728 x 90

با یاد مجاهد شهید محبوبه صفائی

مجاهد شهید محبوبه صفائی
مجاهد شهید محبوبه صفائی

محل تولد: تهران
شغل:
سن: 28
تحصیلات: دیپلم
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 0-5-1367
محل زندان: اوین

 

زندگینامه شهید


او یکی از مجاهدینی بود که از سال۶۰ در زندانهای اوین، قزل‌حصار و گوهردشت به سربرد، برادرش مجاهد شهید مجید صفایی نیز از جمله مجاهدین مقاوم بود که در سال۶۵ اعدام شده بود.

محبوبه در طول زندانش بیشترین فشارهای جسمی و روحی را تحمل کرد، او مدتها در قرنطینه زندان قزل‌حصار تحت فشارهای وحشیانه حاج داوود رحمانی  رئیس زندان قزل‌حصار قرار داشت.در اوین نیز مجتبی حلوایی هر وقت به داخل بند می‌آمد او را برای شکنجه و آزار با خود می‌برد.

  یکی از هبندان او نقل کرده است«محبوبه بر اثر شدت شکنجه‌ها محبوبه مبتلا به بیماریهای متعددی شده بود،  هرازگاهی سعی می‌کردیم مقداری مواد غذایی به او برسانیم، اما او همیشه دیگران را مقدم بر خودش می‌دانست و سهمیه خود را به بیماران دیگر می‌داد.

با وجود بیماریهایش همواره جزو اولین نفراتی بود که در اعتراضها  اعتصاب غذا می‌کرد و شرایط بسیار سختی را تحمل می‌کرد.

اماهیچ‌گاه خم به ابرو نیاورد و در اوج مهربانی و صمیمت به فکر بچه‌های دیگر بود، محبوبه به‌ویژه پس از انقلاب ایدئولوژیک در سال۶۴ به مدار جدیدی از صلابت و جدیت رسید که بسیار چشمگیر بود.

او همیشه می‌گفت: «من تازه برادر مسعود را شناخته‌ام. هر چند مریم را از نزدیک نمی‌شناسم اما از شدت کینه‌یی که دژخیمان به او دارند می‌فهمم از جنس مسعود است».

دژخیمان  به‌صورتی رذیلانه‌یی بارها سعی کردند با استفاده از روابط عاطفی او با خانواده‌اش او را به تسلیم بکشانند، اما قاطعیت او در برخورد با مسائل به حدی بود که توطئه دژخیمان را با شکست مواجه می‌کرد.
 

خاطرات


محبوبه را در یکی از اولین روزهای قتل‌عام همراه با تعداد دیگری از خواهران صدا زدند، آنها در بند بالای بند ما بودند.

ما از فرصت استفاده کردیم و با گذاشتن یک نفر هوشیار در راه پله‌ها از پنجره شکسته‌یی با آنان  خداحافظی با آنان کردیم.

وقتی محبوبه آمد برق خاصی در چشمانش می‌درخشید، بعد از حال و احوال گفت: «‌از همیشه بهترم، دیدی بالاخره به عهد مان با خدا و خلق و مسعود وفا کردیم؟ خدا را شکر تا به این جا استوار ماندیم».

 از ما خواست برایشان دعا کنیم، بعد سفارش مادر بیمار و پیرش را کرد و گفت: «اگر هر کدامتان زنده ماندید و به سازمان رسیدید از قول ما بگویید تا آخرین لحظه دست از مسعود و مریم بر نمی‌داریم».

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dfe7d5a3-9fd9-44fe-b4ee-c71a73097dfc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات