728 x 90

با یاد مجاهد شهید محمد توانائیان فرد

مجاهد شهید محمد توانائیان فرد
مجاهد شهید محمد توانائیان فرد

محل تولد: تهران
شغل: دانشجوی الکترونیک دانشگاه شریف
سن: 25
تحصیلات: -
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 12-2-1361
محل زندان: -

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه:  سال ۵۶ برای مدت کوتاهی

نحوه شهادت: درگیری (حمله به پایگاه)

مجاهد شهید محمد تواناییان فرد در سال ۱۳۳۶در یکی از محلات جنوب تهران متولد شد. وی دوران تحصیلات متوسطه در جلسات سیاسی - مذهبی آن زمان از جمله سخنرانی های پدر طالقانی شرکت می‌کرد و از این طریق به تدریج با مسائل سیاسی روز آشنا گردید.

پس از شهریور ۵۰ وآغاز مبارزه مسلحانه مجاهدین خلق بر علیه رژیم شاه خائن دریچه نوینی به روی تمامی جوانان مبارز و پرشور این میهن گشوده شد و در این میان محمد نیز که از قبل با برخی از مجاهدین آشنایی داشت و شدیداٌ تحت تأثیر شخصیت انقلابی آنان بود، فعالانه وارد صحنه مبارزه گردید. او به سهم خود تلاش می‌کرد  تا با تکثیر و توزیع دفاعیات و زندگی نامه های شهدای مجاهدین خلق، این پیشتازان راه رهایی را بیش از پیش به مردم بشناساند و در ترویج و ارتقای فرهنگ انقلابی آنان بکوشد. مجاهد شهید محمد توانائیان فرد پس از ورود به دانشگاه در مبارزات دانشجویی نیز شرکت فعال می‌نمود. با اوج گیری قیام خلق علیه رژیم شاه خائن، فعالیت‌های محمد بیش از پیش افزایش یافت و در این رابطه یک بار در جریان تظاهرات دانشجویان مبارز در اعتراض بر علیه سفر کارتر به ایران دستگیر شد. محمد که در  اغلب راهپیماییها و تظاهرات مردم در تهران شرکت می‌کرد به جرم در دست داشتن آرم سازمان و عکسها و تصاویر تروریستهای مجلس ارتجاع و تصاویر شهدای  مجاهد خلق، از جانب مرتجعین مورد اهانت و تحت فشار قرار گرفت. او در این برخوردها به خوبی به عمق کینه ضد انقلابی مرتجعین نسبت به مجاهدین خلق پی برد و بیش از پیش مرز اسلام انقلابی مجاهدین را با آنچه که ارتجاع تحت نام اسلام انقلابی عرضه  می‌نمود، باز شناخت و لذا با جدیت و عزم  استوارتری به تبلیغ و ترویج اهداف و آرمان های والای توحیدی مجاهدین همت گماشت.

پس از پیروزی انقلاب، مجاهد شهید محمد تواناییان فرد به ترتیب در تیم های اجرایی، بخش حفاظت و سپس قسمت انتظامات سازمان مشغول فعالیت شد. با افزایش تهاجمات فالانژها و تروریستهای مزدور ارتجاع به خانه رضاییهای شهید، محمد به همراه تعداد دیگری از برادران مجاهدش و به عنوان یکی از فرماندهان حفاظت از منزل رضایی های شهید در آنجا مستقر شد و با پشتکار و جدیت فراوان وظایف انقلابی خویش را در این رابطه به عهده گرفت. این دوران را مجاهد شهید محمد تواناییان فرد با موفقیت کامل و با ابراز شایستگی‌ها و صلاحیت‌های بسیار پشت سر گذاشت و از اواسط سال ۵۹به فرماندهی تیم حفاظت شهید والامقام محمد ضابطی انتخاب شد و تا لحظه شهادتش نیز این وظیفه سنگین را به دوش داشت. محمد که به خوبی اهمیت و حساسیت مسئولیتش را درک می‌کرد با تمام قوا و انرژی  در جهت حل و فصل امر حفاظت از فرمانده والامقام محمد ضابطی همت گماشت و در تلاش بود تا هرچه بهتر از عهده انجام این وظیفه انقلابی براید. همچنین ارتباط نزدیک با شهید والامقام محمد ضابطی در رشد و شکوفایی شخصیت انقلابی محمد نقش بسزایی داشت.

سرانجام مجاهد شهید محمد تواناییان فرد در حماسه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۱، پس از ساعت‌ها نبرد با پاسداران جنایتکار خمینی در کنار مجاهد شهید محمد ضابطی و دیگر خواهران و برادران مجاهدش به شهادت رسید و به عهد خود با خدا و خلق وفاکرد. یادش گرامی باد

 

 

مجاهد شهید محمد تواناییان فرد در سال۱۳۳۶ در یکی از محلات جنوب تهران متولد شد. وی دوران تحصیلات متوسطه در جلسات سیاسی - مذهبی آن زمان از جمله سخنرانی‌های پدر طالقانی در مسجد هدایت شرکت می‌کرد و از این طریق به تدریج با مسائل سیاسی روز آشنا گردید.

پس از شهریور ۵۰ و آغاز مبارزه مسلحانه مجاهدین خلق بر علیه رژیم شاه خائن که دریچه نوینی به روی تمامی جوانان مبارز و پرشور این میهن گشوده شد، محمد نیز که از قبل با برخی از مجاهدین از جمله شهید احمد رضایی، شهید ناصر صادق و... آشنایی داشت و تحت تأثیر شخصیت انقلابی آنان قرار داشت، فعالانه وارد صحنه مبارزه گردید. او به سهم خود تلاش می‌کرد تا با تکثیر و توزیع دفاعیات و زندگی نامه‌های شهدای مجاهدین خلق، این پیشتازان راه رهایی را بیش از‌ پیش به مردم بشناساند و در ترویج و ارتقای فرهنگ انقلابی آنان بکوشد. محمد در سال۱۳۵۴ پس از اخذ دیپلم در رشته الکترونیک دانشگاه شریف تهران پذیرفته شد. پس از ورود به دانشگاه در مبارزات دانشجویی و در شناساندن آرمان و مشی مجاهدین به دانشجویان مبارز نقش فعالی داشت. با اوجگیری قیام خلق علیه رژیم شاه خائن، فعالیت‌های محمد بیش از‌ پیش افزایش یافت و در این رابطه در جریان تظاهرات دانشجویان مبارز در اعتراض بر علیه سفر کارتر به ایران در سال۵۶ دستگیر شد و مدت کوتاهی را در زندان شاه خائن گذراند. اما از آنجا که با توجه به تغییر شرایط سیاسی در سال۵۶ به‌دلیل سیاست جدید آمریکا و نیز بالا‌گرفتن اعتراضات مردمی، دست ساواک شاه برای شکنجه و زندانی کردن مانند قبل باز نبود، محمد و سایر دانشجویان دستگیر شده بعد از ضرب‌وشتم و تهدیدات اولیه، پس از مدت کوتاهی آزاد شدند.

محمد که در اغلب راهپیماییها و تظاهرات مردم علیه دیکتاتوری سلطنتی در تهران شرکت می‌کرد به جرم در دست داشتن آرم سازمان و عکسها و تصاویر تروریستهای مجلس ارتجاع و تصاویر شهدای مجاهد خلق، از جانب مرتجعین مورد اهانت و تحت فشار قرار گرفت. او در این برخوردها به‌خوبی به عمق کینه ضدانقلابی مرتجعین نسبت به مجاهدین خلق پی برد و بیش از‌ پیش مرز اسلام انقلابی مجاهدین را با آنچه که ارتجاع تحت نام اسلام انقلابی عرضه می‌نمود، باز شناخت. در این رابطه بارها گفته بود: «ما هر طور که شده باید این پرچم را بالا نگاه داریم، ما نمی‌گذاریم این علم به زمین بیفتد». لذا با جدیت و عزم استوارتری به تبلیغ و ترویج اهداف و آرمانهای والای توحیدی مجاهدین همت گماشت.

محمد بسیار پرتحرک، سرزنده، شجاع و مهربان بود. از کارهای سخت استقبال می‌کرد. ویژگیهایی که تأثیر زیادی روی اطرافیان و همرزمانش گذاشته بود.

پس از پیروزی انقلاب، مجاهد شهید محمد تواناییان فرد به ترتیب در بخش حفاظت و سپس قسمت انتظامات سازمان مشغول فعالیت شد. با افزایش تهاجمات فالانژها و تروریستهای مزدور ارتجاع به خانه رضاییهای شهید، محمد به همراه تعداد دیگری از برادران مجاهدش و به‌عنوان یکی از فرماندهان حفاظت از منزل رضایی‌های شهید در آنجا مستقر شد و با پشتکار و جدیت فراوان وظایف انقلابی خویش را در این رابطه انجام می‌داد. صلاحیتهای محمد قهرمان باعث شد که از اواسط سال ۵۹ به فرماندهی تیم حفاظت شهید والامقام محمد ضابطی انتخاب شود و تا لحظه شهادتش نیز این وظیفه سنگین را به دوش داشت. محمد که به‌خوبی اهمیت و حساسیت مسئولیتش را درک می‌کرد با تمام قوا و انرژی در جهت انجام این مسئولیت مهم همت گماشت. ضمن این‌که ارتباط نزدیک با شهید والامقام محمد ضابطی در رشد و شکوفایی شخصیت انقلابی محمد نقش به‌سزایی داشت.

سرانجام محمد تواناییان فرد در حماسه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۱، پس از ساعتها نبرد با پاسداران جنایتکار خمینی در کنار مجاهد شهید محمد ضابطی و دیگر خواهران و برادران مجاهدش به‌شهادت رسید و به عهد خود با خدا و خلق وفا کرد.

خواهر محمد مجاهد شهید مریم تواناییان فرد از شهدای سربدار سال۶۷ است. هم‌چنین همسر خواهرش اکبر فتوت از شهدای سرفراز مجاهدین خلق است.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

 

 

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/707bf514-b7fe-40bd-ab81-9b630dd74229"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات