728 x 90

با یاد مجاهد شهید فیروز رحیمیان

مجاهد شهید فیروز رحیمیان
مجاهد شهید فیروز رحیمیان

محل تولد: رامسر
شغل: لیسانس مدیریت
سن: 26
تحصیلات: -
محل شهادت: لاهیجان
تاریخ شهادت: 11-7-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مجاهد شهید فیروز رحیمیان در سال۱۳۳۴ در یک خانواده متوسط در رامسر متولد شد، اما به‌رغم داشتن امکانات رفاهی، ساده زیستی از خصوصیات بارز وی بود. بعد از پایان دوره دبیرستان به دانشکده مدیریت صنعتی قزوین رفت و لیسانس را در این رشته گرفت. فیروز فعالیت سیاسی را در سال۵۶ با شرکت در مجالس سخنرانی و در تظاهرات دانشجویی شروع کرد.

پس از تعطیل دانشگاه به رامسر آمد و در آنجا فعالیت‌های انقلابی را در جهت آگاه ساختن و متشکل کردن مردم ادامه داد. در زمان قیام در تظاهرات شهرهای دیگر هم شرکت می‌کرد، و در ماه رمضان۵۷ در تنکابن توسط مزدوران ساواک دستگیر شد.

پس از دستگیری دو روز بازداشت شد و پس از کتک خوردن با باتون و مشت و لگد مزدوران ساواک آزاد گردید.

پس از پیروزی قیام بهمن، یک کتابفروشی به‌نام ”والعصر“ دایر نمود، وی در پاییز ۵۸ به‌دنبال آشنایی با مواضع مجاهدین در ارتباط با سازمان مجاهدین فعالیت انقلابی خود را ادامه داد.

او در اوایل سال۵۹ کتابفروشی ”حنیف“ را در رامسر باز کرد و آنجا را کانونی برای نشر ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق کرد.

فیروز در اوایل خرداد ماه ۵۹ از طرف سازمان مجاهدین خلق شاخه گیلان، مسئولیت تشکیل انجمن جوانان مسلمان تنکابن را عهده‌دار گردید، و تمام وقت امکانات خود را در اختیار خلق و انقلاب قرار داد، و هر روز خود را بیش از پیش برای مبارزه آماده می‌کرد.

او در خرداد۶۰ به رشت رفت و پس از مدتی مسئولیت انجمن جوانان مسلمان لاهیجان را عهده‌دار گردید. سرانجام در ۲۳خرداد۶۰ در یکی از روستاهای لنگرود به اتفاق چند تن از همرزمانش دستگیر گردید، و پس از دو روز که در زندان لنگرود بود به زندان لاهیجان منتقل شد.

چون ماشین و گواهینامه‌اش را به همراه داشت سریع شناسایی و جریان دستگیری او از تلویزیون گیلان پخش شد.

مزدوران خمینی به‌علت شناخته بودن فیروز و حساسیت زیادی که روی او داشتند، وی را زیر شدیدترین شکنجه‌ها قرار داند و در مدتی که اسیربود، او را به شهرهای لاهیجان، لنگرود، رودسر، رامسر، تنکابن، و چالوس بردند و سرانجام به زندان لاهیجان باز گرداندند.

مزدوران حتی نگذاشتند او یکبار بچه سه ماهه خود را ببیند، اما او موفق شد که از زندان چند نامه بیرون بفرستد.

سرانجام در تاریخ ۱۱مهر۶۰ به‌دستور خمینی خون‌آشام فیروز را تیرباران کردند، خانواده‌اش وقتی جسد او را تحویل گرفتند پشت او کاملاً سیاه بود و قسمتهایی از هر دو دست او نیز شکسته بود.

پیکر پاک مجاهد شهید فیروز رحیمیان در فردای اعدامش در روز ۱۲مهر۶۰ پس از اشکال تراشی‌های دژخیمان خمینی و در میان اشک و اندوه تشییع‌کنندگان، به خاک سپرده شد.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/668d74be-18bd-4147-aa4f-703873e7175f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات