728 x 90

با یاد مجاهد شهید سید ابراهیم سنجری

مجاهد شهید سید ابراهیم سنجری
مجاهد شهید سید ابراهیم سنجری

محل تولد: مرند
شغل: کارمند بانک
سن: 36
تحصیلات: لیسانس اقتصاد
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 2-11-1360
محل زندان: قصر

زندگینامه شهید


 زندانی زمان شاه:  سه و نیم سال / از ۵۳ تا ۵۷

نحوه شهادت: حمله به پایگاه و درگیری

سید ابراهیم سنجری در سال۱۳۴۲ در شهر مرند متولد شد. او پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه در رشته اقتصاد دانشگاه تهران پذیرفته شد و تحصیلات خود را در دهه۴۰ با مدرک لیسانس در این رشته به پایان برد.

ابراهیم در دوره دبیرستان با مسایل و جریانهای سیاسی بعد از کودتای ننگین استعماری – ارتجاعی ۲۸مرداد سال۱۳۳۲ علیه مصدق فقید آشنا شد و نسبت به این‌که حاکمیت فاسد و وابسته شاه خائن، علیه آزادی و منافع ملی مردم ایران است آگاهی یافت. سرکوب تظاهرات مردم توسط شاه در ۱۵خرداد ۴۲ که مصادف بود با سال آخر دبیرستان وی، انگیزه‌های وی برای مبارزه با نظام دیکتاتوری حاکم را بالا برد.

وی که کارمند رسمی بانک ملی و بانک مرکزی بود، در جستجوی راهی بود که بتواند در مبارزه با دیکتاتوری حاکم شرکت داشته باشد.

تا آن که در سال۵۰ بعد از دستگیریهای گسترده بنیانگذاران و اعضای مرکزیت سازمان مجاهدین و انتشار دفاعیات شجاعانه آنها در بیدادگاههای شاه خائن، ابراهیم آنچه را که جستجو می‌کرد یافت و در هواداری از سازمان مجاهدین و خط مشی و آرمان آن به فعالیت پرداخت.

در سال۵۳ به‌دلیل همین فعالیت‌های سیاسی در رابطه با سازمان مجاهدین خلق به زندان شاه افتاد و به مدت ۶ماه در کمیته مشترک تحت شکنجه قرار داشت. پس از گذراندن سرفرازانه این مرحله به زندان قصر منتقل شد.

ابراهیم در زندان از نزدیک با سازمان آشنا و آموزش‌های سازمانی را به‌خوبی فراگرفت و به‌دنبال این آموزشها در برابر جریان انحرافی اپورتونیستهای چپ‌نما و جریان راست ارتجاعی وابسته به خمینی مواضع قاطعی داشت.

ابراهیم در سال۵۷ همزمان با قیام مردم ایران علیه نظام ضدمردمی سلطنت همراه با سایر مجاهدان از زندان آزاد شد و در ارتباط با سازمان فعالیت‌هایش را ادامه داد. از جمله شرکت فعال در قیام مردم برای سرنگونی نظام شاهنشاهی.

پس از انقلاب نیز در بخش کارمندی سازمان در تهران به فعالیت‌هایش ادامه داد و فعالانه مسئولیتهایش را به پیش برد.

ابراهیم پس از سی خرداد ۱۳۶۰ و آغاز مبارزه مسلحانه انقلابی به زندگی مخفی روی آورد تا آن که

در تاریخ دوم بهمن سال۶۰ خانه‌ٔ وی در منطقه سید خندان تهران، مورد شناسایی و حمله و هجوم پاسداران قرار گرفت، و وی در یک درگیری نابرابر بعد از مقاومتی جانانه به‌شهادت رسید.

مجاهدین شهید حسن و حسین سنجری دو برادر قهرمان ابراهیم بودند که در سال۶۰ توسط پاسداران پلید خمینی به‌شهادت رسیدند.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

 

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c220a945-0749-4695-9927-a10c69df238d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات