728 x 90

با یاد مجاهد شهید علی اکبر (علی) قاضی خرم

مجاهد شهید علی اکبر (علی) قاضی خرم
مجاهد شهید علی اکبر (علی) قاضی خرم

محل تولد: خرم آباد
شغل: دیپلم
سن: 24
تحصیلات: -
محل شهادت: خرم آباد
تاریخ شهادت: 10-6-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مجاهد شهید علی اکبرقاضی در سال۱۳۳۶ در خانواده‌ای مرفه و مذهبی در شهر خرم‌آباد به دنیا آمد.

از دوارن کودکی هوش و استعداد چشمگیری داشت و هفت ساله بود که قرآن را از پدرش یاد گرفت. آموزه‌های مذهبی پدر پایه‌های فراگیری مفاهیم قرآن را در علی محکم کرد و زمینه‌ای شد برای تبحری که بعدها در زمینه درک و بیان مفاهیم انقلابی قرآن پیدا کرد.

علی برغم این‌که در خانواده‌یی مرفه زندگی می‌کرد، اما از سنین نوجوانی همدرد شدن با مردم سرزمینش را انتخاب کرد و این امر زمینه‌ای بود برای قدم گذاشتن در مسیر مبارزه.

وقوع انقلاب ضدسلطنتی همزمان با دوران سربازی علی بود و او فعالیت‌های انقلابی‌اش را در محیط پادگان شروع کرد.

چاپ و تکثیر اطلاعیه‌های سازمان مجاهدین خلق ایران، حضور در تظاهرات و برنامه‌های اعتراضی و شرکت درتسخیر پادگانهای تهران توسط مردم، از جمله فعالیت‌های علی در جریان انقلاب ضدسلطنتی بودن.

او بعد از پیروزی انقلاب ضدسلطنتی به‌صورت حرفه‌یی و تمام وقت پابه عرصه مبارزه گذاشت، و در شکل‌گیری جنبش ملی مجاهدین در خرم‌آباد نقش چشمگیری داشت.

همرزمان علی نقش او را برای تهیه امکانات برای راه‌اندازی جنبش هیچوقت فراموش نمی‌کنند، و او در همه جا بود و در همه کارها شرکت می‌کرد.

زمانی که جنبش ملی مجاهدین در اثر حملات مکرر مرتجعین وابسته به خمینی به محل و افراد آن در خرداد ۵۸ تعطیل شد، علی بلافاصله ستاد انجمن جوانان موحد را را تشکیل داد، و نقش به‌سزایی در سازماندهی طیف وسیعی از جوانان و هواداران سازمان در سراسر شهرهای استان لرستان داشت.

فعالیت‌های روشنگرانه علی در آن مقطع زمانی و رابطه‌های گسترده‌یی که با مردم داشت، روزبه‌روز به محبوبیت او اضافه می‌کرد.

در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات مجلس فعالیت‌های علی و یارانش در خرم‌آباد، باعث کشش بیشتر مردم به مجاهدین و پیوستن جوانان به سازمان شد.

پاسداران و چماقداران خمینی در خرم‌آباد یک شب به نیت سربه نیست کردن علی، در خلوت یکی از کوچه‌های خرم‌آباد، او را محاصره کردند و به قصد کشت او را کتک زند.

رهگذری با دیدن این صحنه اهالی محل را صدا کرد و با همت مردم، علی از چنگ جانورانِ درنده خمینی نجات پیدا کرد.

وقتی در جریان آن حمله تیر آخوندها برای از میان برداشتن مخفیانه علی به سنگ خورد، سپاه خرم‌آباد حکم دستگیری او به جرم قیام مسلحانه را صادر کرد و در فاصله کوتاهی به اسارت در آمد.

اما به‌دلیل محبوبیت او در میان مردم سپاه مجبور شد او را آزاد کند، در ماههای آخر سال۱۳۵۹مجاهد شهید علی‌اکبر قاضی به استان همدان منتقل شد.

پس از مدت کوتاهی از ۳۰خرداد ۶۰ در بعدازظهر روز ۱۹مرداد سال پاسداران خمینی مجاهد شهید علی‌اکبر قاضی را در یکی از خیابانهای همدان شناسایی و محاصره کردند. او در هنگام دستگیری مقاومت می‌کرد ومی‌گفت: «مردم مقاومت، مردم مقاومت، من یک مجاهد خلقم. درود بر مجاهدین. زنده باد آزادی».

علی در زیر شکنجه‌های دژخیمان خمینی قهرمانانه مقاومت کرد و یکبار هم اقدام به فرار از زندان کرد، اما موفق به فرار نشد، و به این دلیل نیز زیر شکنجه‌های وحشیانه رفت، سرانجام در دهم شهریورماه سال۶۰دست دژخیمان خمینی پلید به‌شهادت رسید.

 

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/95d20fe9-53d0-4778-9108-fb8b72149c9c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات