728 x 90

با یاد مجاهد شهید دکتر فرزین نصرتی

فرزین نصرتی
فرزین نصرتی

محل تولد: کرج
شغل: ستوان یکم ارتش
سن: 33
تحصیلات: دکترا
محل شهادت: کرج
تاریخ شهادت: 0-5-1367
محل زندان: گوهردشت

زندگینامه شهید


چند ماه بعد در روز۱۱ مرداد سال ۶۷، وقتی که او از نزد هیأت مرگ بیرون آمد در چهارراه مرگ گفت «فقط از من نامم را پرسیدند.. 
 
هنگامی که فرزین دستگیر شد، دانشجوی سال آخر رشته پزشکی در دانشگاه تهران بود، و    با درجه ستوان یکمی، افسر ارتش بود.
در سراسر دوران شاه فرزین کاری به کار سیاست نداشت و بیشتر به ورزش علاقه نشان می‌داد.
با اوج گیری قیامهای مردمی به کار و مبارزه سیاسی علاقه نشان داد، اما روز تعیین کننده زندگیش 30دیماه سال57 بود.
از روزی که مسعود از زندان آزاد شد، با شگفتی  دیدیم که فرزین به جمع هواداران مجاهدین در دانشگاه تهران پیوست.
 
آن روزها ما به درستی نمی فهمیدیم که گرایش او به مبارزه تنها با دیدن مسعود در مقابل زندان و شنیدن سخنرانیش در دانشگاه تهران آغاز شده است.
از آن پس فرزین در سراسر دوران مبارزه سیاسی و در تمام فعالیتهای افشاگرانه شرکت کرد، و  بسیاری از همکاران و نزدیکانش را به مبارزه سیاسی کشاند.
 
فرزین در اولین هفته های پس از 30خرداد60 دستگیر ش، او در زندان به خاطر روحیهشاد و سرزنده و شادابی که داشت، پیوسته مورد اذیت و آزار مسئولان بند قرار می گرفت.
جلاد جنایتکار حاج داوود رحمانی برایش جیره روزانه کابل تعیین کرده بود، تا در یک دوران طولانی شکنجه و آزار او را در هم بشکند.
 
اما فرزین هر روز استوارتر و بیش از گذشته پر صلابت می‌شد، و محبوبیتش دربین بچه ها اوج می گرفت.
سرانجام  داوود رحمانی  جلاد به زبان آمد و چند بار  در حضور چند زندانی دیگر به او گفته بود: «حواست باشد، که مسعود رجوی بند شده‌ای».
 
فرزین به رغم تمام فشارها و حساسیتهایی که جلادان نسبت به او پیدا کرده بودند، و به رغم تمام شکنجه‌ها هرگز ورزش روزانه‌اش را قطع نکرد.
گفته بود: «به هر قیمت باید مقاومت تمام عیار را به کرسی نشاند و حتی به اندازه تعطیل ورزش انفرادی به دشمن امتیاز نخواهم داد».
 
فرزین نه تنها در میان زندانیان به‌عنوان چهره‌یی شناخته شده بود که حتی مزدوران و جلادان زندان نیز او را به‌عنوان عنصری مقاوم می‌شناختند.
در جریان قتل‌عام وقتی او را به دادگاه بردند آخوند نیری اسمش را می‌پرسد، فرزین نامش را می‌گوید.
آخوند نیری با غیظ می‌پرسد: «دکتر فرزین تو هستی؟» و بعد بدون هیچ حرف دیگری حکم اعدام او را صادر می‌کند.

خاطرات


آخرین وداع با شهید قهرمان

«دکترفرزین نصرتی»

 
نخستین‌باری که او را دیدم زمانی بود که او را از بند ۴به زیر هشت واحد یک قزلحصار آورده بودند.
در حالی‌که سر و صورتش دراثر مشت و لگد پاسداران وحشی و حاج داود رحمانی متورم شده بود، به سختی می‌شد چشمانش را که در اثر ضربات متورم شده بود دید.
نامش فرزین نصرتی بود، پزشک متخصص ارتوپد ۲۷ساله که تنها به‌دلیل هواداری از مجاهدین به ۱۵سال زندان محکوم شده بود.
 
من که تازه حکم گرفته و از اوین آمده بودم این صحنه برایم مقداری عجیب بود،  زیرا انتظار نداشتم که در زندان دائم که همه دارای حکم هستند شاهد چنین صحنه‌هایی باشم.
از این‌رو دنبال این بودم که به او نزدیک شده علت این وضعیت را سؤال کنم، با کمی احتیاط از او سؤال کردم که چرا با تو این کار را کردند؟
او در حالی‌که چشم‌بندی بر روی چشمانش داشت گفت« حاج داوود به حج رفته بود بچه‌ها هم با استفاده از این فرصت تلاش کردند که توابین منصوب وی را بایکوت کرده، و نمایندگان خودشان را انتخاب کنند.
  مدتی گذشت  اما رژیم که نمی‌توانست این وضعیت را تحمل کند، با آمدن حاج داوود از حج درصدد تلافی کردن بود.
از دید خودشان تلاششان این است تا کسانی که سر موضع هستند را سرکوب و وضع به عقب برگردانند.
اما نمی‌دانند که مجاهد خلق را می‌توان شلاق زد و شکنجه کرد و می‌توان هر بلایی به سرش آورد اما نمی‌توان به ندامت کشاند.
 
این گذشت و من وارد بند شدم و نمی‌دانستم که سرنوشت او چه شد تا این‌که ۴۵روز پس از نخستین دیدار او را مجدداً در راهروی واحد یک دیدم.
اما تقریبا به سختی می‌شد او را شناخت، او که کشتی‌گیری برجسته و دارای افتخاراتی در سطح دانشگاههای کشور و دارای بدنی ورزیده بود، حالا به اسکلتی می‌مانست که تنها پوستی بر روی آن کشیده باشند!
 
او در این باره گفت: «۴۵روز را به همراه تعداد زیادی درمحلی به‌نام «گاودونی» در حالی‌که مقدار بسیار ناچیزی آب و غذا در حد بخور و نمیر می‌دادند انداخته بودند، تا شاید ما را به تسلیم وادارند اما زهی خیال باطل ما این را هم تحمل کردیم و با گوشت و پوستمان باز هم به دژخیم نه گفتیم»!
باند لاجوردی که فرزین و سایر همرزمانش را طی ۴۵روز در «گاودونی» آنهم در شرایطی غیر‌انسانی محبوس کرده بود، حالا که نتوانسته بود مقاومت قهرمانانهٴ آنان را در هم بشکند، در حال انتقال آنان به زندان گوهردشت بود.
به این امید که شاید در سلول انفرادی با جدا کردن فرد از جمع بتواند آنها را به تسلیم وادارند، ایده‌یی که شکست آن به کمتر از دو سال زمان نیاز داشت.
 
سه سال گذشت و همه زندانیان قزل‌حصار را به اوین و گوهردشت منتقل کردند پس از مدتی که ما وارد سالن شدیم فرزین را در سالن عمومی دیدم او درباره این سالیان گفت: «رژیم ما را سه سال در سلول‌های انفرادی انداخت، و هر فشار و شکنجه‌یی را که به فکرش می‌رسید روی ما اعمال کرد تا شاید کسی را بتواند در‌هم‌بشکند.اما هر بار آنها بودند که شکست خوردند آنها هنوز مجاهدین را نشناخته‌اند...»
 
پس از این‌که مرتضوی جنایتکار به‌ریاست زندان گوهر‌دشت گماشته شد، هر از چند‌گاهی اقدام به جابجایی زندانیان و حتی بندها می‌کرد.
تعدادی را از بند خارج می‌کردند و تعدادی را به بند وارد میکردند، در این دوران بود که پرسشنامه‌هایی را برای ارزیابی به ما می‌دادند تا پر کنیم.
 
این اولین اقدام جریان‌وار برای آغاز قتل‌عام ۶۷ بود و با این هدف صورت می‌گرفت، که به خیال واهی خودشان «سران را شناسایی و از بدنه جدا کرده»! و با تصفیه سران و اعدام آنان سایر زندانیان را در یک پروسه به ندامت و تسلیم کشانده و نهایتاً آزاد نمایند.
مسیری که پیشاپیش شکستش روشن بود و منجر به قتل‌عام بیش از ۳۰۰۰۰تن از زندانیان مجاهد و مبارز گردید.
در یکی از این جابحایی‌ها دکتر فرزین را از صف بیرون کشیده و با خود بردند! پس از این‌که به بند بازگشت از وی پرسیدم که موضوع چی بود؟
او گفت  پاسدار قلچماقی به‌نام فردین به همراه یکی دیگر مثل خودش، من را به اتاقی بردند و  دو نفره تا توانستند با مشت و لگد مورد ضرب‌وشتم قرار دادند.
اما وقتی به نفس نفس افتاده و با خنده من روبه‌رو شدند از شدت غیظ مجدداً کتک زدند. سرانجام در منتهای ضعف و بیچارگی، وقتی مجدداً با خندهٴ من روبه‌رو شدند، ناتوان و درمانده آب دهنی که شایسته خودشان بود برویم ریخته، و با سر‌افکندگی مرا مجدداً به بند آوردند.
اوایل سال ۶۷پیش از قتل‌عام بود که فرزین را به‌خاطر ورزش جمعی به دادگاه برده و به ۷۵ضربه شلاق محکوم کردند.
وقتی حکم شلاق را به او ابلاغ کردند رو به بچه‌ها گفت: «حسرت یک آخ گفتن را در دل آنها خواهم گذاشت».
روز اجرای حکم ما را به زیر ۸ طبقه دوم بردند در حالیکه تختی را آماده کرده بودند و پاسداران و بازجویان به ردیف ایستاده بودند، فرزین را روی تخت گذاشتند.
مدعی‌ترین شکنجه‌گر گوهردشت با غیظ و کینه حیوانی به شدید‌ترین صورت شلاق می‌زد، اما از فرزین صدایی بر نمی‌خواست.
سپس شلاق  به دیگری و باز هم به دیگری سپرده شد، اما او چنانچه گفته بود حسرت آخ گفتن را در دل آنان گذاشت».
چند ماه بعد در روز۱۱ مرداد سال ۶۷، وقتی که او از نزد هیأت مرگ بیرون آمد در چهارراه مرگ گفت «فقط از من نامم را پرسیدند..».
برای آنان پیشاپیش روشن بود که پاسخ او چیست و فرزین قهرمان به همراه سایر قهرمانان در سالن مرگ به طناب‌دار بوسه زدند.
آنان نه‌تنها در برابر هیولای بنیادگرایی آنهم در سالهای اوج خود تسلیم نشدند، بلکه در همان تابستان ۶۷ پرونده هزار ساله ارتجاع در تاریخ ایران زمین را برای همشه بستند و طرحی نو در انداختند.
 
  :پاورقیها
  1. - زندان قزل‌حصار واقع در منطقه کیان‌مهر کرج در سال ۱۳۴۳در زمان حکومت پهلوی ساخته شد. این زندان در دهه ۶۰دارای ۳واحد اصلی بود. واحدهای ۱و ۳بین سالهای ۶۰تا ۶۵تحت کنترل دادستانی انقلاب! بود و زندانیان سیاسی در آن نگهداری می‌شدند. واحد ۲متعلق به شهربانی آن زمان بود و زندانیان عادی را در برمی‌گرفت. در سال ۶۵این زندان به‌طور کامل از زندانیان سیاسی تخلیه شد و دادستانی انقلاب زندان را به شهربانی تحویل داد و زندانیان سیاسی باقی مانده به زندان گوهردشت و زندان اوین منتقل شدند. ۲
  2. - رئیس زندان قزل‌حصار بین سالهای ۱۳۶۰تا مرداد ۱۳۶۳. وی یکی از لمپنهای باند لاجوردی بود که به‌دلیل شقاوت و خوی وحشی در نظام فاسد آخوندی به سرعت ارتقاء یافت و به ریا‌ست زندانی در آمد که بهترین فرزندان خلق را در خوب محبوس کرده بود. او طی سه سالی که ریاست زندان قزل‌حصار را در عهده داشت وحشیانه‌ترین جنایتها و کثیف‌ترین اعمال را بر روی زندانیان سیاسی به‌ویژه مجاهدین اعمال کرد. ۳- باند لاجوردی هیچ حقی را برای زندانیان سیاسی به‌رسمیت نمی‌شناخت به همین دلیل از نخستین روزهای پس از سی خرداد که سیلی از زندانیان وارد زندان شدند تلاش آنها این بود که با گماشتن توابین به‌عنوان مسئول بند اولاً حق تجمع زندانیان را به‌رسمیت نشناسد ثانیا هر گونه تجمع زندانیان را زیر کنترل و سلطه خود داشته باشند. این صورت مسأله جنگ اصلی زندانیان با زندانبان در زندان خمینی بود. جنگی که زندانیان سیاسی به‌دنبال دستیابی به حقوق خود بودند. زندانبان این حق را به‌رسمیت نمی‌شناخت. رفتن حاج داود به مکه یک فرصتی استثنایی بود که زندانیان بتوانند در زمینه دستیابی به‌حقوق خود گامهایی را به جلو بردارند. ۴- دکتر فرزین نصرتی در دهه ۵۰دانشجوی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران بود. او در سالهای ۵۳یا ۵۴ (دقیق نیست) قهرمان کشتی دانشگاه‌های کشور در وزن خود شده بود. ۵- گاودونی یک سالن مربعی شکل در ابتدای واحد یک بود که پیش از این، زمانی که واحد یک زیر کنترل شهربانی بود این محل برای تجمع زندانیان استفاده می‌شد. اما با آمدن باند لاجوردی و حاج داوود به شکنجه‌گاه زندانیان تبدیل شد و در سال ۶۲قفس‌هایی به اندازه یک انسان نشسته ساخته شده بود و برای درهم شکستن زندانیان آنها را بعضاً تا ۶ماه در این قفس‌ها نگهداری می‌کردند. ۶- لاجوردی همواره از این نظریه که اگر «هر فرد مجاهد را برای مدت شش ماه از جمع دور کنید خواهند برید» تأکید داشت. بر اساس همین ایده تکمیل زندان نیمه تمام گوهردشت را از اواسط سال ۵۹و ساختن ۴۰۰سلول انفرادی موسوم به آسایشگاه را داخل زندان اوین در سال ۶۲در دستور کار قرار داد. زندان گوهردشت داری ۱۰۰۰سلول انفرادی بود و در پاییز ۱۳۶۱طبقات بالای این زندان تکمیل گردید انتقال نخستین زندانیان قزلحصار به انفرادی‌های گوهردشت در پاییز ۶۱بر اساس این نظریه انجام شد.

 

تصاویر یادگاری


 

 

 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/95444122-039f-4950-b21e-2ca2ff27f58e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات