728 x 90

با یاد مجاهد شهید عزیز نجفی زارعی

مجاهد شهید عزیز نجفی زارعی
مجاهد شهید عزیز نجفی زارعی

محل تولد: اردبيل
شغل: مهندس کشاورزی
سن: 36
تحصیلات: لیسانس کشاورزی
محل شهادت: کنار کارخانه قند اسلام آباد
تاریخ شهادت: 5-5-1367
محل زندان: زندان اوین

 

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه: از سال۵۴ تا ۵۵ به‌مدت ۱سال زندان اوین

نحوه شهادت: در گیری تن به تن با پاسداران

عزیز نجفی زارع در سال۱۳۳۱ در اردبیل متولد شد. پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه وارد دانشگاه شد. او که در رفتار و اخلاق، زبان‌زد خاص و عام و محبوب مردم کوچه و محله بود، با وجود این‌که در رشته پزشکی قبول شده بود، ولی ترجیح داد در کشاورزی تحصیل کند تا هر چه بیشتر در کنار کشاورزان و با درد و رنج دهقانان همراه باشد.

عزیز قهرمان در دوره تحصیلات دانشگاهی در دانشکده کشاورزی کرج به‌دلیل آگاهی و اشراف نسبت به دیکتاتوری وابسته پهلوی، در فعالیت‌های ضددیکتاتوری حاکم شرکت داشت. به‌دلیل همین فعالیت‌ها در سال۵۴ توسط ساواک در کرج دستگیر به زندان اوین منتقل شد.

ساواک شاه زندانی شدن عزیر را به اطلاع خانواده‌اش نرساند و خانواده وی تا دو سال از او بی‌خبر بودند. تا این‌که سرانجام پدرش از طریق یکی از اقوامشان که پلیس بوده وی را در سیاه‌چال‌های زندان شاه پیدا می‌کند. وقتی پدر به ملاقات وی می‌رود، از آنچه می‌بیند متعجب شده و شوک زده می‌شود. عزیز که به‌دلیل شکنجه‌های ساواک شاه بسیار ضعیف شده بود، تلاش می‌کند هنگام راه رفتن مسلط قدم بردارد تا پدرش متوجه آثار شکنجه‌هایی که بر اثر ضربات کابل بر پا، مچ و زانوی وی وارد آمده نشود و از دید پدر پنهان کند. شکنجه‌های ساواک به‌حدی بود که عزیز تا آخر عمرش از آثار آن بر بدنش درد می‌کشید و رنج می‌برد.

عزیز پس از گذراندن سرفرازانه دوران محکومیت یکساله خود که تؤام با شکنجه بود، در سال۵۵ از زندان آزاد می‌شود.

با شروع قیام علیه رژیم شاه، عزیز دلاور پرشور و پر انرژی به مبارزات خود ادامه داده و فعالانه در همه جا حضور پیدا می‌کند. او در خلال دوران انقلاب ضدسلطنتی تمامی تجاربش را بکار می‌گیرد و نقش کلیدی در قیامهای ضدسلطنتی ایفا می‌کند.

عزیز قهرمان پس از انقلاب ۵۷ در تشکیلات اردبیل بکار و فعالیت مشغول شد و به‌مدت ۳سال در انجمن جوانان مسلمان (هوادار مجاهدین) در اردبیل مسئولیتهای مختلفی را برعهده داشت.

وی در سال۱۳۵۸ یکی از کاندیداهای مجاهدین از شهر اردبیل برای شرکت در اولین انتخابات مجلس شورای ملی بود.

عزیز پس از ۳۰خرداد۶۰ و شروع مبارزه مسلحانه برای دفاع از آرمان آزادی با عزمی صد چندان به فعالیت خود ادامه داد، در سال۶۱ به خارج کشور رفت و در اسپانیا در ارتباط با انجمن دانشجویان هوادار مجاهدین به فعالیت پرداخت، سپس تقاضای پیوستن به ارتش آزادیبخش را نمود.

عزیز در بین همرزمانش به متانت و وقار و صمیمیت و صداقت شناخته می‌شد.

وی در اوایل سال۱۳۶۷ به منطقه مرزی و قرارگاه اشرف اعزام شد و پس از فراگیری آموزشهای رزمی آماده میدان رزم و نبرد گردید. مجاهد خلق عزیز نجفی در عملیات فروغ جاویدان مسئولیت مهمات‌رسانی به یکی از یکانهای رزمی را به‌عهده داشت.

یکی از همرزمانش می‌نویسد: «حین انجام مأموریت، عزیز نجفی و همرزمانش در نزدیکی کارخانه قند شهر اسلام‌آباد با نیروهای رژیم درگیر شدند.

نبرد سنگینی درگرفت و کار به جنگ تن‌به‌تن کشید، عزیز موفق شد تعدادی از مزدوران دشمن را از پای درآورد. نهایتاً عزیز در این عملیات در کنار همرزمان دیگرش قهرمانانه به‌شهادت رسید و خون پاکش را فدیه راه آزادی کرد».

یادش گرامی و راهش پررهرو باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/44ff50f1-6978-4d48-ae3f-11f5434f8f03"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات