728 x 90

با یاد مجاهد شهید محسن مورعی

مجاهد شهید محسن مورعی
مجاهد شهید محسن مورعی

محل تولد: تهران
شغل: دانشجو
سن: 28
تحصیلات: دانشجو
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 10-5-1361
محل زندان: -

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه: سه سال از سال۵۳ تا ۵۶

نحوه شهادت: درگیری

محسن مورعی در سال۱۳۳۳ در شهر تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. وی از آنجا که در جنوب تهران زندگی می‌کرد و با فقر و محرومیت مردم از نزدیک آشنا بود، به‌زودی دریافت که عامل این وضعیت نظام دیکتاتوری و فاسد شاه خائن است. محسن در جستجوی آگاهی بیشتر، از همان ابتدا مشتاقانه به مطالعه کتابهای سیاسی روی آورد. بنابراین از همان دوران دبیرستان با مسایل سیاسی آشنا شد و با دوستانش در جلسات سیاسی مذهبی شرکت می‌کرد.

محسن بعد از دیپلم وارد دانشگاه تهران شد و این زمانی بود که فضای دانشگاه متأثر از مبارزات سازمانهای انقلابی و به‌طور مشخص مجاهدین بود. محسن به‌همراه دانشجویان هوادار سازمان در فعالیت‌های ضد شاه در دانشگاه شرکت داشت تا آن که ساواک در سال۵۳ به خانه آنها حمله می‌برد و پس از بازرسی اتاق محسن و بیرون ریختن کتابهای وی، او را دستگیر کرده و با خود به شکنجه‌گاه ساواک می‌برند.

محسن هیچگاه از شکنجه‌هایی که در زندان ساواک شاه شده بود سخنی نمی‌گفت در حالی‌که طبق معمول ساواک شکنجه‌های مختلف را به‌خصوص برای زهر چشم گرفتن از دانشجویان روی وی اعمال کرده بود و نهایتاً در بیدادگاه شاه خائن به۳ ساله زندان محکوم شد.

محسن در زندان از نزدیک با مجاهدین و آموزشهای آنها آشنا شد.

در سال۵۶ از زندان آزاد شد و در انقلاب ضدسلطنتی فعالانه در کنار مردم شرکت داشت. بعد از انقلاب که مجدداً به دانشگاه رفت در انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران (هواداران مجاهدین) به فعالیت‌هایش ادامه داد. بعد از کودتای فرهنگی و بسته‌شدن دانشگاهها وی در بخش اجتماعی سازمان به مسئولیتهایش ادامه داد.

محسن بعد از سی خرداد ۶۰ و آغاز مبارزه مسلحانه انقلابی در بخش روابط سازمان ایفای مسئولیت می‌کرد که نهایتاً در حمله پاسداران خمینی به پایگاههای بخش روابط سازمان در ۱۰مرداد ۱۳۶۱ محسن قهرمان نیز به‌شهادت می‌رسد.

برادر مجاهد شهید محسن مورعی به‌نام مرتضی مورعی نیز در سال۱۳۶۲ توسط دژخیمان اعدام شد.

هم‌چنین مادر و پدر وی پس از شنیدن شهادت محسن و فشاری که رژیم روی آنها آورد سکته و فوت می‌کنند.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7bf6dcb5-dfec-403a-af10-ede321cdd911"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات