728 x 90

با یاد مجاهد شهید داریوش سلحشور

مجاهد شهید داریوش سلحشور
مجاهد شهید داریوش سلحشور

محل تولد: زابل
شغل: -
سن: 19
تحصیلات: -
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 8-9-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


میلیشیای قهرمان، داریوش سلحشور، در میان اسرای مجاهد خلق در زندان اوین، به‌مهدی رضایی مشهور بود. یک قهرمان ۱۹ساله دیگر که در تکرار تاریخی یک صحنه بیدادگاه فرمایشی، رژیم آخوندی و دژخیمان حاکم را به‌محاکمه‌ای خفت‌بار کشاند.

مجاهد شهید داریوش سلحشور در سال۱۳۴۱ در تهران متولد شد، وی یکی از دانش‌آموزان پرشور و مبارزی بود که بعد از انقلاب ضدسلطنتی به سازمان پیوست و در ارتباط با نهاد دانش آموزی سازمان در تهران فعالیت کرد. او یکی از پرشورترین پیک‌های انقلاب و میلیشیای دلیر بود که در بسیاری از فعالیت‌ها و میتینگ‌های سازمان شرکت داشت.

اضافه بر این او در دبیرستان و خیابان نیز همواره جزو دانش‌آموزان انقلابی بود، که در پخش نشریه‌ها و اعلامیه‌های سازمان نقش فعالی داشت.

وی در جریان فعالیت انقلابی‌اش در دوران پیش از ۳۰خرداد۶۰ همواره مورد خشم‌وکین مزدوران خمینی قرار داشت و در این رابطه مورد اذیت و آزارهای بسیاری قرار گرفت.

اما این میلیشیای دلیر و پرشور با روحیه‌ای مهاجم با این مزدوران برخورد می‌کرد، و از آرمان والای سازمان محبوبش دفاع می‌کرد.

پس از ۳۰خرداد۶۰ نیز داریوش قهرمان در صفوف مجاهدین به انجام وظایف انقلابی خود ادامه داد، که در جریان یکی از فعالیت‌هایش دستگیر و به زیر شکنجه‌های دژخیمان خمینی در زندان اوین برده شد.

مجاهد شهید داریوش سلحشور، با خام کردن جلادان خمینی آنها را بر آن داشت تا با حضور خبرنگاران خارجی، برای او صحنه محاکمه‌ای ترتیب بدهند.

مزدوران رژیم به‌خیال سوءاستفاده‌های تبلیغاتی از این نمایش، در جهت محکومیت سازمان و کسب اعتبار برای رژیم بی‌آبروی خمینی، نقشه‌ها چیدند.

اما در این بیدادگاه که گیلانی جلاد به‌عنوان رئیس و لاجوردی دژخیم در نقش دادستان ظاهر شده بودند، آن‌چنان ضربه‌ای از این مجاهد خلق دریافت کردند که این‌گونه نمایشات را برای همیشه فراموش کردند.

مجاهد شهید داریوش سلحشور در قسمتی از دفاعیات پرشور خود، فریاد برآورد: «رژیم حاکم دقیقاً با سرکوب آزادیها، در مقابل نیروهای انقلابی ایستاده و من به‌این خاطر سلاح به‌دست گرفتم. دفاعی که دارم این است که به‌امید خدا و با یاری خلق قهرمان ایران، در تاریخ ایران ثبت خواهد شد که این اعمال نه تنها ضدانقلابی نیست، محاربه با خدا نیست، بلکه دقیقاً در جهت انقلاب است و تاریخ این‌را ثبت خواهد کرد "وسیعلم‌الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون».

داریوش سلحشور که پس از دفاعیات پرشور و سخنان قهرمانانه‌اش برای زمانی طولانی تحت شکنجه‌های وحشیانه قرار گرفت، سرانجام در روز هشتم آذرماه سال۶۰ به‌جوخه تیرباران سپرده‌شد.

یاد و راهش همراه با مجاهدان و حماسه‌سازان مقاومت انقلابی گرامی باد.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/30f4c768-a1f5-46d6-9a86-1a30bbc2a875"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات