728 x 90

با یاد مجاهد شهید حسن وجدان پرست

مجاهد شهید حسن وجدان پرست
مجاهد شهید حسن وجدان پرست

محل تولد: مشهد
شغل: دانش آموز
سن: 23
تحصیلات: متوسطه
محل شهادت: مشهد
تاریخ شهادت: 23-7-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مجاهد شهید حسن وجدان پرست متولد ۱۳۳۷، در هنگام شهادت ۲۳ساله بود، از سال۵۲ مطالعات سیاسی _ اجتماعی را آغاز نمود، و در این مسیر با سازمان مجاهدین خلق آشنا گشت و در این رابطه وارد صحنه‌ٔ مبارزه گردید.

حسن از آغاز شکل‌گیری تظاهرات مردم بر علیه رژیم شاه فعالانه در سازمان دادن آن و تشویق و ترغیب اقشار مختلف مردم در زادگاه خود مشهد شرکت نمود، و در این مسیر با مزدوران و سرسپردگان رژیم درگیر می‌شد.

او به‌طور مشخص در اعتصاب بازار مشهد به کمک بازاریان مبارز نقش بسیار مؤثری ایفا کرد، بلافاصله پس از قیام ۲۲بهمن با سازمان مجاهدین خلق به‌طور فعال ارتباط تشکیلاتی پیدا کرد، و همان‌گونه که خودش در وصیت نامه‌اش متذکر گردیده ”گم شده‌ٔ خود را یافت“... .

او به‌طور تمام وقت در خدمت انقلاب و خلق قرار گرفت، و در این مسیر کلیه وظایفی را که سازمان بر عهده‌اش می‌گذاشت با پشتکار و ایمانی خلل‌ناپذیر به انجام می‌رساند.

اوکه از روحیه‌ای رزمنده و ایمانی سرشار برخوردار بود، به‌لحاظ جسمی نیز خود را برای صحنه‌های نبردها در برابر شاه و در برابر خمینی با انواع ورزشهای رزمی از جمله کوهنوردی و کاراته و... . آماده کرده بود.

پس از ۳۰خرداد۶۰ حسن نیز با تمام وجود خود را وقف این مبارزه نمود و فعالانه در آن شرکت کرد. او در تاریخ ۲۰مرداد۶۰ توسط یکی از خائنین به خلق لو رفته و مورد هجوم شش تن از پاسداران مسلح خمینی خون‌آشام قرار گرفت.

به‌رغم این‌که در ابتدا با ضربات کاراته دو تن از پاسداران مسلح را نقش بر زمین کرده و از دست آنها گریخت، اما مورد اصابت دو گلوله دیگر پاسداران جنایتکار قرار گرفته و مجروح شد.

پس از دستگیری با بدنی مجروح و تیرخورده به شکنجه‌گاه منتقل شد، اما دژخیمان خمینی جلاد به پزشکان اجازه ندادند تا گلوله‌ها را از بدن او خارج کنند.

آنها به پزشکان دستور دادند فقط مانع خون‌ریزی شوند تا بهتر بتوانند او را شکنجه دهند، سپس او را به زندان شهربانی منتقل کردند. او با تنی مجروح و شکنجه شده ۲ماه در زندان بود و طی این مدت پاهایش در اثر وجود گلوله در داخل آن شدیداً چرک می‌کند

سرانجام در تاریخ ۲۳مهرماه ۶۰ به دستور خمینی خون‌آشام بدون هیچ‌گونه محاکمه‌ای به همراه ۱۲تن از براداران ویکی از خواهران مجاهدش به جوخه اعدام سپرده می‌شود و قهرمانانه به‌شهادت رسید.

 

قسمتی وصیتنامه مجاهد شهید حسن وجدان پرست

بسم الله الرحمن الرحیم

فضل‌الله المجاهدین علی القاعدین اجراً عظیماً

بنام خدا

و به‌نام خلق قهرمان ایران و

بنام شهدای به خون خفته خلق

یا ثارالله و ابن ثاره ۲۳مهر۱۳۵۹

این جانب حسن وجدان پرست متولد ۱۳۳۷شماره شناسنامه ۲۴۶، فرزند غلامحسین، صادره از حوزه ۱۰ مشهد، در کمال آرامش سلامتی وصیت نامه‌ام را می‌نویسم.

پد رو مادر گرامیم با تشکر از کلیه‌ٔ زحماتی که برایم کشیده‌اید، شهادت مرا هدیه‌ای تلقی کنید به پیشگاه خدا و خلق، و در صورت ناراحتی شما ر ا بدین آیه قرآن توجه می‌دهم که: الا بذکر الله تطمئن القلوب، قلبها با نام خدا قرار و آرامش می‌گیرند.

مطمئن باشید خون ما در هر نقطه‌ای از زمین که بریزد آرمان و آرزوهایمان بارور می‌گردد و به‌گفته شهید مجاهد خلق سعید محسن شهادت حد نهایی تکامل است.

در هیچ شرایطی از کمک مادی و معنوی مجاهدین فرو گذار نکنید، چرا که مجاهدین تبلور اسلام راستین‌اند، لباسهایم را به سازمان بدهید و در صورت امکان آرم سازمان را روی سنگ قبرم حک نمائید.

با آرزوی موفقیت برای شما. ایران سرزمین من تو را باران لازم نیست چون از خون مجاهدین و مبارزان سیرآبت ساخته‌اند.

مطالبم را با این آیه‌ٔ شریفه خاتمه می‌دهم.

ربنا اغفرلنا علینا صبرا ً و ثبت اقدامنا و انصرنا علی‌القوم الکافرین.

... برافراشته باد پرچم خونین سازمان مجاهدین خلق ایران

پیش بسوی جامعه‌ی آزاد و بی‌طبقات توحیدی

حسن وجدان پرست

 

قسمتی از نامهٔ مجاهد شهید حسن وجدان پرست از زندان وکیل‌آباد مشهد

در ضمن برایتان بگویم که هنگام دستگیری مورد اصابت دو گلوله کلت از ناحیه ران و باسن قرار گرفتم.

تابه‌حال حدود ۱۷روز از آن می‌گذرد و پایم بهبود پیدا کرده و چون کمی ورم دارد به‌وسیله عصا که شامل چوب جارو می‌باشد راه می‌روم.

امید است تا دو سه روز دیگر بودن عصا راه بروم البته هر دو گلوله هنوز در داخل عضله وجود دارد و بیرون نیامده است.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

قسمتی از وصیتنامه مجاهد شهید حسن و جدان پرست

قسمتی از وصیتنامه مجاهد شهید حسن و جدان پرست

مجاهد شهید حسن و جدان پرست (سمت راست) و مجاهد شهید حسین ندیم (سمت چپ)

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0193d7eb-c72d-47a5-be0e-d6e89887dd60"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات