متحد آن – به‌ویژه حزب خائن توده – را افشاء می‌کرد. عبارات و اصطلاحاتی که خلیل در مقالات خود به‌کار می‌برد، به‌سرعت در میان دانش‌آموزان راه می‌یافت و در بحثها و صحبت‌های آنها مورد استفاده قرار می‌گرفت. هم‌چنین او در ارائهٔ «سوژه» و طراحی کاریکاتورهای نشریهٔ «نسل انقلاب» نقش اصلی را به عهده داشت. مجاهد شهید

خلیل مقدم طاهری از ویژگیهای تشکیلاتی بسیار ارزنده‌ای برخوردار بود در رأس همهٔ آنها باید به عنصر «همه جانبگی» او اشاره کرد. خلیل در عین برخورداری از قدرت تئوریک بالنسبه بالا، در زمینه‌های کارهای اجرایی و سازماندهی نیز قابلیتها و شایستگی‌های بسیاری داشت.

روزهای آخر خردادماه و در جریان تدارک راهپیمایی بزرگ ۳۰خرداد ۶۰، مجاهد شهید خلیل مقدم از جمله مسؤلان گردآوری و سازماندهی دانش‌آموزان در جهت برپایی تظاهرات پراکنده و موضعی قبل از ۳۰خرداد بود. او چه در این دوران و چه پس از آغاز نبرد مسلحانه، نقش ارزنده‌ای در جهت سازماندهی تیم‌های دانش‌آموزی ایفاء کرد. سرانجام خلیل در یکی از روزهای پائیز ۶۰ هنگامی که برای انجام یک مأموریت انقلابی از پایگاه خارج شده بود. در خیابان شناسایی شد و پس از یک نبرد نابرابر با پاسداران جنایتکار خمینی، قهرمانانه به‌شهادت رسید. و به این وسیله خمین کار ناتمام شاه را به اتمام رساند.

یادش گرامی باد و راهش پر رهرو باد.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7de53d99-6112-47a7-9f4b-28e50153e83e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات