728 x 90

با یاد مجاهد شهید سیدرضا رضوی دانشوری

مجاهد شهید سیدرضا رضوی دانشوری
مجاهد شهید سیدرضا رضوی دانشوری

محل تولد: تهران
شغل: تعمیرکار رادیو وتلویزیون
سن: 23
تحصیلات: دیپلم
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 27-4-1363
محل زندان: -

زندگینامه شهید


سیدرضا رضوی (دانشوری) در یک خانواده متوسط در سال۱۳۴۱ در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه راهنمایی منوچهری گذراند. سپس برای ادامه تحصیل به هنرستان صنعتی تهران رفت.

وی در خانواده نسبتاً مرفه زندگی می‌کرد و از امکانات بسیاری برخوردار بود. اما جوانی بود که عطش آزادی داشت و دیکتاتوری سلطنتی شاه را برنتابید. در سال۱۳۵۷ با شروع قیامها در صف اول تظاهرات خیابانی شرکت کرد و به همراه صدها هزار دانش‌آموز دیگر در تمامی فعالیت‌های انقلاب ضدسلطنتی در اشغال پادگان عشرت آباد و مرکز پلیس چهارراه کالج شرکت فعال و پرشور داشت. وی بعد از بهمن سال۵۷ هوادار سازمان مجاهدین خلق ایران شد و در انجمن دانش‌آموزان مسلمان شروع به فعالیت نمود. او هر چه که داشت، در اختیار سازمان گذاشت و خانه آنها پناهگاه مجاهدین دیگر بود.

در سال۱۳۶۰ هنگامی که به همراه یکی از همرزمانش اتاقی را به‌تازگی کرایه کرده بودند، لو رفت و در کمین پاسداران خمینی جلاد می‌افتند و درگیر می‌شوند. در این درگیری رضا مجروح شده و دستگیر می‌شود. رضا را به‌شدت شکنجه می‌کنند به‌طوری‌که گفته شده در ملاقاتی که بعد از ۳ماه داشت، تمام بدنش می‌لرزید. در ملاقاتی پدر رضا به وی می‌گوید که من تلاش کرده‌ام و قرار شده آزادت کنند! رضا با خنده با دست به گردنش اشاره می‌کند به این معنی که حکم من اعدام و حتمی است.

شکنجه‌گران هرگز نتوانستد از رضای قهرمان و شجاع به‌دلیل مقاومتش اطلاعاتی به‌دست آورند. او را محکوم به اعدام تعلیقی می‌کنند و دژخیمان می‌خواستند با معلق نگه‌داشتن حکم اعدام، روحیه‌اش را درهم بشکنند. اما نومید و مأیوس بعد از شکنجه‌های طولانی در ۲۷تیر ۱۳۶۳ او را تیرباران می‌کنند. جانیان خون‌آشام در ساعت ۱۲شب خبر اعدامش را به مادر مریض‌اش داده بودند. این مجاهد دلیر در قطعه ۶۹ بهشت زهرا به‌خاک سپرده شده است.

این مجاهد استوار و سر موضع، در وصیت‌نامه‌اش فقط از پایداری نوشته است. «خدا را شکر که پاک و سربلند از این دنیا می‌روم. زنده باد آزادی و درود به برادر مجاهد مسعود رجوی رهبر مجاهدین خلق ایران».

رضا سرفرازانه در مسیر پرشکوهی قدم گذاشت و تا به آخر بر سر آرمان مجاهد ایستادگی کرد و مقاصد رژیم و پاسداران زبونش را به شکست کشاند. این مسیر شکوهمند نسلی است که عزم جزم کرده است به جنایتکارترین دیکتاتور زمان خمینی و خامنه‌ای نه گفته است. هم‌اکنون پرچم این نسل خونبار به‌دست مجاهدان نسل صدق و فدا در اشرف۳ و کانونهای شورش در داخل کشور برافراشته است و تا سرنگونی تمامیت این رژیم و انداختن آن به زباله‌دان تاریخ ادامه دارد. بی‌شک می‌توان این هدف را تحقق بخشید. راه پرافتخار و شکوهمند رضا گرامی و پر رهرو باد

 


با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

مجاهد شهید سیدرضا رضوی دانشوری

مجاهد شهید سیدرضا رضوی دانشوری

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f60bb0d4-66c9-420d-8374-07179ecfc7bf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات