728 x 90

با یاد مجاهد شهید وحیده (منیر) پیرایش

مجاهد شهید وحیده (منیر) پیرایش
مجاهد شهید وحیده (منیر) پیرایش

محل تولد: تهران
شغل: دانشجوی مهندسی
سن: 26
تحصیلات: دانشجوی مهندسی معماری دانشگاه علم و صنعت تهران
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 7-9-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه: سال ۵۵ به‌مدت چند ماه

نحوه شهادت: درگیری در حمله به پایگاه

وحیده پیرایش در سال۱۳۳۴ در تهران بدنیا آمد، بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی در سال سوم دبیرستان زندگی سیاسی‌اش را با مطالعهٴ کتب اجتماعی و تاریخ انقلابات جهان آغاز کرد. به‌موازات مطالعاتش، همراه با تعدادی از دوستان همفکرش اقدام به پخش اعلامیه‌های نیروهای انقلابی نمود. وی به ورزش علاقهٔ زیادی به‌خصوص به کوهنوردی به‌خاطر سازنده بودنش داشت. در سال۵۳ در رشتهٔ مهندسی معماری دانشکده علم و صنعت پذیرفته شد. از همان سال اول در کلیهٴ فعالیت‌های صنفی و سیاسی دانشجویان علیه دیکتاتوری شاه شرکت فعال داشت و نیز با سازمان مجاهدین آشنایی پیدا کرد. در تظاهرات اعتراضی دانشجویان در داخل و خارج دانشکده شرکت می‌کرد، از جمله در تظاهراتی که با ورود کارتر به ایران در سال ۵۵ از طرف دانشجویان در خیابانهای تهران برگزار شد، شرکت داشت که در دومین روز این تظاهرات به همراه عده‌یی دیگر از دانشجویان هوادار سازمان دستگیر و روانه زندان شد. آشنایی با محیط زندان و مشخصاً سازمان و آموزشهای آن و نیز شکنجه‌ها و سختیهایی که در آن مدت متحمل شده بود آنطور که بعدها خودش می‌گفت در تعمیق انگیزه‌هایش برای ادامه مسیر مبارزه تأثیر بسیار زیادی داشت.

پس از چند ماه از زندان آزاد شد. وحیده پس از آزادی از زندان کماکان به فعالیت‌هایش علیه نظام شاه خائن ادامه داد به‌خصوص که درک و فهم عمیق‌تری نسبت به مبارزه انقلابی بر مبنای اسلام انقلابی که مجاهدین پرچمدار آن بودند پیدا کرده بود.

وحیده در تمام تظاهراتهای مردمی قیام ۲۲بهمن فعالانه شرکت داشت. در این دوره اقدام به فراگیری کمکهای اولیه کرد و در روزهای انقلاب در بیمارستانها به معالجه زخمی‌ها می‌پرداخت.

پس از پیروزی انقلاب وحیده در تأسیس انجمن دانشجویان مسلمان در دانشکده که هوادار مجاهدین بودند نقش فعالی داشت. وی با خصوصیات اخلاق انقلابی که داشت توانست بیشترین سمپاتی را در میان خواهران دانشکده ایجاد کند و دانشجویان دختر بسیاری را جذب انجمن کند.

وحیده با آموزشهایی که در کلاسهای سیاسی– تشکیلاتی و ایدئولوژیک بخش دانشجویی سازمان مجاهدین خلق فرا گرفت، توانایی و کارآیی وی را در مسئولیت‌پذیری در تشکیلات دانشجویی بالا برد.

تلاش شبانه‌روزی وحیده به همراه دیگر یاران مجاهدش باعث شد که در مدت کوتاهی، دانشجویان بسیاری به انجمن دانشجویان مسلمان روی بیاورند.

پس از کودتای فرهنگی خمینی علیه دانشجویان و دانشگاهها که منجر به بسته‌شدن انجمنهای دانشجویی و تعطیلی دانشگاهها شد وحیده مسئول انجمن دانشجویان مسلمان دانشکده علم و صنعت در اتحادیهٔ انجمنهای دانشجویان مسلمان شد.

وحیده قهرمان در اوایل سال۶۰ به عضویت سازمان مجاهدین در آمد و در نهاد محلات در قسمت جنوب تهران به ایفای مسئولیت پرداخت. بعد از مدتی مسئولیت انجمن خواهران رسالت را به‌عهده گرفت.

پس از سی خرداد و نبرد انقلابی مسلحانه او نیز به زندگی کاملاً مخفی روی آورد. اواخر شهریور و مهرماه سال۶۰ در سازماندهی خواهران در تظاهرات مسلحانه خیابانی برای اجتماعی کردن شعار مرگ بر خمینی نقش تعیین‌کننده‌ای داشت. به یاری او و سایر خواهران انجمن رسالت، تظاهرات شجاعانه خیابانهای بهار، پیچ شمیران، وحیدیه و مصدق با موفقیت کامل برگزار گردید.

سرانجام در روز هفتم آذرماه سال۶۰ پایگاه وحیده قهرمان در خیابان فرجام تهران که به وسیله اطلاعات یک خائن لو رفته بود شبانه مورد محاصره مزدوران خمینی جلاد قرار می‌گیرد، موقعیت پایگاه طوری بود که در وضعیت محاصره راه عقب‌نشینی نداشت و لذا مجاهدان مستقر در پایگاه تصمیم می‌گیرند تا آخرین گلوله با پاسداران ظلمت و تباهی مقابله کنند. بعد از یکساعت مقاومت مسلحانه و زمانیکه مهماتشان به اتمام رسیده بود، با انفجار آخرین نارنجکی که در اختیار داشتند، پیروز و سربلند به عهدی که با خدا و خلق بسته بودند وفا نمودند و بدینسان وحیده قهرمان در سن ۲۶سالگی بهمراه ۴تن دیگر از خواهران و برادران همرزمش، مجاهدان شهید مرتضی علایی، فهیمه میراحمدی، ناصر نکومنش و اعظم کاشانی، به خیل شهیدان مجاهد خلق پیوست.

 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5714a81c-536f-47de-b34c-248504afa3c5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات