728 x 90

با یاد مجاهد شهید حاج حسین تهرانی کیا

مجاهد شهید حاج حسین تهرانی کیا
مجاهد شهید حاج حسین تهرانی کیا

محل تولد: تهران
شغل: تاجر- خیاطی و پیراهن دوزی
سن: 40
تحصیلات: متوسطه
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 15-6-1360
محل زندان: زمان شاه در زندان قصر و اوین

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه: ۱۳۵۲ / زندان قصر و زندان اوین در تهران / ۴.۵ سال

نحوه شهادت: تیرباران

حاج حسین تهرانی کیا در سال۱۳۲۰ در تهران بدنیا آمد

وی از همان آغاز نوجوانی به آموزش خیاطی پرداخت و پس از مدتی در بازار تهران یک مغازه پیراهن دوزی دایر کرد.

حسین تهرانی کیا از بازاریان خوشنام تهران بود که در سال۵۲ به جرم هواداری از سازمان مجاهدین و کمک مالی به آنها توسط ساواک شاخ خائن دستگیر شد و بلافاصله زیر شکنجه‌های طاقت‌فرسا گرفت تا اطلاعات فعالان و هواداران سازمان که کمک مالی می‌کردند را از وی بگیرند، اما هر بار حسین قهرمان اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد و بازجویان را سر می‌دواند.

ساواک چندین بار تلاش کرد که با تطمیع و تهدید او را به هم کاری وادار کند، وقتی موفق نشد. و حسین قهرمان در برابر شکنجه‌های مستمر ساواک وفادار و رازدار باقی ماند.

وی پس از گذراندن دوران بازجویی و شکنجه به زندان عمومی اوین منتقل شد، و در ارتباط با تشکیلات سازمان در زندان قرار گرفت و آموزش‌های ایدئولوژیک - سیاسی سازمان را فرا گرفت.

مجاهد خلق حسین تهرانی کیا که خود به‌دلیل خیانت اپورتونیست‌های چپ‌نما دستگیر شد، در زندان و تحت تأثیر آموزش‌های مجاهدین با جریان انحرافی اپورتونیستی چپ‌نما و جریان راست ارتجاعی وابسته به خمینی مرزبندی قاطع نمود و در صف مجاهدین قرار گرفت.

وی دارای روحیه‌ای انقلابی و شاد بود و همواره همرزمان مجاهدش را تحت تأثیر این روحیه رزمنده قرار می‌داد.

به‌رغم اسارت نزدیک به ۵سال او کمک به خانواده زندانیان سیاسی در زمان شاه را قطع نکرد و از زندان شبکه حمایتهایش را هم بیشتر و بیشتر کرد.

بعد از آزادی از زندان از ضرباتی که هنگام دستگیری توسط ساواکیها بر سرش وارد کرده بودند مستمر از سردرد مزمنی رنج می‌برد ولی هیچ‌گاه آشکارا بزبان نمی‌آورد و خدا را به نعمت ارتباط با سازمان شکر می‌کرد و ابتلائاتش را آگاهانه آزمایش و امتحان می‌دانست واز این‌که توانسته بود در این ابتلائات و آزمایشات پیروز وارد و خارج شد شکر گذار خدا بود.

وی نزدیک به ۵سال از عمر خود را در اسارت دژخیمان شاه خائن به سربرد و در جریان قیام مردم علیه رژیم شاه از زندان آزاد شد.

پس از قیام بهمن‌ماه همراه با مجاهدین شهید عطاءالله حاج محمودیان، حسین پیش‌بین و محمد مصباح، کانون توحیدی اصناف و ابسته به مجاهدین را تأسیس نمود، و در راستای تأمین نیازهای مالی و امکاناتی و هم‌چنین جذب بازاریان مبارز و ضد رژیم خمینی به سازمان فعال بود.

عاقبت در ۳۰خرداد که تظاهرات مسالمت‌آمیز ۵۰۰۰۰۰نفره مردم تهران بفرمان خمینی توسط پاسداران به رگبار بسته شد، حاج حسین در تهاجم گله‌های وحوش خمینی به خانه‌اش دستگیر شد و همانند ساواک شاه این بار زیر وحشیانه‌ترین شکنجه‌های دژخیمان خمینی قرار گرفت.

نهایتا بعد از ۵ماه شکنجه و مقاومتهای قهرمانانه، در تاریخ ۱۵شهریور۱۳۶۰ همراه با تعدادی دیگر از مجاهدین در بند تیرباران گردید و به کهکشان شهدای مجاهد خلق پیوست.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

 

 

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3726ee29-154b-4fd4-b1ad-9eed949acfcb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات