728 x 90

با یاد مجاهد شهید سید احمد سیدیان

سید‌احمد سیدیان
سید‌احمد سیدیان

محل تولد: تهران
شغل: درجه دار هوانیروز
سن: 24
تحصیلات: متوسطه
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 0-5-1367
محل زندان: -

 

زندگینامه شهید

احمد سیدیان

مجاهد شهید احمد سیدیان در سال۱۳۴۲ در تهران متولد شد، او از پرسنل نظامی مجاهد خلق و هواداران فعال مجاهدین در لشکر۲۳ نیروی ویژة هوابرد بود.

او در سال۶۳ به‌جرم فرار از خدمت نظامی محاکمه شد و علاوه بر چند‌ماه زندان به اخراج از ارتش محکوم شد.

پس از اخراج از ارتش بر دامنهٴ فعالیتهایش افزود و در ارتباط با سازمان قرار گرفت، هنگامی که او به همراه مجاهد شهید منصور راهی دست‌اندرکار آمادگی برای مجازات شماری از عوامل رژیم بودند، مورد تهاجم پاسداران قرار گرفتند و دستگیر شدند.

پیش از اعزام به آخرین مأموریتش به‌مجاهد شهید فریدون ورمزیاری که فرماندهی امور مربوط به مأموریت او را به‌عهده داشت، گفته بود: «اگر موفق شدم که به‌عهد خودم وفا کنم و در این راه شهید شدم، از قول من به‌مریم و مسعود سلام برسان و بگو که تا آخرین نفس در راه آنها استوار خواهم ماند»

احمد در سال۶۴ دستگیر و به‌اوین منتقل شد، بیشتر دوران زندان ۳ساله در اوین را در سلول انفرادی به‌سر برد.

سرانجام در سال۶۷ و در جریان قتل‌عام زندانیان سیاسی به جرم مجاهد سرموضع بودن در یک دادگاه مرگ خمینی به اعدام محکوم شد و در سالن مرگ به جوخه اعدام سپرده شد و به یاران شهیدش پیوست.

 

 

خاطرات


احمد را بارها به‌شدیدترین صورت شکنجه کردند، طوری که دستش در اثر شکنجه‌ها از ناحیه بازو شکسته و چشمهایش آسیب دید.

یک شاهد عینی صحنهٴ دادگاه و شکنجه‌های او نوشته است: «هنگامی که در دادگاه موارد اتهام او را خواندند، علاوه بر همکاری با مجاهدین که برایش اعدام در نظر گرفته بودند، به‌عنوان اتهام گفتند که همسر و فرزندت را از ایران فراری داده‌ای!

احمد در جلسهٔ دادگاه به‌آخوند حاکم شرع و پاسداران حمله کرده و شعارهای «مرگ بر خمینی، درود بر رجوی» داد.

در جلسهٔ دادگاه او را آن چنان وحشیانه کتک زدند‌که دنده‌اش شکست و به‌حال اغما افتاد، او را از دادگاه بردند و به‌شدت شکنجه کردند.

دندانها و فکش را شکستند وپیچ‌گوشتی کوچکی را در قفسهٔ سینه‌اش فرو کردند، شدت شکنجه‌ها به حدی بود که تا مدتها توان راه رفتن و بر سر‌پا ایستادن نداشت. دو‌ پاسدار زیر بغلش را می‌گرفتند و به ملاقات یا بازجویی می‌بردند».

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/90443731-f97c-493e-a714-3138d55afee2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات