728 x 90

با یاد مجاهد شهید محمدجواد توکل

مجاهد شهید محمدجواد توکل
مجاهد شهید محمدجواد توکل

محل تولد: گلپايگان
شغل: ورزشکار،
سن: 29
تحصیلات: دانشجو
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 0-10-1363
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مجاهد شهید محمدجواد توکل متولد سال۱۳۳۲ در گلپایگان و دانشجوی مدرسه عالی علوم اراک بود، وی قبل از انقلاب ۲۲بهمن از سازماندهندگان حرکت دانشجویی در اراک و هوادار سازمان مجاهدین خلق ایران بود.

پس از انقلاب جواد در ارتباط مستقیم با سازمان قرار گرفت و از مسئولان انجمن دانشجویان مسلمان اراک و از مسئولان تشکیلات اراک بود، وی مدتی مسئول بخش معلمان و فرهنگیان، و مدتی نیز مسئول بخش کارگری بود.

پس از ۳۰خرداد۶۰ مدتی جزو رزمندگانی بود که در جنگل فعالیت می‌کردند، و در جریان فعالیت‌هایش در جنگل یکبار در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن قائمشهر توسط بسیجی‌های خمینی دستگیر شد، اما او با هوشیاری و از فرصت تاریکی شب توانسته بود از چنگ آنها بگریزد و به کمک مردم منطقه خود را به گرگان برساند.

مدتی ارتباط او با سازمان قطع بود اما پس از مدتی موفق شد در تهران ارتباطش را برقرار کند و در یکی از واحدهای مجاهد خلق فعالیتش را ادامه دهد.

یکی از همرزمانش در مورد ویژگی‌های این شهید می‌گوید: «در جنبش دانشجویی همیشه یکی از خوشنام‌ترین و آگاه‌ترین و رزمنده‌ترین دانشجوها بود، و یک مجاهد تمام‌عیار بود و کادر مسئول بود.

او یک بار در تهران با پاسداران درگیر شده بود و طی یک جنگ و گریز طولانی توانسته بود از طریق یک تاکسی خودش را از دستگیری نجات بدهد.

ما در شب عید سال۶۲ با جواد قرار داشتیم اما او سرقرار نیآمد و دستگیر شده بود، در این حال محل سکونت‌مان را تغییر ندادیم زیرا می‌دانستیم جواد به دژخیمان اطلاعات نمی‌دهد و مدتی هم که در آن محل بودیم هیچ اتفاقی برایمان نیفتاد».

جواد قهرمان پس از دستگیری زیر شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفت تا اطلاعاتش در مورد همرزمانش را به دژخیمان بدهد، اما او قهرمانانه مقاومت کرد و سرانجام پس از تحمل شکنجه‌های بسیار به دستور خمینی جلاد تیرباران شد.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9c37860c-dc8e-4b90-8157-f66ed7aaf58d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات