728 x 90

با یاد مجاهد شهید بهروز ترشیزی

مجاهد شهید بهروز ترشیزی
مجاهد شهید بهروز ترشیزی

محل تولد: تهران
شغل: دانشجو
سن: 20
تحصیلات: -
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 19-7-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مجاهد شهید، بهروز تُرشیزی در شب نوروز۱۳۴۰ در تهران متولد شد، بعد از انقلاب ۵۷ اولین عضو خانواده‌شان بود که با سازمان آشنا و شیفته راه و رسم صدق و فدای مجاهدین شد و آن را انتخاب کرد.

بهروز پس از طی دوره دبیرستان تحصیلاتش را در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه علم و صنعت ادامه داد. او در جریان میتینگها و مراسم سازمان، به کار تهیه فیلم و عکس را به عهده داشت و به همین جرم در جریان تظاهرات ۲مهر۱۳۶۰ در خیابان مصدق، توسط پاسداران جهل و جنایت دستگیر شد.

بهروز در آن هنگام ۱۹ساله بود که دستگیر و زیر شکنجه‌های وحشیانه قرار گرفت و در تاریخ ۲۰مهر۱۳۶۰ توسط دژخیمان خمینی در شکنجه‌گاه اوین به جوخه‌های تیرباران سپرده شد.

بعد از کودتای ضدفرهنگی خمینی موسوم به انقلاب فرهنگی و تعطیل شدن دانشگاهها بهروز همراه برادر دیگرش مجاهد شهید بهمن ترشیزی، از مراسم، سخنرانی‌ها و راهپیمایی‌های سازمان فیلم، اسلاید و عکس تهیه می‌کردند.

یکی از بستگان او ضمن اشاره به خوشحالی بهروز در جریان مراسم بزرگداشت شهادت احمد رضایی اولین شهید سازمان در رژیم شاه و عباس عمانی اولین شهید سازمان در رژیم خمینی و گرفتن عکس و فیلم از سخنرانی مسعود به‌نقل از بهروز گفته است: «من سازمان مجاهدین را با آگاهی از بین سایر گروهها برگزیدم، به‌خاطر اصالتش و این انتخاب من است...

اگر سازمان در سال۵۴ ضربه خائنانهٔ اپورتونیستی را متحمل نشده بود، آن وقت می‌گفتم که چه نیروی عظیمی در جامعه را می‌توانست رهبری کند و آموزش بدهد. آنموقع ارتجاع هرگز نمی‌توانست به سهولتی که امروز بر انقلاب و خلق سوار شده، سوار شود».

 

یکی از همرزمان شهید هم در رابطه انگیزه والای او برای مبارزه و خستگی‌ناپذیری او در مسیر مجاهدین و وظایف سازمانی نوشت فعالیت‌های او ناشی از «انگیزشی بود تا با مجاهدین در فرازِ مبارزه‌یی دیگر همراه شود. او عشق و علاقهٔ وافری به شهدای سازمان و به‌خصوص به گلسرخِ انقلاب، مهدی رضایی داشت.

پرکار، خستگی‌ناپذیر، جسور و بی‌باک! این ویژگیهای بهروز تُرشیزی بود. در دورهٔ مبارزات افشاگرانهٔ سیاسی، برای تهیهٔ عکس و فیلم از حملات دیوانه‌وار فالانژها به میان آنها می‌رفت.

بهروز در آن روز (روز ۲مهر سال۶۰) برای ثبت صحنه‌های تاریخی مقاومت مشروع مردمی به خیابان رفت. رفتنی که بازگشتی نداشت».

در روز دستگیری بهروز برای اطلاع از سرنوشت او به بسیاری از مراکز سرکوب و شکنجه رژیم مراجعه کردند تا بلکه نشان و ردی از او پیدا کنند اما موفق به این کار نشدند.

روز دوشنبه ۲۰مهر ۱۳۶۰ در اطلاعیه دادستانی کل رژیم که اسامی ۷۳شهید مجاهد خلق بود اسم بهروز نیز جزو اعدام شدگان بود.

روز بعد از انتشار اسم بهروز شهید، پدر او به سازمان بازرسی کل رژیم مراجعه کرده تا از دلیل شهادت بهروز مطلع شود. او با آخوند مصطفی محقق داماد برخورد کرده و از او پرسیده است «چه کسی پسرم را دستگیر ما همه جا را گشتیم و هیچ ردی از او پیدا نکردیم.

آیا محاکمه کجا انجام شد؟ آیا با حضور وکیل بود؟ چرا هیچ فرجام‌خواهی در بین نبود؟ چرا به‌ما اطلاع ندادید که حضور پیدا کنیم؟ چرا جسد را برای تدفین به‌ما تحویل ندادید؟ انواع سؤالات و دست آ‌خر، جرم بهروز چه بود».

محقق داماد به پدر جواب داده به‌دلیل در دست داشتن دوربین و عکس گرفتن از تظاهرات».

 

یاد این مجاهد خستگی‌ناپذیر گرامی و راهش پررهروباد.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

مجاهد شهید بهروز ترشیزی

 

مجاهدان شهید رضا ترشیزی - بهروز ترشیزی و بهمن ترشیزی

 

تصویر مزار شهید


 

 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f488e899-5057-4345-a961-410787dc59b5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات