728 x 90

با یاد مجاهد شهید مریم قیطانی

مجاهد شهید مریم (فریده)قیطانی
مجاهد شهید مریم (فریده)قیطانی

محل تولد: تهران
شغل: دانش آموز
سن: 15
تحصیلات: -
محل شهادت: کرمانشاه
تاریخ شهادت: 5-5-1367
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مریم قیطانی

تاریخ تولد: ۱۳۵۲
محل تولد: تهران
تحصیلات: متوسطه
در کهکشان جاودانه‌فروغهای آزادی  ستاره‌یی تابناک به نام مریم قیطانی درخششی ویژه دارد، جوانی 15ساله که با شهادت معصومانه‌اش بر لئامت خمینی دژخیم و بر پاکبازی خانواده بزرگ مجاهدین در مسیر رهایی خلق و میهن محبوبشان گواهی داد.

مریم در خانواده‌یی مجاهد دیده به جهان گشود و هنوز کودکی خردسال بود که در مراجعات خانوادگی برای ملاقات پدر و دائیش در زندانهای شاه، با مبارزه و رنجهایش آشنا شد.

استعدادی درخشان و ذوقی سرشار داشت و صحنه‌های اوجگیری انقلاب ضدسلطنتی و سپس خیانت خمینی و مقابله سراسری میلیشیا با ارتجاع غدار را بر لوح پاک خاطرش ثبت می‌کرد.

در فاز نظامی در پایگاههای مجاهدین زندگی می‌کرد و هنگامی که با خانواده‌اش به منطقه مرزی رفت، در مدرسهٌ قرارگاه اشرف تحصیلاتش را در کنار دوستان هم‌سن و سال خود ادامه داد.

به‌شدت علاقمند بود که یک رزمنده آزادی باشد ولی مقررات پذیرش چنین اجازه‌یی را به نوجوانی در سن و سال او نمی‌داد.

مریم ضمن تحصیل در مدرسه  شعرهای نغزی می‌سرود که نشان‌دهنده احساس لطیف و فهم عمیق اوست.

در حماسه کبیر میهنی و عقیدتی فروغ جاویدان  مریم با اصرار زیاد خود  لباس رزم پوشید و به میدان شتافت. روز عملیات  سر از پا نمی‌شناخت و در صحنه نیز شگفتی همرزمانش را برانگیخت.

شهادت او که در عملیات فروغ جاویدان در کنار عمویش  سیف‌الله قیطانی  جان باخت، گواه پاکبازی و قهرمانی نسلی است که خمینی دژخیم با تمام توان به نابودی آنها کمر بست.

اما آنها از زن و مرد و پیر و جوان در برابرش به مقاومت برخاستند و دیو پلید ضدبشر را در فراسوی حماسه و فداکاری به خاک شکست و ذلت نشاندند.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/165a2d5b-890c-47a6-91ec-1acf59df8965"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات