728 x 90

با یاد مجاهد شهید اردلان (مجید) صفی یاری (صنعتی)

مجاهد شهید اردلان (مجید) صفی یاری (صنعتی)
مجاهد شهید اردلان (مجید) صفی یاری (صنعتی)

محل تولد: تهران
شغل: دانشجوی مهندسی
سن: 24
تحصیلات: دانشجوی مهندسی
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 10-5-1361
محل زندان: زمان شاه در زندان قصر و اوین

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه: ۱۳۵۷ / زندان قصر و زندان اوین در تهران / حدود۱ سال

نحوه شهادت: درگیری

مجاهد شهید اردلان صفی یاری که با نام مجید صنعتی برای یاران و همرزمان خود آشناست در سال۱۳۳۷ در تهران متولد شد.

وی پس از تحصیلات ابتدایی و متوسط در تهران وارد دانشگاه صنعتی شریف شد.

اردلان از دانشجویان فعال دانشگاه بود و در پایه‌ریزی و بنیانگذاری انجمن دانشجویان مسلمان آن دانشگاه نقش به‌سزایی داشت.

وی در دانشگاه ضمن فعالیت‌های صنفی – سیاسی دانشجویی با سازمان مجاهدین آشنایی پیدا کرده بود ولی مشخصاً به‌دنبال دستگیری در سال۵۷ و طی چند ماه اسارت در زندان قصر موفق شد از نزدیک و مستقیماً با سازمان ارتباط برقرار نموده و تحت مسئولیت مجاهد شهید حمید خادمی از آموزشهای اولیه سازمان بهره گیرد.

هم بندیهایش نقل کرده‌اند به‌رغم فشارهای خارجی روی شاه و به‌ویژه اوجگیری قیام مردم در تهران و شهرستانها، ساواکیها و بازجویان شاه در یک بن‌بست شکنجه‌گری گرفتار بودند اما باز هم به‌دلیل خوی وحشی‌گری و ضدانسانی، آنها تلاش داشتند با کتک و شانتاژ بازیهای باز و کبوتر اردلان قهرمان را به ندامت بکشند اما اردلان عزمش بیش از اینها جزم بود که ساواکیهای شاه فکر می‌کردند و استوار و مقاوم و وفادار پایداری کرد و از فرصت طلایی‌ای که به‌دست آورده بود بسیار شاد و مسرور بود.

مجاهد شهید اردلان صفی یاری پس از پیروزی انقلاب بهمراه تعداد دیگری از خواهران و برادران دانشجویش در ارتباط با قسمت دانشجویی سازمان اقدام به تشکل و سازماندهی دانشجویان هوادار سازمان نمودند. او به‌عنوان مسئول انجمن دانشگاه صنعتی شریف در پایه‌ریزی اولیه اتحادیه انجمنهای دانشجویان مسلمان دانشگاه هاو مدارس عالی نقش مؤثری ایفا نمود.

از پائیز ۵۸ مجید به‌عنوان مسئول نشریه‌ی «ستاره» ارگان دانشجویان هوادار سازمان به کار مشغول شد و پس از چندی با تعطیل شدن نشریه ستاره در ارتباط با هیأت تحریریه‌ی مجاهد شروع به‌کار کرد. او تا پایان فاز سیاسی مسئولیتهای متعددی در نشریه مجاهد داشت.

مجید طی چند سال فعالیت مستمر انقلابی و تشکیلاتی با زمینه‌های مستعد و آماده‌ای که داشت موفق به کسب صلاحیتها و شایستگی‌هایی شد که در فاز نظامی و در جریان نبرد قهرآمیز و تمام‌عیار با خمینی دجال و رژیم ضدبشری‌اش به بهترین وجهی بارز و شکوفا گردید. آن‌چنانکه بی‌تردید باید گفت فعالیت‌های انقلابی او طی فاز نظامی مرحله‌ای کیفاً متفاوت و متعالی‌تر از مرحله‌ای قبلی زندگی انقلابی او بود

مجید طی این مدت توانست ضمن به‌عهده‌گرفتن مسئولیتهای به‌مراتب حساستر و سنگین‌تر هم منشاء خدمات ارزشمندی در جهت پیشبرد امر انقلاب شود هم خود ضمن کار از رشد و ارتقا انقلابی چشمگیر برخوردار گردد.

او در فاز نظامی در ارتباط با بخش روابط خارجی کار می‌کرد و مسئولیتهای مختلفی در زمینه‌ی برقراری ارتباط با منطقه کردستان و دفتر شورای ملی مقاومت در پاریس و هم‌چنین ارتباط با رادیوی مجاهد و تغذیه آن را به‌عهده داشت. و در همین رابطه بسیاری از مدارک گرانبهایی که در تهیه و تنظیم لیست اسامی و مشخصات ۷۷۴۶تن از شهدای انقلاب نوین ایران مورد استفاده قرار گرفت مستقیماً توسط خود او و با تیم‌های تحت مسئولیتش تهیه و ارسال شده بود. وی با این کار توانست بخش عظیمی از آثار و اسناد گرانبهای انقلاب نوین ایران را از دستبرد دشمن به‌دور نگاهدارد.

به‌تدریج با برقراری ارتباطات فعالتر با خارج کشور؛ مسافرتها و ترددات به خارج کشور را که مسئولیت بسیار حساس و خطیری بود سازماندهی و تدارک می‌دید و تضمین سلامت رفت و برگشت کادرها بود.

نهایتا اردلان دلیر در تهاجم گسترده پاسداران به پایگاههای بخش روابط سازمان مجاهدین در تهران؛ در ۱۰مرداد۱۳۶۱؛ که توسط تعقیب و مراقبتهایی یگانهای ویژه رژیم خمینی به نام عبداله پیام (متشکل از مأموران و عوامل ساواک شاه که آنها را مجدداً برای سرکوب مجاهدین استخدام کرده بود)؛ به‌شهادت رسید و به‌عهدش با خدا و خلق وفا نمود و جاودانه شد.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ec7c1331-ee5e-47c8-8a4d-ce11c7e855f3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات