728 x 90

یاد مجاهد شهید مهشید شیخ گرامی باد

مجاهد شهید مهشید شیخ
مجاهد شهید مهشید شیخ

محل تولد: کرمانشاه
شغل: دانش آموز ریاضی
سن: 27
تحصیلات: -
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 8-3-1363
محل زندان: اوين

زندگینامه شهید


مجاهد شهید مهشید شیخ در ۲۱آبان سال۱۳۳۶ درکرمانشاه به دنیا آمد، وی لیسانس ریاضی داشت و در ۱۹آذر سال۱۳۶۰ به همراه مسئولش طاهره نقدی دستگیر شد. از ویژگیهای بارز مهشید عشق و عاطفه سرشار و تواضع انقلابیش بود.

مهشید را در زندان هر روز به شکنجه‌گاه می‌بردند و عصر با پتو به داخل سلولش می‌انداختند، اما او روحیه مقاومی داشت و در حالی که تمامی بدنش در اثر شکنجه مجروح شده بود با پاسداران از موضع بالا برخورد می‌کرد.

یکی از همبندی‌ها و همرزمانش در زمینه روحیه قهرمانانه مهشید در زندان نقل می‌کند: «سال ۶۱ با او در بند ۲۴۶ بالا، حدود سه ماه از اواخر فروردین تا تیرماه همبندی بودم. او مراحل اولیه بازجویی را تمام کرده و منتظر دادگاه بود و هنوز مشخص نبود که اعدام می‌شود یا نه؟ هر وقت برای بازجویی صدایش می‌کردند با گردنی افراشته و محکم می‌رفت، و ناراحت می‌شد وقتی می‌دید بعضی از بچه‌ها ناراحت و نگران می‌شوند.

او می‌گفت ارتجاع در مقابل مجاهدین یعنی در مقابل بالاترین انسان‌ها، بالاترین سفاکی‌ها را نشان می‌دهد، و نمی‌تواند چهره واقعی و ارتجاعی خودش را پنهان کند.

لاجوردی جنایتکار در مورد این مجاهد قهرمان گفته بود: «در رابطه با پرونده‌اش چیزی که بخواهیم او ر اعدام کنیم، نداریم، ولی او یک منافق است و از مواضعش کوتاه نمی‌آید حتی زنده‌بودن و راه رفتنش در جمع خطرناک است».

یک روز بازجو به مهشید گفت مصاحبه کن تا اعدام نشوی، اما مهشید قاطعانه پاسخ رد داد و در برابر خیانت، مرگ سرخ را انتخاب کرد. در همان لحظه بازجو به پاسدار دیگری گفته بود: «خیلی سرسخت است اگه او یک قدم با من راه بیاید، من صد قدم با او خواهم رفت».

 

مقاومت مهشید قهرمان و پاسخ کوبنده او به دژخیمان در برابر خواست آنها برای تسلیم و ندامت، باعث شد او را زیر شکنجه‌های طاقت‌فرسا قرار بدهند، و به مدت یک سال در سلول انفرادی گوهردشت نگه دارند و طی این مدت به او ملاقات ندهند.

بعد از یک سال او را به قسمت آسایشگاه اوین منتقل کردند، اما او هیچوقت لب از لب باز نکرد، طوریکه تمامی نفرات پایین‌تر از او توانستند آزاد شوند و اطلاعاتشان هیچوقت لو نرفت.

مهشید قهرمان در شهریور ۱۳۶۱ به‌دست لاجوردی جلاد و همدستانش در زندان اوین تیرباران شد، او هنگام شهادت ۲۵سال داشت و پیکرش در بهشت زهرا قطعه ۹۸ ردیف ۲۷ شماره ۷۲ دفن شد.

یادش گرامی

 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5ed0105d-1556-4818-92f5-183969c81be8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات