728 x 90

با یاد مجاهد شهید خسرو شریفی راد

مجاهد شهید خسرو شریفی راد
مجاهد شهید خسرو شریفی راد

محل تولد: تهران
شغل: سرهنگ تکاور ارتش
سن: 46
تحصیلات: -
محل شهادت: شیراز
تاریخ شهادت: 2-6-1363
محل زندان: -

زندگینامه شهید


خسرو شریفی‌راد در سال ۱۳۱۷ در تهران متولد شد. وی پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه وارد دانشکده افسری ارتش شد. پس از اتمام دوره دانشکده افسری در نیروی زمینی، دوره‌های چتربازی، تکاوری و رنجر را گذراند و به تیپ هوابرد شیراز منتقل گردید. وی از همان شروع کار چه در واحدهای نیروی زمینی و چه قسمتهای دیگر ارتش، به‌دلیل فروتنی و ویژگیهای والای انسانی مورد علاقه شدید پرسنل به‌خصوص نیروهای تحت فرماندهی‌اش قرار داشت. کمک و رسیدگی وی به نیروهای تحت فرمانش چشمگیر بود و به همین خاطر بارها با فرماندهای بالاترش برخورد و درگیری داشت.
ایستادگی او در برابر زورگوئی‌ها و قلدریهای فرماندهان مزدور شاه خائن و خمینی جلاد، زبان‌زد تمامی دوستان و آشنایانش بود. همکارانش و حتی آنها که مدتی کوتاه با او به‌سر برده‌اند، خاطرات بسیاری از او در این رابطه بیاد دارند.
متقابلا فرماندهان مزدور و عناصر وابسته به رژیم‌های شاه و خمینی بغض و کینه عمیقی نسبت به او داشتند، و حتی یکبار هنگامی‌که پس از اتمام دوره‌های چتربازی و تکاوری، در تیپ هوابرد شیراز کار می‌کرد و به درجه سرگردی رسیده بود، به‌علت ایستادگی جسورانه‌اش در برابر زورگویی ۳ افسر پلیس و خلع‌سلاح آنها، وی را به درجه سروانی تنزل داده و درجه‌اش را گرفتند اما او کوتاه نیامد.
در سال۵۶، خسرو شریفی راد دوره فرماندهی وستاد را به پایان رساند و به شیراز بازگشت.
پس از پیروزی انقلاب ضدسلطنتی، او به فرماندهی تیپ ۵۵ هوابرد شیراز انتخاب شد، وی بتدریج با شناخت بهتر و عمیق‌تر نسبت به ماهیت رژیم خمینی به مخالفت با آن برخاست و در همان حال از طریق برخی همکاران خود، آشنایی بیشتری با سازمان مجاهدین و مواضع و اهداف انقلابی و توحیدی آن پیدا کرد.
پس از ۳۰خرداد۶۰ سیاست‌های سرکوبگرانه و جنگ‌افروزانه رژیم خمینی را محکوم می‌نمود و تا آنجا که در توان داشت می‌کوشید تا به‌طور عملی نیز پشتیبانی خود را از مقاومت عادلانه و مشروعی که در سراسر میهنمان به پیشتازی فرزندان مجاهدشان جریان داشت، ابراز کند، چنان‌چه فعالانه در جهت رساندن کمکهای تدارکاتی به نیروهای رزمنده مجاهد خلق تلاش می‌کرد.
پس از عقب‌نشینی نیروهای عراقی از خاک ایران و امکان برقراری آتش‌بس و صلح که سازمان مجاهدین و مقاومت ایران پرچمدار آن بودند، وی که از سیاست‌های جنگ‌طلبانه رژیم خمینی و تاکتیکهای فرستادن جوانان روی مین و کشتار هزاران هزار از آنان، با خبر بود در برابر فشارهای مزدوران رژیم برای اعزام افراد واحد تحت فرماندهی‌اش به جبهه‌ها ایستادگی می‌کرد. از جمله در سال ۶۲ در برابر دستور صیاد شیرازی معدوم- سرکرده نیروی زمینی ارتش خمینی- برای حمله در منطقه فکه، مقاومت و مخالفت کرد و اعلام کرد حاضر به کشته دادن نیروهای تحت فرماندهی‌ام در این حمله نیست.
سرهنگ خسرو شریفی راد به‌دلیل افشاگریهایی که علیه سیاست جنگ‌طلبی خمینی و مخالفت و ایستادگی‌هایی که در برابر سیاست‌های ضدمردمی رژیم آخوندی داشت، از سوی جاسوسان دایره به‌اصطلاح سیاسی ـ ایدئولوژیک ارتش خمینی، تحت تعقیب و مراقبت قرار گرفت تا آن که سرانجام در اوایل اسفند ماه ۶۲، به جرم همکاری و کمک به مجاهدین دستگیر و به زندان شیراز منتقل شد.
سرگرد مهندس ستاد؛ مجاهد خلق محمود بنی هاشمی از افسران انقلابی ارتش آزادیبخش ملی ایران در رابطه با این افسر قهرمان نوشته است: «در زمان شاه سرهنگ خسرو شریفی راد از مربیان کمیته تکاوری مرکزپیاده شیراز بود. یکباربه تهران آمده بود با چند پلیس درگیری داشت و آنها را خلع‌سلاح کرده بود. بهمین دلیل رژیم شاه او را مجازات کرده و درجه‌اش را گرفته بود.
در زمان خمینی، ابتدا با ارتش همکاری داشت ولی پس از گذشت مدت کوتاهی به ماهیت رژیم پی برد و با همکارانش که هوادار سازمان مجاهدین بودند، کم کم با آرمان سازمان مجاهدین آشنا شد و با سازمان ارتباط بر قرار کرد. اما من که به‌دلیل ارتباطم با سازمان دستگیر و زندانی بودم دیگر از سرهنگ خسرو خبری نداشتم. وقتی از زندان آزاد شدم یکی از دوستان ارتشی‌ام را دیدم چون او از دوستان صمیمی و همکار خسرو شریفی راد بود، از او سراغ خسرو را گرفتم. در پاسخ گفت او را به‌دلیل تحویل سلاح و مهمات به مجاهدین دستگیر و اعدام کردند. لحظه سختی برایم بود چرا که او از افسران زبده و مربیان تکاور نیروی زمینی و هم‌چنین طراح و افسری کارآمد و با تجربه بود ولی رژیم به‌دلیل همکاری با مجاهدین اعدامش کرد».
سرانجام دژخیمان خمینی این افسر مجاهد و آزاده ارتش را پس از ۷ماه شکنجه جسمی و روحی در ۳شهریور ۱۳۶۳ به جوخه تیرباران سپرده و به‌شهادت رساندند.


یاد پرسنل آزاده‌ٔ ارتش، مجاهد شهید سرهنگ خسرو شریفی راد گرامی باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ef06773c-36ae-4240-a9ff-2f90c1138f74"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات