728 x 90

با یاد مجاهد شهید محمد صدیقی

مجاهد شهید محمد صدیقی
مجاهد شهید محمد صدیقی

محل تولد: تهران
شغل: دانشجو
سن: 27
تحصیلات: دانشجو
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 28-7-1360
محل زندان: کمیته زندان قصر و زندان اوین در تهران

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه: ۱۳۵۳ / کمیته زندان قصر و زندان اوین در تهران / ۴ سال

نحوه شهادت: زیر شکنجه بشهادت رسید

مجاهد شهید محمد صدیقی در سال۱۳۳۳ در تهران متولد شد، تحصیلاتش را در تهران به پایان برد و وارد دانشگاه شد.

محمد و چند تن از همفکرانش تحت تأثیر جنبش انقلابی مسلحانه بعد از سال۵۰، به‌خصوص دفاعیات مجاهدین در بیدادگاه شاه خائن و شهادت بنیانگذاران و اعضای مرکزیت سازمان وارد فعالیت علیه دیکتاتوری شاه شدند و مشخصاً با استفاده از امکانات محدود خود، فعالیت سیاسی‌شان را در زمینه تبلیغ آرمانها و اهداف و خط و مشی مجاهدین آغاز کردند و اعلامیه‌ها و جزوات سازمان را تکثیر کرده و در نقاط مختلف، توزیع می‌نمودند.

به‌دنبال همین فعالیت‌ها بود که محمد در زمستان۵۳ دستگیر و نزدیک یک‌سال در زندان کمیته تحت شکنجه و بازجویی دژخیمان ساواک قرار داشت.

محمد از شکنجه دیگران که بر اثر شکنجه با کابل و سایر شکنجه‌ها، خون ادرار می‌کردند یا بر اثر ضربه به سر مشکل بینایی پیدا کرده بودند می‌گفت ولی هیچگاه از آنچه بر سر خودش آورده بودند لب باز نکرد.

محمد صدیقی قهرمان از این دوران که خودش آنرا ابتلا و آزمایشی خطیر می‌نامید سرفراز بیرون آمد و می‌گفت: «مدیون مجاهدین هستم که زمینه‌ای برایم فراهم کردند که منهم بخشی از سهم کوچکم را در مبارزه بپردازم».

محمد سپس در بیدادگاه نظامی شاه به ۱۵سال زندان محکوم و به زندان قصر منتقل گردید.

وی طی دوران زندان در ارتباط با تشکیلات مجاهدین قرار داشت و از آموزشهای سازمان، به‌ویژه در رابطه با ضربه اپورتونیست‌های چپ‌نما و جریان راست ارتجاعی بهره برد. در سال۵۷ همزمان با گشوده شدن درهای زندانها به‌دست توانای مردم، محمد نیز از زندان آزاد گردید.

در دوران انقلاب نقش فعالی در تسخیر مراکز رژیم داشت و پس از انقلاب فعالانه با مسئولیتهای محوله برخورد می‌کرد.

محمد صدیقی از اعضای فعال بخش تبلیغات و انتشارات سازمان مجاهدین خلق بود که بـا کار و تلاش شبـانه‌روزی خود در دوران فاز سیـاسی به گسترش و ترویج فرهنگ انقلابی سازمان می‌پرداخت، اما علی‌رغم تلاش مستمر و سنگین، نشانی از خستگی و کسالت در چهره مصمم و پرشور او مشاهده نمی‌شد.

پس از ۳۰خرداد ۶۰ محمد دوبار توسط مزدوران خمینی دستگیر شد، اما هر بار توانست با هوشیاری از چنگ مزدوران بگریزد.

در یکی از روزهای آخر تابستان ۶۰، پاسداران جنایتکار به خانه مجاور محل سکونت محمد حمله کرده و آنجا را مورد بازرسی قرار دادند، و پس از آن تصمیم به بازرسی خانه‌های اطراف گرفتند.

محمد قبل از ورود پاسداران به محلی که در آن سکونت داشت اقدام به فرار کرد و موفق شد از منطقه محاصره شده خارج شود، اما کمی دورتر در برخورد با گشتی‌های دشمن، دستگیر و بلافاصله به زندان منتقل شد.

وی پس از انتقال به زندان شدیداً تحت شکنجه قرار گرفت، اما مقاومت و سازش‌نـاپذیری محمد در برابر مزدوران رذل خمینی آنها را بر آن داشت که بر شدت این اعمال وحشیـانه بیفزایند، به‌طوری‌که کلیه‌هایش از کار افتاد و بینـایی‌اش را نیز از دست داد. سرانجام در تاریخ ۲۸مهر۶۰ بـا شهادت قهرمانـانه‌اش در زیر شکنجه، جانش را فدای مردم و آرمان رهائیبخش مجاهدین کرد.

یکی از همرزمانش در زندان در خاطره‌ای از محمد قهرمان چند روز قبل از شهادتش نوشته است آخرین بار او را در ۲۰مهر سال۶۰ در شعبه۷ دادستانی زندان اوین دیدم که توسط دژخیم لاجوردی بازجویی می‌شد. سرتاپای او را توسط کابل سیاه و خونین کرده بودند. او را به بهداری اوین منتقل کردند و در آخرین لحظات زندگیش خودش را به مجاهد شهید همایون خیاط معرفی کرد.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

 

خاطرات


خاطره‌ای از محمد صدیقی: آخرین بار او را در ۲۰مهر سال۶۰ در شعبه۷ دادستانی زندان اوین دیدم که توسط دژخیم لاجوردی بازجویی می‌شد. سرتاپای او را توسط کابل سیاه و خونین کرده بودند. او را به بهداری اوین منتقل کردند و در آخرین لحظات زندگیش خودش را به مجاهد شهید همایون خیاط این‌چنین معرفی کرد: محمد در شهریور سال۱۳۳۳ در تهران متولد شد. از سال۱۳۵۱ با مجاهدین آشنا شد و نقش فعالی در حرکتهای اجتماعی و سیاسی داشت. او دفاعیات بنیانگذاران سازمان و جزوات آموزشی مجاهدین را توزیع می‌کرد. در آبان ماه سال۱۳۵۳ توسط ساواک شاه دستگیر و به ۱۰سال زندان محکوم شد. در آستانه انقلاب ضدسلطنتی از زندان آزاد شد و فعالیت‌هایش را در بخش انتشارات مجاهدین ادامه داد. وی در ۳۱شهریور سال۶۰ دستگیر شد و در ۲۸مهرماه سال۱۳۶۰ به رود خروشان شهدای آزادی ایران پیوست.

 

تصاویر یادگاری


 

مجاهد شهید محمد صدیقی

 

مجاهد شهید محمد صدیقی

مجاهد شهید محمد صدیقی

 

تصویر مزار شهید


 

 

مزار شهید محمد صدیقی

 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/70011c92-e3fd-4d00-a48f-bc33b9a24e30"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات