728 x 90

با یاد مجاهد شهید محمد مشرف

مجاهد شهید محمد مشرف
مجاهد شهید محمد مشرف

محل تولد: قم
شغل:
سن: 29
تحصیلات: دانشجو
محل شهادت: رشت
تاریخ شهادت: 2-6-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه : ۱۳۵۴ / ۳سال

نحوه شهادت  : درگیری در خیابان

محمد مشرف در سال۱۳۳۱ در شهر قم متولد و تحصیلات ابتدایی و متوسط را در همان شهر به‌پایان برد و بعد وارد دانشگاه شد

مجاهد شهید مشرف از دوران دانشجویی به فعالیت‌های مبارزاتی روی آورد. در آن دوره او در گروه کوچکی که از جمله تشکل‌های دانشجویی خودجوش هوادار مجاهدین به‌شمار می‌رفت فعالیت می‌کرد این تشکل در سال۵۳ تحت ضربه مزدوران ساواک قرار گرفت و اعضای آن از جمله محمد دستگیر شدند.

شرح مقاومت قهرمانانه محمد در برابر ماهها شکنجه‌ی وحشیانه‌ٔ دژخیمان ساواک زبان‌زد تمامی یارانش بود به نحوی که تا هنگام شهادت و پس از گذشت سالها هم‌چنان از عواقب شکنجه رنج می‌برد و آثاری آن بر روی پاهایش کاملاً مشهود بود.

محمد از ابتدای بازجویی تحت شکنجه‌های بسیار شدیدی قرار گرفت به حدی که ساواک مجبور شد او را پس از چندی؛ برای معالجه به بیمارستان منتقل کنند؛ وی در بیمارستان توانست با برقراری ارتباط با مجاهد شهید فاطمه امینی که او نیز به‌دلیل شکنجه‌های وحشتناک در همان بیمارستان برده شده بود از وضعیت باز جویی و شکنجه‌ٔ او مطلع گردد (خاطرات محمد از مجاهد شهید فاطمه امینی و از وضعیت باز جویی و شکنجه‌هایش در کتاب حماسه‌ی یک پایداری بزرگ زندگینامه‌ فاطمه امینی درج شده است).

محمد قهرمان پس از اتمام باز جویی‌ها در بیدادگاه نظامی شاه خائن به حبس ابد محکوم شد و به زندان اوین انتقال یافت.

محمد مشرف طی مدتی که در زندان اوین بود موفق شد تا در ارتباط مستقیم و از نزدیک با تشکیلات مجاهدین از آموزش هاو تعلیمات سازمان بهره گیرد.

بالاخره محمد نیز به همراه آخرین دسته از زندانیان سیاسی در دیماه ۱۳۵۷ به همت خلق قهرمانم ایران از زندان آزاد شد و چندی بعد با پیروزی انقلاب در شهر زادگاهش قم در پایه‌ریزی جنبش ملی مجاهدین در آن شهر فعالانه تلاش کرد.

محمد در اواخر تابستان ۵۸ به گیلان منتقل شد و در مسئولیت معاون مسئول شاخه‌ٔ گیلان که مجاهد شهید حسین جلیلی پروانه بود به فعالیت پرداخت.

بعد از فروردین ۶۰ و انتقال مجاهد شهید حسین جلیلی پروانه به تهران مسئولیت شاخه گیلان برعهده مجاهد شهید محمد مشرف قرار گرفت. وی تا لحظه شهادت همین مسئولیت را به‌عهده داشت.

وی بعد از سی خرداد ۶۰ و آغاز نبرد مسلحانه انقلابی در نبرد با دشمن ضدبشری در استان گیلان نقش چشمگیری ایفا کرد.

محمد قهرمان با ویژگی‌های برجسته قاطعیت و تواضع انقلابی از محبوبیت فوق‌العاده‌ای در میان یاران و همرزمان مجاهدش برخوردار بود.

نهایتاً این مجاهد قهرمان و پاکباز در دوم شهریور ماه ۶۰ هنگام تردد در یکی از خیابانهای شهر رشت به‌طور اتفاقی مورد سوءظن واحد گشتی پاسدارن مزدور قرار گرفت و پس از مدتی جنگ و گریز با آنها بشهادت رسید.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/93039cfa-0a12-4044-9c0b-37a32f5855aa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات