728 x 90

با یاد مجاهد شهید محمد علی پورمسئله گو

مجاهد شهید محمد علی پورمسئله‌گو
مجاهد شهید محمد علی پورمسئله‌گو

محل تولد: رشت
شغل: جراح دامپزشک
سن: 35
تحصیلات: دکترا
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 16-5-1360
محل زندان: زمان شاه در زندانهای رشت و قصر و اوین

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه: ۱۳۵۲ سه سال زندان اوین

نحوه شهادت: تیرباران

محمدعلی پورمسئله‌گو در سال۱۳۲۵ در رشت و در یک خانواده متوسط بدنیا آمد. دوران دبستان و دبیرستان را در همان شهر گذراند. و در ادامه با گذراندن تحصیلات عالی در دانشگاه؛ به‌عنوان یک جراح دامپزشک فارغ‌التحصیل شد.

با توجه به فضای سیاسی که در استان گیلان به‌ویژه در شهر رشت وجود داشت، از همان دوران دبیرستان با مسائل سیاسی آشنا شد.

در زمان شاه از هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران بود که به‌دلیل تبلیغ فعالانه آرمان و خط و مشی سازمان در سال۵۵ به زندان افتاد. وی پس از تحمل شکنجه‌های زیاد به مدت دو سال در زندانهای رشت و قصر و اوین تهران تحت اسارت بود و از نزدیک در ارتباط با سازمان محبوبش و آموزشهای آن قرار گرفت.

محمدعلی در سال۵۷ از زندان آزاد شد و به طور حرفه‌یی وارد فعالیت با سازمان مجاهدین شد.

از ویژگی‌های این مجاهد خلق فروتنی و تواضع در برابر مردم و همرزمانش بود که از او شخصیتی محبوب و تاثیر‌گذار ساخته بود، عشق به سازمانش یکی از ویژگیهای بود به‌طوری‌که وقتی به او مسئولیتی سپرده می‌شد با تمام وجود دنبال اجرای خطوط داده شده می‌رفت و می‌گفت کافی است سازمانم مسئولیتی را بعهده‌ام بگذارد دیگر هیچ مانعی سر راهم نخواهد بود. شاداب و شوخ طبع بود. زندگی وی تماماً در خدمت مبارزه و مردمش بود.

محمدعلی با مجاهد شهید کاظم ذوالانوار در زمان دیکتاتوری شاه هم سلول بود و همواره از مجاهد شهید کاظم به‌عنوان اسطوره در برابر شکنجه‌های دژخیمان ساواک شاه نام می‌برد و برای بقیه همرزمانش تعریف می‌کرد.

محمدعلی با برخوردهای گرم و ویژه‌یی که برقرار می‌کرد در قلب مردم جای گرفت در جریان انتخابات مجلس شورا یکی از کاندیداهای مجاهدین از شهر رشت شد. به روستاهای دوردست اطراف شهر رشت می‌رفت و با خلوص و صلابت خاصی برای روستاییان صحبت می‌کرد و در مورد نقش مردم و در صحنه بودن آنها با زبان محلی و کاملاً ساده صحبت می‌کرد.

بعد از مدتی به‌دلیل موج فزاینده سرکوبها علیه هواداران مجاهدین و دستگیریهایی که توسط مزدوران خمینی در تمامی شهرها وجود داشت، وی به‌ناگزیر به زندگی مخفی روی آورد و نهایتاً در خرداد ۱۳۶۰ در حالی که هنوز آزادی او از سیاه چالهای شاه خائن به سه سال نرسیده بود؛ در یکی از مأموریتها مورد شناسایی مزدوران رژیم قرار گرفته و دستگیر شد.

پس از دستگیری و انتقال به زندان به‌طور وحشیانه‌ای مورد شکنجه و آزار دژخیمان خمینی قرار گرفت، اما این مجاهد قهرمان در برابر پاسداران و شکنجه‌گران خمینی سر تسلیم فرود نیاورد و بر مواضع انقلابی خود استوار ماند و سرانجام در روز ۲۳/مرداد/۶۰ پس از مقاومتی قهرمانانه در برابر جوخه تیرباران ایستاد و خون پاکش را فدیه رهایی خلق در زنجیر ایران نمود و جاودانه شد.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ef238e98-adbb-45cb-b124-c34d0df9294f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات