728 x 90

با یاد مجاهد شهید رضا نواب

مجاهد شهید رضا نواب
مجاهد شهید رضا نواب

محل تولد: اصفهان
شغل: دانشجو داروسازی
سن: 28
تحصیلات: دانشجو
محل شهادت: اصفهان
تاریخ شهادت: 5-7-1360
محل زندان: زندان اصفهان

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه: بیش از سه سال از ۵۳ تا ۵۷/ زندان اصفهان

نحوه شهادت: تیرباران

 

رضا نواب در سال۱۳۳۲ در اصفهان متولد شد. دوره ابتدایی و متوسطه را در همان شهر گذراند و سپس در رشته داروسازی دانشگاه اصفهان به تحصیلاتش ادامه داد.

وی که در دوران دبیرستان با مسایل سیاسی و ماهیت دیکتاتوری حاکمیت سلطنتی آشنا شده بود با ورود به دانشگاه وارد فعالیت‌های دانشجویی علیه شاه خائن شد. علنی شدن سازمان مجاهدین در سال۵۰ و ایستادگی و شهادت بنیانگذاران و کادرهای آن و دفاعیاتشان در بیدادگاههای شاه خائن انگیزه‌های رضا را برای ادامه نبرد بیش از‌ پیش صیقل زد. از آن به بعد او که آرزوهایش را در آرمان سازمان‌یافته بود به‌عنوان هوادار سازمان بر فعالیت‌های مبارزاتی خود در دانشگاه افزود. به‌دنبال همین فعالیت‌ها بود که در اواخر سال۵۳ توسط ساواک دستگیر و روانه شکنجه‌گاه شد.

شدت شکنجه‌هایی که روی وی اعمال کردند به حدی بود که دچار خون‌ریزی شدید معده شد و مجبور شدند وی را به یکی از بیمارستانهای اصفهان ببرند. پزشکی که وی را نزد او برده بودند می‌گفت: «وقتی او را آوردند دو نفر زیر بازوهایش را گرفته بودند. رنگش کاملاً پریده بود ولی کوچکترین اظهار ناراحتی نمی‌کرد. وقتی عکس معده‌اش را دیدم دو حفره بزرگ در معده‌اش پیدا شد. همه تعجب کرده بودیم که فردی با این وضعیت سوراخ معده حتی یک ناله نمی‌کند؟». بیماری زخم معده ناشی از شکنجه‌های ساواک شاه تا زمان شهادت رضا، همراه وی بود

پس از عبور سرفرازانه از دوران سخت بازجویی و شکنجه، مدت سه سال را در زندان اصفهان گذراند. دوران زندان و آموزشهای سازمانی که آنجا گرفت انگیزه‌های انقلابی وی را برای ادامه مبارزه بسا بالا برد.

وی در سال۵۷ به همت خلق قهرمان ایران مانند سایر مجاهدان از زندان آزاد شد و به صفوف قیام مردم علیه نظام سلطنتی پیوست.

پس از پیروزی انقلاب در راه‌اندازی جنبش ملی مجاهدین در اصفهان فعال بود. وی سپس به‌عنوان یکی از مسئولان انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه اصفهان، در انجمن به مسئولیتهایش ادامه داد و با کلاسهایی که برای دانشجویان می‌گذاشت در آگاه کردن آنها و جذب آنها به آرمانهای مجاهدین نقش مهمی بازی کرد. از آنجا که دانشجویان بسیاری در کلاسهای وی شرکت می‌کردند، رضا مورد غضب و کینه فالانژهای خمینی در دانشگاه قرار داشت.

پس از کودتای فرهنگی خمینی علیه دانشگاهها رضا به بخش اجتماعی سازمان در اصفهان منتقل شد و مسئولیت آموزش این بخش را به عهده گرفت. در جریان تظاهرات ۷اردیبهشت۶۰ مادران در اصفهان دستگیر شد. به‌محض ورود به زندان به سازماندهی نیروهای زیادی که همان روز دستگیر شده بودند پرداخت تا آن که پس از یک‌ ماه از زندان آزاد شد.

رضا در میان همرزمانش به ارزشهای متانت، صبوری، سخت‌کوشی، استقبال از سختی‌ها و شور و نشاط انقلابی شناخته می‌شد.

وی در تظاهراتهای خردادماه نیز فعال بود. پس از سی خرداد و شروع مبارزه مسلحانه انقلابی علیه خمینی ضدبشر، او نیز به زندگی مخفی روی آورد تا آن که هنگام اجرای یک قرار در مردادماه ۶۰ در اصفهان توسط مزدوران رژیم شناسایی و دستگیر شد. رضا به‌دلیل شناخته‌شدگی در دانشگاه و کینه‌ای که فالانژهای رژیم در دانشگاه از وی داشتند مورد شکنجه و ضرب‌وشتم زیادی در زندان قرار گرفت. اما این مجاهد قهرمان با مقاومت و ایستادگی خود بر سر مواضع مجاهدی‌اش دژخیمان رژیم را شکست داد. تا آن که نهایتاً وی را پس از کمتر از سه ماه در روز ۵مهر ۱۳۶۰ به همراه یک گروه ۵۹نفری از خواهران و برادران مجاهد در اصفهان به جوخه اعدام سپرده و به‌شهادت رساندند.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


مجاهد شهید رضا نواب

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b0461d7b-59e3-406e-a51e-28f493c3164e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات