728 x 90

با یاد مجاهد شهید مهدی (آقامهدی) صانع زاده

مجاهد شهید مهدی (آقامهدی) صانع زاده
مجاهد شهید مهدی (آقامهدی) صانع زاده

محل تولد: کرمانشاه
شغل: مهندس - عضو شورای کارخانجات ارج و زامیاد
سن: 40
تحصیلات: مهندس ماشین آلات از دانشگاه علم وصنعت
محل شهادت: کرج
تاریخ شهادت: 12-7-1362
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مهدی صانع زاده در سال ۱۳۲۹ در شهر کرمانشاه متولد شد. پس از دوران ابتدایی، دوران دبیرستان را در هنرستان صنعتی کرمانشاه به پایان برد و در سال ۱۳۴۷ در دانشگاه علم و صنعت در رشته طراحی ماشین‌آلات صنعتی پذیرفته شد. مهدی به‌طور همزمان با تحصیل در کارخانجات مختلف تهران مشغول به کار شد تا بتواند هم هزینه تحصیلش را فراهم کند و هم کمک‌کار هزینه‌های خانواده‌اش باشد. در همین دوران بود که از نزدیک با استثمار کارگران در کارخانه‌ها از نزدیک آشنا شد.
مهدی بعد از سال ۵۰ از طریق دانشجویان مبارز و هوادار با سازمان و آرمانهای آن آشنا شد و به‌طور فعال وارد فعالیت‌های دانشجویی علیه شاه خائن شد و به همراه سایر دانشجویان هوادار در تکثیر و توزیع اطلاعیه‌های سازمان و دفاعیات بنیانگذاران و مرکزیت سازمان در بیدادگاههای شاه خائن، ایفای مسئولیت می‌کرد و تلاش وی در این مسیر چشمگیر بود.
به‌دنبال همین فعالیت‌ها بود که در زمستان سال ۵۳ توسط ساواک شاه دستگیر و روانه شکنجه‌گاه شد. مهدی به‌رغم شکنجه‌های طاقت‌فرسا و ضربات زیاد کابل به پاها بر سر مواضعش استوار ایستاد و این مرحله را با سرفرازی گذراند.
قرار گرفتن در زندان در کنار مجاهدین و فرا گیری آموزشهای آنها وی را بیش‌از‌پیش شیفته مجاهدین و آرمانهای آزادیخواهانه آنها کرد.
صمیمیت، فروتنی همراه با خلوص نیت از ویژگیهای انقلابی بود که مهدی با آنها در میان همرزمانش شناخته می‌شد.
وی پس از سه سال در اواخر سال ۵۶ از زندان آزاد شد.
پس از آزادی در روشنگری مواضع سازمان به‌خصوص در برابر بروز جریان راست ارتجاعی بعد از ضربه اپورتونیستهای چپ‌نما به سازمان، تلاش خستگی‌ناپذیر داشت و در این زمینه به تکثیر مواضع سازمان و توزیع آنها همتی وافر به خرج داد.
مهدی با اوجگیری قیام مردم مانند سایر هواداران مجاهدین در سازماندهی و راه‌اندازی تظاهراتها نقش زیادی ایفا کرد.
پس از پیروزی انقلاب در بخش کارگری سازمان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در کارخانه ارج مشغول به کار می‌شود. مهدی در آنجا در سازماندهی تشکل کارگران و راه‌اندازی شورای کارگری اهتمام بالایی بخرج داد. پس از یک‌سال در سال ۵۸ به شرکت زامیاد منتقل می‌شود و به‌عنوان عضو هیأت مدیره به فعالیت‌های انقلابی و مجاهدی خودش در رابطه با تشکلهای کارگران و حق و حقوق آنها ادامه می‌دهد.
رفتار مهدی در کارخانه با کارگران و تلاش وی برای احقاق حقوق آنها، باعث محبوبیت وی در میان کارگران شده بود و بسیاری از کارگران را جذب سازمان کرد.
حساسیت رژیم روی وی باعث شده بود که مهدی در سال ۶۰ کمتر در کارخانه حاضر شود و از دور مسایل کارگران را دنبال کند و عملاً به زندگی نیمه مخفی روی آورد. تا این‌که وی روز ۲۵ خرداد سال ۶۰ برای انجام کاری به خانه خود مراجعه می‌کند که از آنجا که خانه تحت‌نظر بوده، بلافاصله توسط مزدوران خمینی محاصره می‌شود. مهدی قهرمان اقدام به فرار از پشت‌بام می‌کند که پایش مورد اصابت گلوله مزدوران قرار می‌گیرد و توسط آنها دستگیر می‌شود و به زندان دادستانی کرج منتقل می‌گردد.
دژخیمان مهدی قهرمان را به زیرشکنجه می‌برند و به‌خصوص بعد از سی خرداد و شروع مبارزه مسلحانه انقلابی این شکنجه‌ها تشدید می‌شود. به‌نوشته یکی از زندانیان همبندش «مهدی زیر شکنجه مقاومت زیادی از خود نشان داد و بسیار مقاوم و صبور بود».
تا آن که نهایتاً در مرداد ۱۳۶۰ مهدی قهرمان توسط پاسداران شب و سیاهی به جوخه تیرباران سپرده شده و به‌شهادت می‌رسد.
خانواده وی در کرمانشاه توانستند پیکر پاک وی را تحویل بگیرند. شرکت گسترده مردم در تشییع وی در کرمانشاه رژیم را به وحشت انداخت آن‌چنان که مجبور شد با حمله به مراسم تشییع، از ادامه آن جلوگیری کند.

 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/92a74b08-3b7f-4779-9126-143acc358ed7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات