728 x 90

با یاد مجاهد شهید مکرم پوررضا

مجاهد شهید مکرم پوررضا
مجاهد شهید مکرم پوررضا

محل تولد: رودسر
شغل: استاد ، فیزیکدان
سن: 28
تحصیلات: لیسانس - دبیر
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 7-12-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مکرم متولد شهر رودسر و از خانواده نسبتا مرفه بود. او با درد و رنج مردمش آشنا و همدرد بود. به‌رغم مخالفت خانواده‌اش به فعالیت سیاسی روی آورد و در جریان انقلاب ضدسلطنتی شرکت داشت و پس از مطالعه کتاب راه حسین با آرمان سازمان مجاهدین خلق ایران آشنا شده و آنرا انتخاب کرد و برای دفاع از انقلاب و آرمان آزادی به انجمن جوانان رودسر پیوست. در جریان حمله چماقداران وحشی خمینی به انجمن رودسر قهرمانانه مقاومت کرد و رذیلانه‌ترین تهمتها و افترائات را به‌جان خرید و در برابر ارتجاع و ولایت سفیانی خمینی ایستاد.

با مادران شهر رشت فعالیت می‌کرد و مادران از رابطه‌هایی که با آنها برقرار می‌کرد به وی علاقمند بودند وقتی مکرم برای مأموریت از رشت به تهران می‌رفت همرزمانش که با وی فعالیت می‌کردند ناراحت بودند.

در زمستان سال۶۰ پایگاهشان ناگهان مورد حمله مزدوران جنایتکار خمینی قرار گرفت. درگیری طوری بود که نتوانسته بودند خبر سلامتی را بردارند و همسر مکرم که در حال آمدن به پایگاه بود با پاسداران مسلح درگیر می‌شود و بشهادت می‌رسد و مکرم در این صحنه دستگیر می‌گردد.

مکرم را به‌شدت شکنجه می‌کنند. بدون لباس گرم و امکانات گرمایشی در یک سلول سرد انفرادی می‌اندازند. اما او مقاوم و استوار ایستاد.

یکی از زندانیان که در بند دیگر زندان بوده در مورد مکرم می‌نویسد در فرصتهایی که می‌توانستم تماس هر چند کوتاه به‌دور از چشم زندانبانان بگیرم. مکرم خواست دستمان را زیر درب سلولش ببریم که دست ما را لمس کند. یکبار که اینکار را کردم دستش از شدت سرمای زمستان در سلول، سرد و یخ زده بود. اما صدای گرمش را می‌شنیدیم که سرود شهادت و سرود آزادی را آرام و متین می‌خواند.

یکروز به‌ما گفت: «شهید می‌شوم شما بعد از ما می‌مانید ارزش خود را بدانید مسئولیت سنگینی بدوش دارید و این مسئولیت را تا به آخر به سرانجام برسانید» صدایش آن‌قدر مطمئن و آرامش بخش بود که با هر کلامش نیرو می‌گرفتیم. متأسفانه همان زمان زندانبان سر رسید و متوجه این ارتباط شد و بعد از تهدید و عتاب و خطاب گفت سر کارتان با بازجوهاست...

روز بعد جای زندانیان و بندها را عوض کردند.

قهرمانی که هرگز چهره‌اش را ندیدم ولی یاد و خاطره‌اش برای همیشه در ضمیرم نقش بسته است.

مکرم قهرمان بعد از عاشورای مجاهدین در ۱۹بهمن۶۰ جزو مجاهدان جسور و شجاعی بود که با نشان‌دادن پیکر سردار شهید خلق موسی خیابانی به زندانیان، به لاجوردی و پاسداران شب اعتراض کرده و به شهیدان ۱۹بهمن ادای احترام می‌کند.

مکرم پس از شکنجه‌ها و اذیت و آزار در زندان در اسفند۶۰ به‌شهادت می‌رسد. وی هنگام شهادت ۶ماهه باردار بوده است. و با خون پاکش شقاوت و قساوت خمینی و نظام ارتجاعی و ضدبشری‌اش را به نمایش می‌گذارد و به الگو و گواهی برای فدای همه چیز برای آرمان آزادی و رهایی خلق ستمدیده می‌گردد.

نامش گرامی و جاودان و راهش پر رهرو باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cf1de54c-632a-45ad-97a7-c127750d12ff"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات