728 x 90

با یاد مجاهد شهید ناصر نوروزی

مجاهد شهید ناصر نوروزی
مجاهد شهید ناصر نوروزی

محل تولد: کرج
شغل:
سن: 28
تحصیلات: دانشجوی سال سوم دانشکده داروسازی تهران
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 0-5-1367
محل زندان: اوین

زندگینامه شهید


ناصر (اسفندیار) نوروزی که در شهریور ۱۳۳۹ در اهواز به دنیا آمده بود، از دوران کودکی بسیار اکتیو و فعال و دانش آموزی همیشه ممتاز بود. در دوران دانش آموزی و هم‌چنین در فعالیت‌های ورزشی همواره موفق بود. چندین نمایشنامه را نگارش و کارگردانی و بازی کرده بود. وقتی ناصر دو ساله بود، پدرش به مؤسسه سرم‌سازی رازی منتقل شد، او نیز ادامه تحصیلاتش را در منطقه حصارک کرج گذراند و تا سال سوم دبیرستان در این منطقه تحصیل کرد. سپس به دبیرستان ستایش کرج رفت. وی که در همه زمینه‌ها نمونه بود. توانست در سال۱۳۵۶ با اخذ رتبه ۳۰۰ در کنکور سراسری، به دانشکده داروسازی دانشگاه تهران راه پیدا کند.

در سال۱۳۵۷ در انقلاب ضدسلطنتی همگام با مردم بپاخواست و یکی از بانیان انجمن اسلامی جوانان سامر گردید و با رفتار و اخلاق مورد اعتماد مردم به جمع‌آوری کمک مالی و خرید مایحتاج اولیه مردم محروم و بی‌بضاعت مشغول شد.

ناصر دانشجوی سال سوم داروسازی بود که با مطالعه کتب سازمان مجاهدین خلق با آنها آشنا شد و مسیر تکامل خود را در راه آرمانهای والای مجاهدین یافت و به‌صورت حرفه‌یی وارد تشکیلات سازمان مجاهدین شد و تا پای جان بر این آرمان پای فشرد.

او استوار و پرصلابت و پرشور بسیاری از هم محله‌یی‌های خودش را با سازمان مجاهدین آشنا کرد و لحظه‌ای از نبرد و رزم برعلیه دژخیمان حاکم فرونگذاشت.

سرانجام در اسفند سال۱۳۶۰ هنگام اجرای قرار محاصره و دستگیر گردید و به زندان اوین منتقل شد. پدر پیر و مریض و مادر دردمند و مسن‌اش همانند سایر خانواده‌های مجاهدین برای یافتن خبری از او آواره زندانها شدند. تا این‌که سرانجام در سال۱۳۶۱ در حالیکه در بیدادگاههای رژیم به ۱۲سال زندان محکوم شده بود، خانواده‌اش توانستند با او ملاقات کنند.

ناصر در ملاقاتی که با مادرش داشت گفته بود: «من از این زندان آزاد نخواهم شد و بعد از مرگم برایم زاری نکنید... چرا که من برای آزادی تن به خواری نخواهم داد»

ناصر در طول زندان روحیه مقاوم و سرشار خود را حفظ کرد. همواره در زندان ترانه مرغ سحر را در هر جمعی می‌خواند و این آهنگ بسیار مورد علاقه ناصر بود.

مرغ سحر ناله سر کن...
آه شرر بار این قفس را
برشکن و زیر و زبر کن...

ناصر از جمله بچه‌هایی مقاوم بود که در سالن ۵ اوین در رادیکالیزه کردن بند نقش مؤثر داشت، تا جاییکه ۲نفر از عناصر خائن را که رژیم برای جاسوسی به بند آنها فرستاده بود، موفق شدند به خارج از بند بفرستند. دقیقاً به‌خاطر همین نقش فعال و موضع بالایش مورد غضب زندانبان بود. پاسداران او را به انفرادی بردند. در مقابل دژخیمان که از او مصاحبه و نوشتن انزجارنامه می‌خواستند را رد کرد. در ایمان و آرمانش قاطع بود وایستاد و هویت علنی داشت

مجاهد قهرمان ناصر نوروزی سرشار از زندگی و نوید دهنده بهار، بعد از ۷سال اسارت در زندانهای مخوف خمینی ساخته، در حالیکه حکم ۱۲سال زندان داشت، در مرداد سال۱۳۶۷ با دیگر مجاهدان سر موضع سربدار شد.

و از آه شرر بارش، قفس تنگ و تارش، رژیم ضدبشری را شعله فکند و نوید نو بهار آزادی مردم ایران می‌دهد.

از همان خونهای پاک شرهای کانونهای شورش بر سر رژیم آخوندی بر خواسته است تا بند از بند این رژیم بگلسد.

یادش گرامی و راهش پر رهروباد.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7637548b-5616-43a6-8264-c616c3e49440"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات