728 x 90

با یاد مجاهد شهید سید حسن سنجری

مجاهد شهید سید حسن سنجری
مجاهد شهید سید حسن سنجری

محل تولد: مرند
شغل: مهندس
سن: 25
تحصیلات: -
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 7-7-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


حسن سنجری در شهر مرند در یک خانواده کم‌درآمد متولد شد. وی از کودکی با رنج فقر و محرومیت آشنا شد.
دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه تا سیکل را در تهران گذراند و با آگاهی‌های سیاسی که طی دوران دبیرستان و محیط کارگری پیدا کرد به عامل فقر و محرومیت مردم و فاصله طبقاتی عمیق در جامعه که همانا دیکتاتوری وابسته شاه بود پی برد و کینه عمیقی نسبت به غارتگران حاکم پیدا کرد ضمن این‌که سیاسی بودن سایر برادرانش در ارتقا آگاهی وی مؤثر بود.
بعد از سال ۵۰ و علنی شدن سازمان مجاهدین و نبرد مسلحانه آنها با نظام شاه، حسن گمشده خود را در آرمان و مشی این سازمان پیدا کرد.
پس از دستگیری برادر بزرگترش مجاهد شهید ابراهیم سنجری به دست ساواک شاه خائن و شهادت مجاهدان قهرمان در زندانهای شاه، عزم وی برای ادامه نبرد با نظام فساد و وابسته حاکم دوچندان شد. وی با تلاش فراوان اعلامیه‌ها و دفاعیات مجاهدین در بیدادگاههای شاه را تکثیر و بین دوستان و آشناهای خود توزیع می‌کرد.
حسن به‌دنبال فعالیت‌هایی که داشت در سال ۵۴ توسط ساواک در تهران دستگیر و به شکنجه‌گاه برده شد. وی دو ماه تمام زیر بازجویی و شکنجه بود، شکنجه وی با کابل به حدی بود که آثار آن تا زمان شهادتش بر پاهایش دیده می‌شد. پس از عبور سرفرازانه از این دوران سخت در بیدادگاههای شاه خائن به ۱۰سال زندان محکوم شد.
دوران سه ساله زندان وی و فراگیری آموزشهای سازمان محبوبش از این مجاهد قهرمان یک کادر آبدیده و همه‌جانبه ساخت. تا آن که در سال ۵۷ به همت خلق قهرمان ایران مانند سایر مجاهدان راه آزادی از زندان آزاد شد. پس از آزادی به صفوف مردم در قیامشان برای رهایی از دیکتاتوری سلطنتی پیوست. و پس از پیروزی انقلاب در انجمن جوانان مسلمان شرق تهران از بخش محلات سازمان به مسئولیتهایش را ادامه داد و در فعالیت‌های تبلیغی و افشاگرانه علیه مرتجعین ضد آزادی حاکم پر تلاش ایفای مسئولیت کرد.
پشتکار، بردباری در پیش بردن کارها و دقت و تیزبینی و قاطعیت در انجام مسئولیتها از ویژگیهای انقلابی بود که حسن با آنها بین همرزمان و آشنایانش شناخته می‌شد.
پس از سی خرداد ۶۰ و شروع مبارزه مسلحانه انقلابی وی در واحدهای عملیاتی سازمان در تهران سازماندهی شد. شجاعت و جسارت حسن در درگیری با مزدوران خمینی باعث شده بود که چند بار از صحنه‌های درگیری مختلفی که با آنها داشت، موفق به خارج شدن از صحنه بشود.
سرانجام در حماسه ۵مهر در درگیری که با پاسداران خمینی در نظام‌آباد تهران داشت بعد از به هلاکت رساندن تعدادی از آنها حین پناه گرفتن در یک کوچه توسط نارنجکی که مزدوران پرتاب می‌کنند زخمی و دستگیر می‌شود. دو روز بعد یعنی در تاریخ ۷مهر ۱۳۶۰به دستور خمینی دجال به جوخه تیرباران سپرده شده و اعدام می‌شود. دو برادر حسن، به نام‌های ابراهیم و حسین سنجری از شهدای قهرمان مجاهد خلق می‌باشند.

 

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/51e76249-b2f4-4dc5-bedc-eea41f848585"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات