728 x 90

با یاد مجاهد شهید ارژنگ رمقی آبکناری

مجاهد شهید ارژنگ رمقی‌ آبکناری
مجاهد شهید ارژنگ رمقی‌ آبکناری

محل تولد: خوی
شغل:
سن: 26
تحصیلات: دیپلم
محل شهادت: همدان
تاریخ شهادت: 13-5-1367
محل زندان: -

زندگینامه شهید


ارژنگ رمقی آبکناری  متولد خوی ۲۶ ساله شاگرد اول و ممتاز مدارس و مناطق تحصیلی بود، یکبار مدیر مدرسه راهنمایی در حالی‌که دانش‌آموزان در حیاط مدرسه به صف شده بودند گفت می‌خواهم نمونه مدرسه را به شما معرفی کنم: ارژنگ رمقی.

به‌دلیل مهربانی و نوعدوستی و کمک به دیگران در هر جمعی که بود مورد احترام قرار می‌گرفت، و  شخصیت متین و صبوری داشت و محبوب اطرافیانش بود.

او هوادار سازمان بود اما سال ۱۳۶۱ در سن ۲۰سالگی نه به‌دلیل هواداری از سازمان بلکه به‌خاطر فشار به پدرش که محل اختفای فرزند مجاهد دیگرش را بگوید، پاسداران جنایتکار ارژنگ را به‌گروگان گرفتند.

ارژنگ سرانجام در یک دادگاه نمایشی به ۱۸سال زندان محکوم شد و پس از ۶سال اسارت در زندانهای همدان به‌عنوان مجاهدی استوار و «سر موضع» در اولین سری اعدامها در قتل‌عام زندانیان سیاسی در ۱۱ مرداد ۶۷ به همراه ۳۷ نفر از همرزمانش به جوخه تیرباران همدان سپرده شد، و در گورستان همدان نیز بخاک سپرده شده است.

خانواده او پس از ۵ماه قطع ملاقات سرانجام با یک خبر ناگوار مواجه شدند، دو پاسدار دژخیم در ۸ آذر ۶۷ با کیسه‌ای حاوی لباس‌های خونین ارژنگ به خانه مراجعه می‌کنند.

مادر ارژنگ در را باز می‌کند و آن پاسداران جنایتکار لباس‌های خونین ارژنگ را به مادر می‌دهند،  او با دیدن این صحنه فریاد بلندی می‌کشد و همانجا سکته می‌کند و بر زمین می‌افتد.

مادر به بیمارستان همدان و سپس به بیمارستانی در تهران منتقل می‌شود، اما به‌دلیل بروز ضایعه در قلب، معالجات به جایی نمی‌رسد و او سرانجام در ۱۱ تیر ۱۳۶۸ به پسرش ارژنگ می‌پیوندد.

دایی ارژنگ مجاهد شهید سلمان دازگر، نیز از شهیدان سرفراز مجاهد خلق در ۱۹ تیر ۱۳۶۲ می‌باشد، در انزلی به خاک سپرده شده است.

یاد ارژنگ و خانواده قهرمانش گرامی باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

 

مزار ارژنگ رمقی مرداد

مزار ارژنگ رمقی مرداد

ارژنگ رمقی

ارژنگ رمقی

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f9ba5e63-d0c9-4afe-8e6e-831823b0578f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات