728 x 90

با یاد مجاهد شهید امیر علی (امیر) سیاوش

مجاهد شهید امیر علی (امیر) سیاوش
مجاهد شهید امیر علی (امیر) سیاوش

محل تولد: رشت
شغل: دانشجوی مهندسی
سن: 26
تحصیلات: -
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 11-2-1361
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مجاهد شهید امیر علی (امیر) سیاوش در سال۱۳۳۶ در رشت متولد شد و پس از طی دوران دبیرستان وارد دانشگاه شد. امیر در جریان انقلاب ضدسلطنتی وارد مبارزه سیاسی شد و همزمان با فعالیت علیه دیکتاتوری سلطنتی با سازمان مجاهدین خلق ایران آشنا شد.

وی پس از انقلاب در انجمن دانشجویان مسلمان هوادار سازمان مجاهدین فعالیت حرفه‌یی را شروع کرد.

پس از ۳۰خرداد سال۶۰ مخفی شد و فعالیت‌های انقلابی خود در ارتباط با سازمان را ادامه ادامه داد، اما در جریان یک مأموریت سازمانی شناسایی و دستگیر شد.

امیر پس از تحمل شکنجه‌های فراوان سرانجام جمعه شب ۲۱اسفند سال۶۰ به همراه ۷۴مجاهد دیگر به دست جلادان رژیم خمینی خون‌آشام در محوطه زندان اوین تیرباران شد.

مجاهد شهید امیر علی سیاوش مدتی قبل از تیربارانش به خارج از زندان اطلاع داد که دژخیمان زندان به ۷۵نفر از زندانیان مجاهد و از جمله او اخطار کرده‌اند، اگر تا یک هفته دیگر اظهار ندامت نکنند آنها را اعدام خواهند کرد. اما چون هیچیک از این مجاهدین حاضر به ندامت و از جمله مصاحبه تلویزیونی نشدند، آنها را در جمعه شب ۲۱اسفند سال۶۰ تیرباران کردند.

اعدام این مجاهدین در این تاریخ توسط زندانیان زندان اوین و از سوی برخی دیگر از منابع نقل شده است. یکی از این منابع نقل کرده است جمعه شب ۲۱اسفند صدای تیراندازی زیادی و ۷۵تیر خلاص شنیده شد.

سه روز بعد از این تاریخ و در روز دوشنبه دژخیمان خمینی در زندان به پدر شهید امیر سیاوش تلفن کرده و با لحن بسیار بدی که باعث شوکه شدن پدر او گشته، آدرس محل دفن امیر را به او دادند.

یکی از همبندان امیر نقل کرد قبل از اعدام امیر که دژخیمان یک هفته وقت به او داده بودند تا ابراز ندامت کنند، روزانه به مدت ۱۵ساعت از سقف آویزان کرده‌اند.

درود بر این مجاهد استوار و راهش پررهروباد.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bfdd115b-292a-4755-9474-c54c7ae79179"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات