728 x 90

با یاد مجاهد شهید روح الله (کریم) قاسم لویی تکان تپه

مجاهد شهید روح الله (کریم) قاسم لویی تکان تپه
مجاهد شهید روح الله (کریم) قاسم لویی تکان تپه

محل تولد: -
شغل: -
سن: 24
تحصیلات: متوسطه
محل شهادت: شیراز
تاریخ شهادت: 4-12-1362
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مجاهد شهید روح‌الله قاسملویی یکی از زندانیان مجاهد خلق است که روز ۴اسفند سال۱۳۶۴ جلادان خمینی او را در برابر دیدگان اندوهبار جمعی از مردم شیراز سربدار کردند.

روح‌الله اهل شهرستان تکاب و از ورزشکاران محبوب شهر به‌شمار می‌رفت، روحیه شاداب و پر نشاط و برخوردهای مردمی‌اش او را به عنصری محبوب و مورد اعتماد مردم شهر کرده بود.

کریم مبارزه را همزمان با آغاز قیام ضدسلطنتی آغاز کرد، و در این مسیر تحت تأثیر و آموزش برادر بزرگتر خود مجاهد شهید ولی‌الله قاسملویی قرار داشت.

پس از قیام و شکل‌گیری انجمنهای دانش‌آموزان در مدارس تهران، روح‌الله فعالیت‌های سیاسی خود را در جمع دانش‌آموزان هوادار سازمان آغاز کرد.

چندی بعد همراه با برادرش ولی‌الله و دو تن از اقوامش مجاهدین شهید غلامرضا و علیرضا شاهی و جمعی دیگر از هواداران سازمان در شهرستان زادگاه خود تکاب، انجمن جوانان هوادار مجاهدین را تأسیس کردند.

پس از این‌که به‌دلیل فشارهای چماقداران خمینی انجمن تعطیل شد دوباره به تهران بازگشتند، . از این پس روح‌الله، به‌عنوان یک میلیشیای فعال و تمام وقت در انجمن جوادیه تهران به فعالیت پرداخت و فرماندهی چند تیم میلیشیا را به عهده گرفت.

او در مراسم و گردهم‌آیی‌های سازمان شرکت فعال داشت و سرانجام طی تظاهرات پراکنده در نخستین روزهای خرداد۶۰ دستگیر شد و به اوین انتقال یافت.

یک‌سال بعد روح‌الله، با ره توشه‌ای از خشم و کینه عمیق‌تر به رژیم ضدخلقی خمینی از زندان آزاد شد. هنوز چند روزی از آزادی‌اش نگذشته بود که خبر اعدام برادرش ولی‌الله در زندان مشهد را شنید.

او در تابستان سال۶۱ از طریق یک رزمنده مجاهد تلاش کرد به سازمان یا هسته‌های مقاومت وصل شود، رزمنده مجاهدی که از این پس به‌عنوان رابط وصل او را به هسته‌های مقاومت مجاهد خلق بود درباره‌ٔ روح‌الله می‌نوشت: «حدود مهر و آبان سال۶۱ بود که با او آشنا شدم، در برخورد های پراکنده‌ای که با هم داشتیم، او را سرشار از خلوص و صداقت و عنصری بسیار با انگیزه و دقیق یافتم و بر همین اساس او را به‌عنوان عضو هسته‌ٔ مجاهد شهید محمدعلی صبوری پذیرفتیم. پشتکار، صداقت، دقت و هوشیاری کریم زبان‌زد بچه‌ها شده بود. او در جریان ارتباط هسته با سازمان نقش بسیار حساسی را عهده‌دار شد و با اشراف کامل مسئولیتهایش را انجام داد. طی فعالیت‌های دستجمعی هفته شهدا و اسرا در خردادماه سال۶۳، کریم در حالی که روزه بود، همزمان در دو کارگاه نجاری و خیاطی کار می‌کرد و از سوی دیگر با پشتکاری شگفت، فعالیت‌های گسترده مربوط به هفته‌هایش را با جوهر نامریی می‌نوشت. همه‌ٔ این کارها معمولاً تا سحر طول می‌کشید و او روز دیگر را دوباره شاداب و خستگی‌ناپذیر آغاز می‌کرد».

در خردادماه سال۶۳، مجاهد شهید روح‌الله قاسملویی (کریم) و پسر خاله‌اش مجاهد شهید علیرضا شاهی با ایجاد یک هسته‌ٔ ۲نفره مستقل در ارتباطات جدیدی با سازمان به کار خود ادامه دادند.

آنان ظرف ۶ماه در کلیه فعالیت‌های دستجمعی هسته‌های مقاومت مجاهد خلق فعالانه شرکت جستند و در چند مأموریت انقلابی در شیراز شرکت کردند.

در جریان یکی از مأموریتها روح‌الله دستگیر و در بهمن سال۶۴ به دستور خمینی خون‌آشام به اعدام محکوم گردید، و حکم او در روز ۴اسفند در برابر دیدگان مردم به اجرا درآمد.

روح‌الله بدار آویخته شد و به یاران شهید همرزم خود پیوست، اما لبخند پر مفهوم خود را که تا آخرین دم حیات بر لب داشت، در چشمان اشکبار مردم شاهد صحنه شهادتش به ودیعه گذاشت.

یادش گرامی و راهش پر رهرو.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8f53fa38-03dd-4f17-946e-cbd67b15d629"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات