728 x 90

با یاد مجاهد شهید علی اکبر (اکبر) رمضانی قاسم

مجاهد شهید علی اکبر (اکبر) رمضانی قاسم
مجاهد شهید علی اکبر (اکبر) رمضانی قاسم

محل تولد: اصفهان
شغل: ورزشکار ، کشتی گیر
سن: 25
تحصیلات: -
محل شهادت: مشهد
تاریخ شهادت: 19-11-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


در اولین روزهای دیماه ۶۰، طی درگیری خونینی که در شهر مشهد روی داد مجاهد شهید اکبر رمضانی قاسم به‌شهادت رسید و پس از سال‌ها فعالیت انقلابی در صفوف مجاهدین در راه تحقق آرمانهای والای توحیدی جان باخت.

مجاهد شهید اکبر رمضانی قاسم در سال۱۳۳۵ در اصفهان بدنیا آمد و در آن شهر تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ٔ خود را به پایان رساند.

برخوردهای اجتماعی و مشاهده‌ٔ دردها، رنج‌ها و محرومیتهایی که در جامعه تحت حاکمیت رژیم شاه خائن وجود داشت، اولین جرقه‌های اعتراض و مخالفت را در او نسبت به این روابط ظالمانه برانگیخت، و لذا در دبیرستان، درصدد کسب آگاهی‌های سیاسی و مبارزاتی بیشتر برآمد.

فعالیت‌های انقلابی سازمان مجاهدین خلق ایران در آن سالها، راه اکبر و هزاران جوان پرشور و مبارز دیگر مثل او را روشن ساخت و اکبر از ابتدای ورود به دانشگاه تبریز در سال۵۳، فعالیت‌های مبارزاتی خود را همراه با دیگر دانشجویان هوادار سازمان آغاز کرد.

او و دوست قدیمی‌اش مجاهد شهید مرتضی خانبانی به‌عنوان عناصر فعال و مبارز دانشجو در دانشگاه تبریز شناخته می‌شدند. آنها در اغلب فعالیت‌های صنفی ـ سیاسی دانشجویی و یا حرکت‌های اعترضی، نقش برجسته و فعالشان بارز بود.

به‌دنبال ضربه‌ٔ خیانت بار اپورتونیست‌های چپ‌نما و رشد زودرس جریان راست ارتجاعی وابسته به خیمینی، اکبر همانند دیگر هواداران سازمان در برابر فضای تیره و پرابهامی قرار گرفت. او اگر چه ارتباط مستقیم با سازمان نداشت از آموزش‌ها و رهنمودهای سازمانی در این زمینه بی‌بهره بود، اما با اتکاء به صداقت انقلابی و انگیزه‌های عمیق مبارزاتی‌اش، به‌خوبی توانست طی برخورد نزدیک با جریانهای خمینی گرا، به ماهیت ارتجاعی آنان پی برده و مرز محکم و قاطع‌تری با آنها ترسیم کند.

مجاهد شهید اکبر رمضانی قاسم، کانونهای فعال دیگری متشکل از دانشجویان و دانش‌آموزان مبارز در ارتباط با خود در شهرستانهای مختلف به‌وجود آورده بود. کار این کانون‌ها تکثیر و توزیع زندگینامه‌ها و دفاعیات شهدای مجاهد خلق و جزوات و اعلامیه‌هایی جهت افشای رژیم شاه بود. فعالیت این کانون‌ها همراه با اوجگیری قیام، بیشتر و بیشتر می‌شد.

پس از پیروزی انقلاب اکبر فعالیت مستقیم خود را در ارتباط با ستاد سازمان در تبریز آغاز کرد. وی جزو اولین مسئولان قسمت دانشجویی بود که پس از مدتی به‌دلیل صلاحیتها و شایستگی‌های بارزی که در انجام مسئولیت‌هایش از خود نشان می‌داد، مسئولیت قسمت دانشجویی تماماً بر عهده‌ٔ او قرار گرفت.

در آذر سال۵۹ و به‌دنبال انتشار مجدد نشریهٔ مجاهد پس از یک دوره توقف چند ماهه، مسئولیت چاپ و توزیع نشریه‌ در سطح استان آذربایجان بر عهده‌ٔ اکبر قرار گرفت. در آن دوره که انتشار نشریه از سوی دادستانی ضدانقلاب خمینی ممنوع اعلام شده بود، چاپ و توزیع ”مجاهد“ در ابعاد گسترده، مسئولیت بسیار حساس و سنگینی بود، اکبر در انجام این مسئولیت هم‌چون مسئولیت‌های قبلی توانمندی قابل تحسینی از خود نشان داد و مسئولبت خود را انجام داد.

پس از ۳۰خرداد مجاهد شهید اکبر رمضانی نقش ارزنده‌ای در سازماندهی تیم‌های میلیشیا در آن شهر ایفا نمود. پس از مدتی به شهر مشهد منتقل شد، دوران مسئولیت او در شهر مشهد، یکی از شکوفاترین و پربارترین دورانهای انجام فعالیت انقلابی در آن شهر بود.

اکبر طی سال‌ها فعالیت انقلابی و تشکیلاتی، ویژگی‌های ارزنده‌ای کسب کرده بود. وی عنصر جدی، پرتحرک و دارای ذهنی فعال و منسجم بود و در امر سازماندهی نیز توانایی چشمگیری داشت. .

وی دوبار در مشهد حین تردد در شهر با تورهای بازرسی مزدوران رژیم روبه‌رو شد. اما در هر دو بار با جسارت و سرعت عمل از چنگ آنان گریخت. سرانجام در روز عاشورای سال۶۰ پایگاه محل اقامتش مورد تهاجم پاسداران جنایتکار قرار گرفت. وی پس از شکستن حلقه‌ٔ محاصره‌، به‌دلیل جو سنگین نظامی حاکم بر شهر در آن روز، در منطقه‌یی دیگر با مزدوران گشتی رژیم درگیر شد و پس از مقاومتی قهرمانانه، بشهادت رسید.

خون پاک او مشعل سرخ و فروزان دیگری بود که در راه رهایی خلق و در مسیر تحقق آرمان جامعه‌ٔ بی‌طبقه‌ٔ توحیدی برافروخته شد.

یادش گرامی باد

 

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/70be9893-433e-42b6-9d7d-76a0e45491dd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات