728 x 90

با یاد مجاهد شهید جلیل سوادی نژاد

مجاهد شهید جلیل سوادی نژاد
مجاهد شهید جلیل سوادی نژاد

محل تولد: آبادان
شغل: دانشجو
سن: 30
تحصیلات: دانشجوی صنعتی شریف
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 1-1-1362
محل زندان: -

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه : ۱۳۵۳ / ۴سال

نحوه شهادت  : درگیری بدلیل حمله پاسداران به محل استقرارش

جلیل سوادی‌نژاد در سال۱۳۳۲ در شهر آبادان بدنیا آمد. بعد از طی دوره‌های دبستان و دبیرستان در زادگاهش آبادان برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه صنعتی شریف در تهران شد.

اوجگیری مبارزه مسلحانه علیه شاه خائن و دفاعیات قهرمانانه مجاهدین در بیدادگاههای شاهنشاهی توجه جلیل را به خود جلب کرد و باعث شد که وی در دوران دانشجویی، فعالیت‌های مبارزاتی خود را با همکاری با گروه کوچکی از دانشجویان هوادار سازمان از جمله مجاهد شهید محمود پهلوان دنبال کند. این گروه از جمله گروههایی بود که تحت تأثیر فعالیت‌های سازمان، با اعتقاد به ایدئولوژی و خط و مشی سازمان و در جهت پیوستن به سازمانهای پیشتاز تشکیل شده بود.

جلیل و دیگر یارانش علاوه برتکثیر، پخش اعلامیه‌ها، جزوات و کتابهای سازمان و تلاش در جهت اشاعه فرهنگ انقلابی مجاهدین، درصدد انجام فعالیت‌های انقلابی دیگری نیز برآمدند. به‌دلیل همین فعالیت‌ها در سال۵۳توسط ساواک شاه خائن دستگیر شدند.

دوران بازجویی جلیل همراه بود با شکنجه‌های مختلف از جمله ضربات بسیار با کابل، قپانی، بیخوابی، محدودیت دادنهای غذایی و بهداشتی (حمام و سرویس بهداشتی) و آویزان کردنهای مستمر که جلیل از این دوره سربلند بیرون آمد در حالی‌که تا پایان عمر از آثار شکنجه‌های ساواک آریامهری رنج می‌برد.

جلیل پس از پایان دوران بازجویی در بیدادگاه نظامی شاه خائن به ۱۵سال زندان محکوم شد، و طی دوران ۴سال اسارت توانست در ارتباط نزدیک با تشکیلات مجاهدین از آموزشهای سازمانی بهره گیرد و به یک مسئول همه‌جانبه تبدیل شود.

او بلافاصله پس از آزادی از زندان به آبادان رفت، و در روزهای قیام در جریان تسخیر ساواک و دیگر مراکز مهم و استراتژیک رژیم شاه خائن فعالانه شرکت داشت.

پس از پیروزی قیام او و دیگر یارانش در اواسط فروردین ۵۸، جنبش ملی مجاهدین در شهر آبادان را پایه‌ریزی کردند، و جلیل مسئولیتهایی در قسمت روابط و تبلیغات به عهده گرفت. چندی بعد به تهران منتقل شد و در قسمت چاپ و توزیع نشریه مجاهد شروع به کارکرد.

همزمان با اولین دور انتخابات مجلس شورا در اسفند ۵۸ که هنوز به‌طور کامل خمینی دیکتاتوریش را بر کشور حاکم نکرده بود، و امکان فعالیت سیاسی برای نیروهای انقلابی وجود داشت، جلیل به‌عنوان یکی از کاندیداهای سازمان از شهر آبادان معرفی شد، و در جریان رأی‌گیری نیز با وجود تقلبات فراوان عناصر ارتجاعی آراء زیادی به‌دست آورد.

در تیرماه سال۵۹ مجدداً به خوزستان بازگشت و در اهواز مشغول فعالیت شد و تا پایان آذر همان سال در اهواز به مسئولیتهایش ادامه داد.

در اوایل زمستان ۵۹ جلیل به تهران بازگشت و مجدداً در قسمت چاپ و توزیع نشریه مشغول کار شد. شادابی، چابکی، روحیه قوی در برخورد با مشکلات از جمله ویژگیهای برجسته جلیل بود که در تمامی مراحل فعالیت‌ها و مبارزات انقلابیش بارز و برجسته بود.

او چند ماه قبل از شهادتش در تهاجم وحشیانه پاسداران به یکی از پایگاههای مقاومت مجاهدین، پس از جنگ و گریز با پاسداران خمینی، توانست به سلامت از منطقه خارج شود.

به‌دنبال این جریان مدتی ارتباط او با همرزمانش قطع شد اما با تلاش و کوشش بی‌وقفه، موفق به برقراری ارتباط مجدد با سازمان شد، و به نبرد و مبارزه خود در کنار یاران مجاهدش ادامه داد.

در روز اول فروردین سال۶۲ پایگاه محل استقرار جلیل و تنی چند از همرزمانش به محاصره پاسداران خمینی درآمد، در نبرد حماسی که مجاهدین در این پایگاه خلق کردند، مجاهد شهید جلیل سوادی‌نژاد رشادت و جسارت بالایی از خود نشان داد و سرانجام پس از سال‌ها فعالیت انقلابی قهرمانانه بشهادت رسید.

یادش گرامی و راه سرخش پر رهرو باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b53a6cd6-755a-4cec-84d9-d870c5b72725"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات