728 x 90

با یاد مجاهد شهید مهریار سلیمان نژاد

مجاهد شهید مهریار سلیمان نژاد
مجاهد شهید مهریار سلیمان نژاد

محل تولد: ايلام
شغل: دیپلم
سن: 19
تحصیلات: -
محل شهادت: ایلام
تاریخ شهادت: 29-6-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مجاهد شهید مهریار سلیمان‌نژاد در ۱۵شهریور ۱۳۴۱ در ایلام به دنیا آمد، وی در جریان انقلاب ضدسلطنتی با سازمان مجاهدین خلق ایران آشنا شد و پس از ارتباط با سازمان در فعالیت‌های مختلف برای افشای چهرهٔ واقعی خمینی، سر از پا نمی‌شناخت. یاران مهریار او را «عاشق» می‌نامیدند، عاشقِ مبارزه برای آزادی خلق و میهن و عاشقِ مردم تهیدست و دردمند و محروم.

مهریار بعد از گرفتن دیپلم از رفتن به سربازی خودداری کرد، و گفت نمی‌خواهم در سرکوب و کشتار مردم کردستان شریک جرم خمینی و رژیمش باشد.

او در جریان فعالیت در انجمن هواداران وابسته به مجاهدین یک میلیشیای پرشور و نمونه بود و برای همرزمانش هم الگو بود. او نقش جدی در فروش و چاپ نشریهٔ مجاهد در شهر کرمانشاه و ایلام داشت و در پوشش مغازه‌ای که داشت، این کار را انجام می‌داد و هر ریسک و خطری را هم به جان می‌خرید.

مهریار همرزم و دوستان زیادی را از دست داده بود و به‌قول خودش دیگر خواب و خوراک نداشت و برای ادامه راه همرزمان شهیدش سراز پا نمی‌شناخت.

 

او در ساعت ۱۰شب۸ شهریور سال۶۰ در یکی از خیابانهای ایلام در حال تردد بود که یکی از عوامل رژیم به او شک کرد و فرمان ایست داد، اما مهریار توجهی نکرد و به راهش ادامه داد.

مزدور به او شلیک کرد و زانوی چپش به‌شدت مجروح شد، مهریار داخل جوی آب می‌افتد و سینه خیز خودش را از محل دور می‌کند.

بعد از ۴ساعت سرانجام مزدوران بالای سر او رسیدند و در حالی‌که خون زیادی از او رفته بود و در حالت اغما بود دستگیر شد.

به‌خاطر وضعیت وخیمش و برای این‌که بتوانند از او بازجویی کنند او را به بیمارستان بردند، مزدوران رژیم برای ادامه بازجویی مانع از ورود دکترها برای معالجه مهریار شده و به همین دلیل پای مهریار به‌دلیل از دست دادن خون بسیار سیاه شد و بعد از ۴روز تحمل دردهای طاقت‌فرسا پایش را قطع کردند.

با ین حال بازجویی از او هم‌چنان در بیمارستان ادامه داشت و مزدوران با دادن وعده و وعید اصرار به همکاری او و دادن اطلاعاتش در مورد دوستان و همرزمانش بودند، اما مهریار صبور و استوار بر روی تخت بیمارستان اسرار یارانش را در سینه حفظ کرد.

یکی از شبهای بازجویی مهریار که به سختی حرف می‌زد لب باز کرد تا سخنی بگوید، پاسدارا ن فکر کردند می‌خواهد اطلاعات بدهد اما مهریار با صلابت همیشگی گفت: «مرگ هزار بار برای من بهتر است».

سرانجام مهریار دلیر پس از تحمل شکنجه‌های بسیار در روز ۲۹شهریور سال۱۳۶۰ به‌شهادت رسید و هرگز سینه راز دارش را در برابر دژخیمان خمینی و شکنجه‌های وحشیانه آنها نگشود و به کهکشان شهدای مجاهد خلق پیوست.

 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/49fe143c-d465-4639-85a9-4164af8f1781"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات