728 x 90

با یاد مجاهد شهید محمدعلی نیک بین

مجاهد شهید محمدعلی نیک‌بین
مجاهد شهید محمدعلی نیک‌بین

محل تولد: تهران
شغل: -
سن: 26
تحصیلات: دبیرستان
محل شهادت: کرج
تاریخ شهادت: 20-5-1367
محل زندان: گوهردشت

 

زندگینامه شهید


زندگینامه مجاهد شهید محمد‌علی نیک‌بین
 (کوروش)
مجاهد شهید محمد‌علی نیک‌بین (کوروش) در سال ۱۳۴۱در یک خانوادهٴ نستباً مرفه در تهران بدنبا آمد.
 او به‌دلیل فضای  سیاسی حاکم بر خانواده از دوران نوجوانی با مسائل سیاسی آشنا شد، و در دبیرستان فعالیت‌های سیاسی خود را علیه رژیم شاه آغاز کرد.
وی درجریان انقلاب ضدسلطنتی   در تظاهرات و درگیری‌های خیابانی شرکت و هر چه بیشتر با فرهنگ مبارزه آشنا شد.

 

کوروش   در  گردهمآیی مجاهدین در جریان تظاهرات ضد سلطنتی و قیام سال ۵۷  شرکت کرد  با  سازمان مجاهدین و آرمانهای توحیدی آن آشنا گردید.

او در حمله گارد شاه به دانشگاه در ۱۳آبان ۱۳۵۷که منجر به‌شهادت بسیاری از دانش‌آموزان شد شرکت داشت، و خود از نفراتی بود که در این درگیری نقش فعال برعهده داشت.
 
پس از پیروزی انقلاب کوروش  به جنبش ملی مجاهدین پیوست و  فعالیت تشکیلاتی خود را آغاز کرد، او درجریان  شرکت در کلاسهای آموزشی سازمان شناختش را نسبت به آرمانهای مجاهدین عمق بخشید.
 
کوروش در تظاهرات بزرگی که در اردیبهشت ۱۳۵۸در اعتراض به دستگیری شهید محمدرضا سعادتی برگزار شد به‌عنوان انتظامات تظاهرات شرکت داشت.
در بهار ۱۳۵۸اردو‌های سازندگی سازمان در روستاهای ”عباس‌آباد“ و ”گل‌تپه“ از توابع شهر زنجان آغاز به‌کار کرد، او با شرکت داوطلبانه در این اردوها هم‌زمان با کار سازندگی برای روستائیان به آموزش‌های سیاسی - ایدئولوژیک و نظامی پرداخت.
 
در مهر ۱۳۵۸ و سال تحصیلی در بخش دانش‌آموزی، یکی از مناطق مرکز (تهران) سازماندهی گردید،
در سال ۱۳۵۹پس از  اتحادیة انجمن‌های دانش‌آموزان مسلمان تهران، او به‌عنوان مسئول نظامی میلیشیای یکی از نواحی منطقهٴ مرکز سازماندهی شد.
 
روحیه نظامی و جنگنده و ورزیدگی وی زبان‌زد تمامی کسانی بود که با او آشنا بودند. کوروش در مرداد ۱۳۶۰به‌دلیل شناخته شدگی دستگیر شد و بلافاصله به اوین ”شعبه هفت“ منتقل گردید.
بلافاصله پس از انتقال  به ”شعبه“ تحت شدید‌ترین شکنجه‌ها قرار گرفت، اما هیچ اطلاعاتی را به دشمن نداد، در بیدادگاه رژیم به ۱۵سال حبس محکوم شد و به زندان قزلحصار منتقل گردید.
در زندان هم‌چنان روحیه نظامی و جنگندهٴ خود را حفظ کرد و در هر بندی که بود خود را به تشکیلات همان بند وصل می‌کرد.
از سال ۱۳۶۱به زندان گوهردشت منتقل شد پس انتقال از انفرادی به عمومی در فرعی هشت به تشکیلات زندانیان ”پنجاه‌ونهی“ که در آن بند بودند وصل شد.
سرانجام مجاهد قهرمان محمد‌علی نیک‌بین (کوروش) در ۲۰مرداد ۱۳۶۷در جریان قتل‌عام زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت سربدار شد!
 
 

 

خاطرات


خاطرات محمد‌علی نیک‌بین (کوروش)
یکی از ویژگیهای کوروش عشق و علاقه‌اش به هواداران سازمان بود، او  عنصر بسیار رزمنده و نظامی بود  و روحیه‌ای جنگنده داشت.
 از آنجایی که همواره در میتینگ‌ها و تظاهرات سازمان در صف اول قرار داشت برای فالانژ‌ها هم شناخته شده بود، اما به‌دلیل ورزیدگی و جنگندگی‌اش فالانژ‌ها از او حساب می‌بردند و جرأت نمی‌کردند که با او درگیر شوند!
 
کوروش  در تمام درگیری‌ها نقش برجسته و بارزی داشت، تمامی سرودهای فلسطینی را حفظ بود و در کوه‌پیمایی‌های هفتگی که در روز جمعه میلیشیای دانش‌آموزی تهران به چین‌کلاغ می‌رفت.
 علاوه بر شهید سعید منبری که با صدای زیبایش سرودهای سازمان را تک خوانی می‌کرد و صدها میلیشیا از صدای زیبایش لذت می‌بردند، کوروش نیز سرودهای فلسطینی را برای آن گروه عظیم تک خوانی می‌کرد.
 
کوروش هیچ‌گاه بدون جمع نبود با جدیت از تشکیلات در داخل زندان دفاع می‌کرد، و در هر بندی که بود خود را به تشکیلات و جمع آن بند وصل می‌کرد، حتی اگر چند روز به‌طور موقت در آن بند بوده باشد.
کوروش در فرعی هشت زندان گوهردشت با تشکیلاتی بود که شهید حسین محمدخواه مسئول این تشکیلات بود. او بسیار فرمانپذیر و  رف‌شنوی بالایی نسبت به دیگر مجاهدین داشت، و  همیشه درکارها و اعتراضات جمعی فعال بود.
در زندان نیز مانند بیرون از زندان  در صف اول بود، به همین خاطر اوایل سال ۶۶به دلیل ورزش جمعی و ندادن آمار، به انفرادی در فرعی ۸فرستاده شد.
  در آنجا از طریق مورس و تماس زندانیان انتقالی با انقلاب خواهر مریم آشنا گردید و با جمع و مناسبات جمعی رابطه یگانه‌تری برقرار کرد.
یکی از مجاهدانی که با او هم بند بود می‌نویسد: «... مجاهد شهید محمد‌علی نیک‌بین در سال ۶۱از زندان قزلحصار به انفرادیهای گوهردشت منتقل شد نزدیک به ۲.۵سال در سلولهای انفرادی بود.

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

 
 
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f7b10277-7c1d-436b-8707-24179f4870a3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات