728 x 90

با یاد مجاهد شهید سعید صالحیان

مجاهد شهید سعید صالحیان
مجاهد شهید سعید صالحیان

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه: سال۵۶ به مدت ۴ماه

نحوه شهادت: تیرباران

سعید صالحیان در اردبیل به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در همان شهر گذراند. وی که در همان دوران دبیرستان با مسایل سیاسی آشنا شده بود، دریافت که نظام دیکتاتوری وابسته شاه خائن مسبب همه مشکلات مردم است. بنابراین در همان دوران دبیرستان وارد فعالیت‌های ضددیکتاتوری حاکم می‌شود. او تعدادی اعلامیه ضدسلطنتی در حیاط مدرسه پخش می‌شود که دست‌اندرکاران دبیرستان همه را به کلاسها هدایت می‌کنند و اقدام به جمع‌آوری اطلاعیه می‌کنند.

مأموران ساواک همان شب به خانه سعید هجوم می‌برند و وی را در رابطه با این اعلامیه‌ها دستگیر می‌کنند و با خود می‌برند. وی به مدت ۴ماه در زندان ساواک بود در حالی‌که کسی از وی خبری نداشت، تا این‌که بعد از فشارهای زیادی که در ساواک به وی می‌آوردند از آنجا که مدرک جدی نداشتند وی را آزاد می‌کنند.

سعید در سال۵۶ وارد دانشگاه تبریز در رشته مهندسی الکترونیک می‌شود. وی با شروع تظاهرات و قیام ضدسلطنتی در اواخر سال۱۳۵۶ فعالانه وارد صحنه شده و در شکل‌گیری و سازماندهی تظاهرات در اردبیل نقش فعالی داشته است.

سعید بعد از پیروزی انقلاب ضدسلطنتی ابتدا در تشکیلات تبریز و سپس تهران به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد تا آن که در اواسط تابستان ۱۳۵۹ مجددا به اردبیل منتقل شده و به‌عنوان یکی از مسئولان بخش شهرستان، در انجمن مسلمانان اردبیل انجام وظیفه می‌کند.

سعید بعد از سی خرداد و شروع مبارزه انقلابی مسلحانه به زندگی مخفی روی می‌آورد. وی در اواخر مهرماه ۱۳۶۰ به‌دلیل شناخته‌شدگی در شهر اردبیل به تهران منتقل می‌شود. در حالی‌که قرار بود سعید قهرمان از تهران به تشکیلات اصفهان منتقل شود در زمستان سال۱۳۶۰ توسط یک پاسدار مزدور در تهران شناسایی شده و دستگیر می‌شود. دژخیمان خمینی سعید را حدود یک هفته بعد، پس از شکنجه‌های اولیه به همراه سه پاسدار جانی به طرف اردبیل حرکت می‌دهند. اما سعید جسور در جاده آستارا به اردبیل در گردنه حیران از یک فرصت استفاده کرده و فرمان ماشین را در کنترل خود گرفته و ماشین را به همراه پاسداران به ته دره سوق می‌دهد. در این حادثه که پاسداران به‌شدت زخمی شده بودند، پیکر زخمی شده سعید را به رگبار می‌بندند و سپس پیکر نیمه جان او را به اردبیل منتقل می‌کنند.

دژخیمان رژیم بلافاصله بعد از رسیدن به شهر، سعید قهرمان را در محل زندان اردبیل که در ورودی شهر است تیرباران کرده و به‌شهادت می‌رسانند.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ce9bb23a-f53a-4376-b613-38f3cdf7ebb4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات