728 x 90

با یاد مجاهد شهید زهرا طباطبایی وایقانی (قاسمی)

مجاهد شهید زهرا طباطبایی وایقانی
مجاهد شهید زهرا طباطبایی وایقانی

محل تولد: تهران
شغل: معلم
سن: 24
تحصیلات: فوق دیپلم
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 19-2-1361
محل زندان: -

زندگینامه شهید


زهرا طباطبایی در سال۱۳۳۶ در یک خانواده محروم و زحمتکش در جنوب تهران چشم به جهان گشود. وی از ابتدا به‌دلیل این‌که پدرش کارگر ساده بود، با درد و رنج مردم محروم از نزدیک آشنا شد و همین امر و آشنایی باعث شد که خود نیز برای مردم زحمتکش و محروم، یاری دلسوز و در قبال دردهای جامعه باشد.

دوران دبستان و دبیرستان خود را در یکی از مدارس متوسطه تهران گذراند. آغاز زندگی مبارزاتی زهرا به دوران دبیرستان و سال‌های ۵۱ و۵۲ برمی‌گردد. در این سالها او با مطالعه کتب مترقی اجتماعی و مذهبی به تدریج با مواضع انقلابی سازمان مجاهدین آشنا گردید و گمشده خود را پیدا کرد و علاقمند شد و به‌دنبال اعلامیه و یا جزواتی از سازمان بود. به‌محض این‌که جزوه‌ای به‌دست می‌آورد سریع تکثیر و توزیع می‌کرد. این فعالیت‌های او آن‌قدر زیاد شده بود که در دبیرستان به‌عنوان چهره‌ای مبارز و مخالف رژیم شاه شناخته شده بود و یک بار نیز در سال پنجم دبیرستان توسط ساواک دستگیر شد و توانست با محمل مناسب ساواکیها را فریب داده و آزاد شود.

زهرا با وجود باردار بودن و داشتن فرزند کوچک نقش بسیار فعال و قابل تحسینی در جریان قیام ضدسلطنتی۵۷ داشت. او تمام ساعات روزش را به توزیع اعلامیه‌ها و شرکت در راهپیمایی‌ها می‌گذراند.

زهرا از ابتدای قیام ضدسلطنتی شاه خائن در سال۱۳۵۷ که جنبش مجاهدین تأسیس گردید، در بخش محلات مشغول به کار شد. در فروردین سال۶۰ عضو سازمان شد و در فاز نظامی به نهاد دانش آموزی منتقل گردید.

مردمی بودن و رابطه صمیمی و عشق او به مردم و به‌ویژه مادران جنوب شهر از ویژگیهای او بود که باعث شد خیلی سریع رابطه بسیار نزدیکی با آنها برقرار سازد. به‌طوری‌که به جرأت می‌توان گفت در بسیاری از محلات جنوب شهر برای مردم، چهره‌ای آشنا و محبوب بود. بعد از مدتی زهرا مسئول انجمن مادران مسلمان در خزانه و منطقه یاخچی‌آباد شد و نقش انجمن‌هایی که تشکیل داده بود، در پیشبرد خطوط سازمان بارز بود.

وی از همان ابتدا به ماهیت ارتجاعی خمینی جلاد آگاه بود و همیشه هر جا که می‌توانست به افشای این چهره ضدبشری می‌پرداخت. زهرا در فاز سیاسی در بخش محلات سازمان تحت مسئولیت خواهر مجاهد مریم عضدانلو مشغول به کار و در فاز نظامی به نهاد دانش آموزی منتقل شد. زهرا به ایدئولوژی راستین و انقلابی سازمان و سمبلهای آن از جمله برادر مسعود و مجاهد شهید موسی خیابانی علاقه فراوانی داشت و این مسأله زبان‌زد خانواده و تمامی دوستان و اقوام او بود.

او الگوی فداکاری و کوشش در راه اهداف و آرمان انقلابی و توحیدی بود. به‌رغم ضعف جسمی شدید ولی سخت کوش و پرکار بود، روحیه‌ای قوی و شاداب و شخصیتی به‌غایت استوار داشت او با خلاقیت و ابتکار با شیوه‌های نوین برای کمک‌رسانی و بسیج همگی کارهایش را پیش می‌برد. صداقت و صمیمت‌اش، نزد دوستان و مردم محله زبان‌زد همه بود.

سرانجام این مجاهد پرشور و سرشار از فدا و صمیمت در ۱۹ اردیبهشت۱۳۶۱در پایگاه مجاهد شهید فاضل مصلحتی به همراه همسر مجاهدش و دیگر همرزمانش بعد از مقاومت و نبردی جانانه و تحسین‌برانگیز در مقابل دو کودکش توسط دژخیمان خمینی به‌شهادت رسید.

بله، زهرای شجاع به این ترتیب در کاروان ستارگان پرفروغ آزادی قرار گرفت و آسمان غم زده خلق قهرمان و در زنجیر را درخشان و جاودان کرد.

 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

تصویری از مجاهد شهید زهرا طباطبایی وایقانی و فرزندش

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3f44c741-d510-4ca9-b26d-fefecd81b448"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات