728 x 90

با یاد مجاهد شهید رامین قاسمی

مجاهد شهید رامین‌ قاسمی
مجاهد شهید رامین‌ قاسمی

محل تولد: رشت
شغل:
سن: 26
تحصیلات: دیپلم
محل شهادت: کرج
تاریخ شهادت: 15-5-1367
محل زندان: گوهردشت

زندگینامه شهید


 مجاهد شهید رامین قاسمی در سال۱۳۴۱ در رشت بدنیا آمد. دوران تحصیلات ابتدایی را در این شهر گذراند. او به‌دلیل شغل پدرش به همراه خانواده به تهران نقل‌مکان کرد و دوران دبیرستان را در تهران گذراند. با شروع حرکت‌های اعتراضی علیه شاه خائن در اواخر سال۱۳۵۶ به‌دلیل موقعیت محل زندگیشان (خیابان جمالزاده در غرب میدان انقلاب) در معرض اولین حرکت‌های اعتراضی دانشجویان علیه رژیم شاه قرار گرفت و به این ترتیب افق تازه‌یی به رویش گشوده شد. او در جریان انقلاب ضدسلطنتی پیگیرانه در تمامی درگیریها و تظاهرات ضد‌ حکومت شاه شرکت کرد. به‌خصوص شرکت روزانه در سخنرانیها و میتینگ‌های دانشگاه تهران در آن دوران او را با سازمان و آرمانهای مجاهدین آشنا کرد از آن پس رامین به یکی از هواداران سازمان مجاهدین تبدیل گردید.

با سقوط دیکتاتوری شاه در قیام مسلحانهٔ بهمن، رامین از همان روزهای نخست با مراجعه به دفتر جنبش ملی مجاهدین (بنیاد علوی) [۱] خواستار فعالیت و همکاری با سازمان شد. با شروع سال تحصیلی رامین و تنی چند از هواداران سازمان، انجمن دانش‌آموزان مسلمان هنرستان صنعتی ایران تکنیک را تأسیس کرده و فعالیت‌های سیاسی خود را در ارتباط با جنبش معلمین[۲] ادامه دادند. با اعلام موجودیت اتحادیهٔ انجمنهای دانش‌آموزان مسلمان تهران در سال تحصیلی۵۹-۶۰ رامین به‌دلیل صلاحیتهایی که طی یک‌سال گذشته از خود بارز کرده بود ابتدا به شورای منطقهٔ شمال و غرب تهران و سپس «کمیتهٔ سیاسی» اتحادیه ارتقاء یافت.

رامین در ۲۰‌خرداد۱۳۶۰ در سرپل «کمیتهٔ سیاسی» اتحادیه که توسط پاسداران مورد یورش قرار گرفت با تنی چند از همرزمانش دستگیر شد. او پس از طی مراحل بازجویی به هفت سال زندان محکوم گردید و به زندان قزل‌حصار منتقل شد. او در زندان یکی از شاخصهای مقاومت بود و هیچگاه در مقابل دژخیمان خمینی و شکنجه‌گران کوتاه نیامد. بسیار روی وی حساس بودند و مداوم نسبت به هر مسأله‌ای در زندان به رامین فشار می‌آوردند و زیر بازجویی و شکنجه می‌بردند.

رامین پس از دستگیری هم‌چنان فعالیت‌های تشکیلاتی خود را در زندان ادامه داد. در کلیه مراسم و مناسبتهای جمعی فعالانه شرکت می‌کرد.

رامین مقاوم از شنیدن خبر انقلاب ایدئولوژیک درونی مجاهدین بسیار متحول شد و در همین رابطه اخباری که به‌دست آورد، یادداشتی به همرزمانش داده بود که نوشته بود امسال در ماه مبارک رمضان شب قدرم را یافتم و فهمیدم که سکوی جهش بسوی او از میان کوره انقلاب ایدئولوژیک می‌گذرد و عهد وپیمان و سوگند خورده و می‌گوید از این نقطه‌ای که به آن رسیده‌ام بازگشت نخواهم کرد تا این‌که به دیدارش بشتابم (دیدار برادر مسعود).

در سال۱۳۶۱ پس از این‌که اطلاعاتی در مورد او لو می‌رود مجدداً مورد بازجویی قرار گرفته و به دادگاه رفت. وی در دادگاه دوم به ۱۳ زندان محکوم گردید.

در سال۶۵ رامین را به گوهردشت منتقل کردند. او جزو اولین دسته از زندانیانی بود که با دفاع علنی از مواضع سازمان بن‌بست اختناق را در زندان شکسته و سر انجام در ۱۵مرداد۱۳۶۷ با دفاع جانانه از سازمان پرافتخار مجاهدین خلق به همراه ۳۰هزار کل سرخ دیگر سربدار شد!

 

پانوشت

----------------------

[۱] اولین دفتر علنی سازمان مجاهدین در خیابان مصدق میدان ولیعصر تهران (دفتر مرکزی بنیاد پهلوی سابق).

[۲] جنبش معلمین یکی از ستادهای سازمان مجاهدین خلق بود که در ساختمان قدیمی سفارت لهستان واقع در خیابان طالقانی نزدیک به درب شرقی دانشگاه تهران (خیابان آناتول‌فرانس) قرار داشت. قسمت اعظم این ساختمان مربوط به بخش دانش‌آموزی سازمان مجاهدین خلق بود ضمن این‌که بخش‌های دیگر سازمان نیز در این ساختمان حضور داشتند.

 

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

 
 
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e2631bca-ae46-4e32-a87e-8bfc7cd342ba"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات