728 x 90

با یاد مجاهد شهید یحیی نصرآبادی مصباح (مصباح)

مجاهد شهید  یحیی نصرآبادی مصباح (مصباح)
مجاهد شهید یحیی نصرآبادی مصباح (مصباح)

محل تولد: نیشابور
شغل: روحانی ، محقق
سن: 28
تحصیلات: دیپلم - درس حزوی
محل شهادت: مشهد
تاریخ شهادت: 13-4-1360
محل زندان: (زمان شاه(وکیل آباد مشهد) - زمان خمینی (زندان مشهد

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه : ۱۳۵۴  / زندان وکیل آباد مشهد  / ۳ سال

نحوه شهادت  : تیرباران

یحیی نصرآبادی (مصباح) در سال۱۳۳۲ در روستای نصرآباد در اطراف نیشابور متولد شد و دوران کودکی او در روستا سپری شد و در نوجوانی برای تأمین معاش خانواده در شهرهای مختلف به انجام انواع کارها از جمله کار در کوره پزخانه، مزارع و کارهای ساختمانی پرداخت و پس از مدتی به مشهد بازگشت و در حوزه علمیه آن شهر به‌عنوان طلبه‌ای ساده مشغول تحصیل شد. سالهای طلبگی او، همزمان با شکل‌گیری و گسترش مبارزه مسلحانه مجاهدین خلق بر علیه رژیم دیکتاتوری شاه و شناخته شدن مجاهدین به‌عنوان سازمان پیشتاز مبارزات رهایی‌بخش ایران بود.

مصباح تحت تأثیر بینش انقلابی مجاهدین به میدان عمل مبارزاتی گام نهاد و در همین رابطه در تظاهرات ۱۵خرداد سال۵۴ در مشهد توسط ساواک دستگیر و به یک‌سال زندان محکوم شد.

مصباح در بند یک زندان وکیل‌آباد مشهد با مجاهدین از نزدیک آشنا شد. درک روابط توحیدی حاکم بر جمع مجاهدین در بند و آرمانهای یگانه‌ساز آنان به‌شدت مصباح را تحت تأثیر قرار داد.

در جریان ضربه اپورتونیستهای چپ‌نما وی توانست به کمک آموزشهای مجاهدین در برابر مرتجعین که فرصت را برای ضربه به مجاهدین غنیمت شمرده بودند بایستد.

مصباح پس از پایان مدت محکومیت یکسالهٔ خود، به‌دلیل ارتباط با مجاهدین در زندان مجدداً به زندان کمیته مشهد منتقل شد و پس از چند هفته اسارت در سلول انفرادی به بهانه نوشتن شعار بر دیوار سلول خود، دوباره به ۳سال زندان محکوم گشت و در حالی‌که مشتاق پیوستن دوباره به جمع مجاهدین بود به زندان عادی مشهد منتقل گردید. عمال رژیم شاه سعی داشتند با دور کردن مصباح از جمع زندانیان سیاسی و تهدید و آزار وی توسط تعدادی از زندانیان عادی او را به تسلیم وادارند. اما زندانیان بند عادی تحت تأثیر برخوردهای انسانی و مجاهدی مصباح قرار گرفتند و توطئه رژیم با شکست مواجه شد.

سرانجام مصباح به همت قیام مردم ایران بر علیه دیکتاتوری شاه خائن از زندان آزاد شد و از آنجا که در میان همشهریان خود چهره‌ای سرشناس بود، توانست نقش مهمی را در تشکل و جهت دادن تظاهرات مردمی در آن دوران ایفا کند.

مصباح پس از قیام به‌دلیل محبوبیت توده‌یی بعنوان، یکی از مقامات مسئول در شهر نیشابور بود اما از آنجا که با مواضع ارتجاعی و انحصارطلبانه رژیم روبه‌رو شد در برابر عملکردهای آنان ایستاد و به‌رغم تلاشهای فراوان مرتجعین برای تطمیع او که با دادن پست و مقام همراه بود، تن به ذلت نداد و به‌طور تمام وقت در ستاد مجاهدین در مشهد مشغول فعالیت شد.

وی در روزهای تهاجم مرتجعین شب پرست به ستاد مجاهدین در مشهد خالصانه و پرشور، هوادارانی را که برای دفاع از مجاهدین در برابر مهاجمین مزدور خمینی در ستاد گردآمده بودند، جمع می‌کرد و سرودهای انقلابی مجاهدین را که از زندان بیاد داشت با آوایی خوش برایشان می‌خواند و روحیه مقاومت و ایستادگی را ترویج می‌کرد.

مصباح در اواخر سال۵۹ پیش از آغاز مقاومت مسلحانه بر علیه رژیم ضدخلقی خمینی، در خانه‌اش مورد تهاجم شبانه پاسداران ظلمت و تباهی قرار گرفت و دستگیر شد. جلادان ددمنش خمینی که با سوابق انقلابی مصباح چه در زندان و چه پس از آن آشنایی کامل داشتند و رابطه‌اش را با مجاهدین می‌دانستند، برای درهم شکستن مقاومت اش او را زیر وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها قرار دارند. اما مصباح شجاعانه و استوار هم‌چون گذشته در برابر جنایتکاران ایستاد و هرگز تن به تسلیم نداد.

سرانجام پس از ۳۰خرداد در نخستین روزهای آغاز مقاومت مسلحانه سراسری بر علیه رژیم ضدبشری خمینی جلادان درنده خوی رژیم، مأیوس از درهم شکستن ارادهٴ پایدار این مجاهد نستوه، در سحرگاه سیزدهم تیرماه ۶۰ در کمیته مرکزی مشهد، او را به همراه چند تن دیگر از همرزمان مجاهدش به جوخه اعدام سپردند

رزمندگانی که بعدها توانسته بودند از زندان دژخیمان بگریزند، مصباح را مجاهدی دلیر توصیف می‌کردند که پژواک سرودهای انقلابی‌اش در فضای زندان و فریادهای مرگ بر خمینی و زنده باد آزادی او در صحنهٴ اعدام طنین‌انداز بود و همه را به ادامه راه و آرمانش فرا می‌خواند.

ما از تبار خون صدها ستاره‌ایم ما دست خود به‌دست شمایان (ارتجاع) نمی‌دهیم

بیعت نمی‌کنیم - سازش نمی‌کنیم.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8063a973-56c3-4c82-87b9-789d0af6ab6f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات