728 x 90

با یاد مجاهد شهید صنم قریشی

مجاهد شهید صنم قریشی
مجاهد شهید صنم قریشی

محل تولد: بندر عباس
شغل:
سن: 18
تحصیلات: دانش آموز
محل شهادت: بندر عباس
تاریخ شهادت: 28-12-1359
محل زندان: -

زندگینامه شهید


میلیشیای قهرمان مجاهد شهید صنم قریشی در سال۱۳۴۱ در یکی از روستاهای بندرعباس به نام قلعه قاضی در خانواده‌ای محروم و زحمتکش متولد شد. پدر صنم که کارگر ساختمانی بود با تحمل سختی بسیاری وی را به مدرسه فرستاد، پس از تحصیلات ابتدایی، تحصیلات متوسطه را در مدرسه ناصرخسرو گذراند .

صنم بر اثر ستم طبقاتی وارد بر خانواده‌اش، مشکلات و رنج‌های مردم را به‌خوبی لمس می‌کرد و از کمک به محرومان به محرومان و ستم دیدگان دریغ نمی‌ورزید.

او در جریان قیام سال۵۷ علیه رژیم ستم‌شاهی همراه با سایر دانش‌آموزان انقلابی فعالانه شرکت داشت و پس از پیروزی انقلاب از طریق کتاب و اعلامیه، با دیدگاههای مجاهدین خلق آشنا شد و راه رهایی خلق و استمرار مبارزه را در آرمان مجاهدین یافت.

وی به انجمن دانش‌آموزان مسلمان بندرعباس پیوست و در این راه با تمام قوا می‌کوشید، به گونه‌یی که از سلامت و حیاتش مایه می‌گذاشت. این شیرزن مجاهد خلق در یکی از نوشته‌هایش چنین نوشت: «ای کاش از جانم چیزی بالاتر داشتم که در اختیار خلقم می‌گذاشتم ولی او را این‌چنین در میان انگشتان استبداد نمی‌دیدم، کاش می‌توانستم فریاد بزم و اعتراض کنم و دست در دست‌های خلقهای فلسطینی، شیلی و … همه با هم علیه استبداد فریاد زنیم و فریادهای ما یکی شود و پایه‌های زور و استبداد را بلرزاند، او را نقش بر زمین سازد …»

قلم روان صنم و نوشته‌هایش حاکی از فقر و محرومیتی بود که همیشه گریبان‌گیر او بود:

« هنوز خود را نشناخته با رنج آشنا شدم . وقتی که کودکی بودم و در آغوش مادرم، در نگاه‌های محبت‌آمیز و در چشم‌های پرفروغش، وقتی که مادرم مجبور شد برای سیر کردن شکم خالی ما کار کند، وقتی که خواهرم درسش را نیمه تمام گذاشت و در آخرین نگاه‌های پدرم …»

سرانجام خون پاک صنم در راه رساندن پیام خونین مجاهدین به مردم در غروب پنجشنبه ۲۸ / ۱۲ / ۵۹ به دست ایادی مزدور خمینی به زمین ریخته شد، تا سپیده دم جامعه‌ٔ بی‌طبقه توحیدی که در آن اثری از ظلم و استثمار نیست زودتر بدمد .

«یوم المظلوم علی الظالم اشد من یوم الظالم علی المظلوم»

روز حاکمیت ستمدیدگان بر ظالمان بسی دردناک‌تر از روز حاکمیت ظالمین بر ستمدیدگان است . به امید آن روز!

 

پیام مادر میلیشیای شهید صنم قریشی به مردم بندرعباس

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم:

وَإِذَا الْمَوْؤُودَةُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ (سورهٔ تکویر آیه ۸ و۹)

مردم دلیر و قهرمان پرور بندرعباس:

در تاریخ ۲۸/ ۱۲ / ۵۹ شب‌پرستان مرتجع، مغز فرزند مجاهدم میلیشیای قهرمان صنم قریشی را که در حال فروش نشریه مجاهد بود با ضرب گلوله کلت و به دست مزدور خود فروخته به اسم عبدالصمد شمشیری رئیس گروه ضربت مواد مخدر از هم پاشیدند و صفحه‌یی ننگین به‌عملکردهای دو ساله‌ٔ خود افزودند و پس از آن وقیحانه جریان شهادت او را ضمن اطلاعیه‌یی از رادیو به درگیری مواد مخدر ربط دادند.

اما انحصارطلبان غافل‌تر از آن هستند که رشد و آگاهی مردم را ببینند چنان‌که ندیدند پس از شهادت صنم این مردم بودند که چادر او را روی دست حمل کرده و شعار می‌دادند این است سند جنایت ارتجاع و به راستی نمی‌دانند که دیگر با ژ-۳ و کلت و امثالهم نمی‌توان جلوی نشر حقایق را گرفت.

آیا عملکرد رژیم پهلوی برای آنها تجربه‌ای نیست؟؟؟ به راستی زهی بی‌شرمی، که خون فرزند مجاهدم را که در راه آرمانهای توحیدی، و رسیدن به جامعهٔ بی‌طبقات ریخته شد، خونی که نوید بخش رهایی خلق محروم بود را به مسأله مواد مخدر ربط دادند.

من ضمن محکوم کردن این اعمال مزورانه و دور از انسانیت و شرف مجدداً یادآور می‌شوم که فرزند مجاهدم ضمن فروش نشریه مجاهد و در راه آرمانهای اصیل توحیدی‌اش شهید شد. من به داشتن چنین فرزندی افتخار می‌کنم که صنم‌ها و نسرین‌ها و فاطمه‌ها باعث افتخار خلق ما هستند و تنها به من تعلق ندارند که به تمام محرومین تعلق دارند.

صنم ادامه دهنده راه حنیف بود که می‌گفت تا لحظه‌ای که خلقم رها نشود دست از مبارزه نخواهم داشت. من از کلیه خواهران و برادران او می‌خواهم که استوارتر از قبل راهش را ادامه دهند که همانا وعده‌ٔ خداوند حق است. ”وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ آیه ۵ سوره قصص“.

از همه مردم دلیر و قهرمان‌پرور ایران می‌خواهم که در مقابل ریختن چنین خونهای پاکی ساکت ننشینند و از مقامات قضایی می‌خواهم اگر به راستی جای اسلام و قرآن هستید با دستگیری و محاکمه‌ٔ سایر مزدورانی که این جریانهای را رهبری می‌کنند گامی در راه خدا و خلق بردارید که تاریخ روزی به قضاوت خواهد نشست. و به‌قول فرزند شهیدم ناصر محمدی تاریخ سیر تکاملی خود را طی خواهد کرد و مشخص خواهد شد که ظالم کیست و مظلوم کیست؟ درود به شهدای پرافتخار سازمان مجاهدین خلق

درود بر فرزند شهیدم میلیشیای قهرمان مجاهد شهید صنم قریشی عضو انجمن دانش‌آموزان مسلمان بندرعباس گلی قریشی

 

 

اطلاعیه مجاهدین خلق ایران درباره شهادت میلیشیای قهرمان صنم قریشی در بندرعباس

به‌دنبال ترور جنایت‌کارانه خواهر قهرمان صنم قریشی توسط مزدوران مسلح ارتجاع حاکم در بندرعباس، سازمان مجاهدین طی اطلاعیه‌یی این واقعه را به اطلاع مردم رسانده که در بخش‌هایی از آن آمده است:

میلیشیای شهید قهرمان مجاهد «صنم قریشی» که یک دانش‌آموز آگاه و انقلابی و فرزند ۱۹ساله یک خانواده‌ٔ زحمتکش بندرعباس بود، در روز پنجشنبه ۵۹.۱۲.۲۸ در حالی‌که به پخش نشریه مجاهد مشغول بود، مورد تعرض و حمله‌ٔ ناجوانمردانه و غیرقانونی پاسداران گروه ضربت دادگاه مواد مخدر قرار گرفت و به ضرب گلوله آنان به‌شهادت رسید …

در نوشته‌ای که از این خواهر شهید به جامانده چنین آمده است:

«… مرگ من در مقابل رهایی ملت از بند اسارت، هیچ ارزشی ندارد. ای کاش از جانم چیزی بالاترداشتم، که در اختیار خلقم می‌گذاشتم» و این در حالیست که خواهر شهیدش «سیما صباغ» که ۱۳روز قبل از او در لاهیجان به‌شهادت رسید و در وصیت نامه‌اش چنین نوشته بود:

«… من از تهدید نمی‌ترسم و می‌دانم که باید جانم را در راه خدا و خلق بدهم و به جامعه‌ٔ بی‌طبقه‌ٔ توحیدی برسم».

به راستی آنان که برای دوام سلطه‌ٔ انحصارطلبانه و ظالمانه‌ٔ خود، دستشان را به خون پاکترین فرزندان خلق آغشته می‌کنند، در برابر این اراده‌های پولادین چه خواهند کرد؟ …

… مجاهدین خلق ایران ضمن محکوم کردن شدید این جنایت ضدخلقی و ضدانقلابی، شهادت این خواهر مجاهد را به عموم هموطنان عزیز به‌ویژه مردم شریف بندرعباس و خانواده‌ٔ داغدارش تبریک و تسلیت می‌گویند. اطمینان داریم که آرمان او بر دوش یاران و همرزمان مجاهدش در سراسر کشور باز هم پرشکوه‌تر و کوبنده‌تر سینه جهل و ستم را خواهد شکافت و همین آنان را که بر سرراه تکامل خلق کمین کرده‌اند و به سختی قاتلان جنایتکار او را به زباله‌دان تاریخ خواهند افکند و سرانجام با تحقق «رهایی کامل خلق» و «جامعه‌ٔ بی‌طبقه توحیدی» به بار خواهد نشست.

و سُیُعًلَمْ الَذینُ ظَلَموا ایُ مْنْقَلٍبٍ یُنْقَلٍبون

مجاهدین خلق ایران

۲ / فروردین / ۶۰

 

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/50fff241-e9de-4f28-8c7e-5386b0932218"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات