728 x 90

با یاد مجاهد شهید محمدحسین پیش‌بین

مجاهد شهید محمد حسین پیش بین
مجاهد شهید محمد حسین پیش بین

محل تولد: خمين
شغل: تاجر
سن: 40
تحصیلات: -
محل شهادت: زاهدان
تاریخ شهادت: 11-10-1361
محل زندان: تهران -زندان کمیته مشترک-قصر

زندگینامه شهید


مجاهد شهید محمد حسین پیش‌بین متولد سال۱۳۲۱ در شهر خمین بود، او از کودکی به همراه پدرش در مغازه خرازی فروشی کوچکی در تهران، کار می‌کرد و به امرار معاش خانواده کمک می‌کرد.

او بعدها در بازار مشغول بکار شد و سپس چاپخانه‌یی دایر کرد.

مجاهد شهید محمد حسن پیش‌بین بعد از سال۵۰ و از طریق آشنایی با خانواده‌های زندانیان سیاسی مجاهد فعالیت سیاسی خود را شروع کرد و از هر راهی که می‌توانست به خانواده‌های زندانیان مجاهد کمک می‌کرد.

به‌دلیل این فعالیت‌ها بود که در تیرماه ۱۳۵۴ مأموران ساواک او را دستگیر کردند و در زندان کمیته مشترک او را زیر شدیدترین شکنجه قرار دادند طوری که پایش مجروح و عفونی شده بود و به ناگزیر در بیمارستان شهربانی پایش را عمل جراحی کردند.

بعد از پایان بازجویی او را به زندان قصر بردند و در دادگاه اول به ۳سال و در دادگاه تجدید نظر به ۶سال زندان محکوم کردند، وی پس از انتقال به زندان در ارتباط با تشکیلات سازمان در زندان قرار گرفت.

حسین قهرمان در ارتباط با یاران مجاهدش و فعالیت‌های انقلابی‌اش احساس مسئولیت و شورو شادابی زایدالوصفی داشت.

او در زندان و پس از رهایی از زندان شاه در سخت‌ترین شرایط پرنشاط و از صفا، صمیمیت بسیاری برخوردار بود.

او علاقه زیادی به سازمان، راه و آرمان آن داشت و تشنه‌ای بود که سرچشمه حیات انقلابی‌اش را در سازمان پیدا کرده بود، لذا تمامی عمر و دارایی و هر چه را که داشت نثار راه و آرمان سازمان کرد.

محمد حسین در یکی از روزهای آبان ۵۷ به‌دلیل فشارهای مردمی به رژیم شاه برای آزادی زندانیان سیاسی وی نیز به همراه جمعی دیگر از یاران زندانی و مجاهدش از زندان آزاد شد.

وی پس از آزادی از زندان به زادگاهش شهر خمین رفت و مردم از او استقبال باشکوهی کردند و او نیز از شهدای پیشتاز انقلاب و شهدای مجاهدین و آرمانهای آنها برای مردم صحبت کرد.

بعد از پیروزی انقلاب و در جریان انتخابات مجلس شورا، زمانی که هنوز امکان فعالیت سیاسی وجود داشت مجاهد شهید حسین پیش‌بین کاندیدای سازمان در شهر خمین بود.

کاندیداتوری وی با استقبال شایانی از طرف مردم قرار گرفت، اما از آنجایی که خمینی و دار و دسته‌اش به تاب تحمل مجاهدین را نداشتند، نه او و نه هیچیک از کاندیداهای سازمان به‌رغم آرای زیادی که به نام آنها توسط مردم در صندوقها ریخته شده بود انتخاب نشدند...

حسین شهید بعد از انقلاب در کانون توحیدی اصناف وابسته به سازمان مجاهدین خلق در کنار مجاهدین شهید حسین تهرانی‌کیا، محمد مصباح، احمد جواهریان و... فعالیت می‌کرد.

وی چاپخانه‌یی را که قبل از دستگیری‌اش در سال۵۴ راه انداخته بود در اختیار سازمان گذاشته بود و در آنجا کتابها و نشریات سازمان چاپ می‌شد.

حدود ۲ماه بعد از ۳۰خرداد ۶۰ حسین به مشهد منتقل شد، در شهریورماه ۶۱ از طرف سازمان مأموریت یافت به زاهدان رفته و در آنجا پایگاهی را دایر کند.

این پایگاه روز اول دی سال۶۱ مورد تهاجم مزدوران خمینی قرار گرفت و مجاهد شهید حسین پیش‌بین، مهدی بارگاهی، فاطمه وسیله‌ای و محمدرضا شایسته (حبیب) پس از مقاومتی قهرمانانه به‌شهادت رسیدند.

حسین همیشه می‌گفت: «دعا کنید که آخرین آزمایش و امتحان را با سر بلندی و روسفیدی پشت سر بگذاریم». او سرانجام آخرین آزمایش را مانند سایر آزمایش‌های دیگر با سربلندی تمام و سرو قامت پشت سر گذاشت و رستگار شد.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e148d70e-7424-4210-9cff-41ce5a1727d0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات