728 x 90

با یاد مجاهد شهید محمد رود

 مجاهد شهید محمد رود
مجاهد شهید محمد رود

محل تولد: تهران
شغل: مهندس
سن: 27
تحصیلات: دانشجو
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 0-5-1367
محل زندان: -

زندگینامه شهید


محمد رود
سال تولد: ۱۳۴۱
محل تولد: تهران
سابقه زندان: ۷ سال
سابقه مبارزاتی: ۱۰ سال
 
مجاهد شهید محمد رود درسال ۱۳۴۱ در تهران متولد شد، او دانشجوی مهندسی معدن در دانشگاه تهران بود.
 
او  از ابتدای انقلاب ضد سلطنتی به مبارزه سیاسی روی آورد، بعد از پیروزی انقلاب مدتی از هواداران یکی از گروههای دیگر سیاسی بود و مدتی هم با آنها کار کرد.
اما بعد از مدتی گمشده خود را در سازمان مجاهدین خلق پیدا کرد و در این  رابطه نیز دستگیر شد.
 
محمد در کارها بسیار فعال و مایه گذار بود، شخصیت جدی و دلسوز او به حدی احترام‌برانگیز بود که حتی مخالفان سازمان را نیز جلب می‌کرد.
 
بعد از ۳۰خرداد قرار بود محمد مسلح شود، اما دو روز قبل از آن، بدون اینکه سلاحی به دستش برسد دستگیر شد.
او  هنگام دستگیری  با پاسداران به‌شدت درگیر شد، و در یک مرحله موفق گردید از چنگ آنها بگریزد اما چند دقیقه بعد دوباره‌به تور آنها افتاد.
 
بعد از دستگیری به زیر شکنجه برده شد و در دادگاه به ۱۵سال حبس محکوم شد،او مدت محکومیت خود را در زندان اوین و گوهردشت سپری کرد.
 
آخرین ملاقات محمد در اردیبهشت ۶۷، در زندان گوهردشت بود،در این ملاقات او به مادرش گفت: «این طور که از اوضاع برمی‌آید دیگر من را نخواهید دید. برای من دعا کنید». پیش‌بینی محمد درست درست بود، و سرانجام او را در اولین سری قتل‌عامهای سال ۶۷، قرار دادند.
او هر چند در مرداد ماه حلق‌آویز شد اما مزدوران در آذر ماه خبر شهادتش را به خانواده‌اش دادند. پس از ماهها پیگیری عاقبت در خرداد ۶۸ دادستانی ضدانقلاب به مادرش خبر داد او را در قطعه ۱۰۵بهشت‌زهرا دفن کرده‌اند.
 
 

 

 

خاطرات


یکی از خواهران مجاهد در گزارشی نوشته است:‌ «در آن سالها مجبور بودم برای ملاقات یکی از بستگانم به زندان اوین یا گوهردشت بروم.
در این رفت‌وآمدها چند بار که  محمد را دیدم   فهمیدم که از زندانیان مقاوم است.
به‌گفته هم‌بندانش روحیه شاد محمد خیلی انگیزاننده بود، زیرا اغلب اوقات به‌خاطر دفاع از سازمان به زیر شکنجه برده می‌شد و در انفرادی به‌سر می‌برد.
یکبار یکی از همبندانش به او گفته بود: «محمد دندانهایت خراب شده و لثه‌هایت را اذیت می‌کند، برو دکتر».
محمد در جواب گفت: «هر چه پشت این دیوارها بمانیم نه تنها دندانهایمان، بلکه پنجه‌هایمان هم تیزتر و برنده‌تر خواهد شد». پاسداران صدای او را شنیدند و به سرش ریخته و از همان‌جا او را به زیر شکنجه بردند.

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fd81203c-1c3e-47ca-895d-504b67891410"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات